Законопроект 9011-д та деякі аспекти його впливу на чинне законодавство в сфері альтернативної енергетики

Зміст

  1. Запроваджено систему видачі гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії
  2. Запроваджено механізм ринкової премії 
  3. Врегульовано вихід суб’єктів господарювання з балансуючої групи Гарантованого Покупця 
  4. Передбачено можливість експорту електричної енергії виробниками та Гарантованим Покупцем. 
  5. Запроваджено можливість завершення будівництва та введення в експлуатацію до кінця 2023 року об’єктів, що планують виробляти електричну енергію за «зеленим» тарифом (за деякими категоріями джерел енергії)

30 червня 2023 року Верховною Радою України було прийнято та направлено на підпис Президенту проект Закону України «Про внесення змін до деяких законів України щодо відновлення та зеленої трансформації енергетичної системи України» за номером 9011-д від 28.04.2023. Цей Законопроект покриває надзвичайно широкий спектр питань та існуючих проблем галузі альтернативної енергетики України. Нижче наводимо основні нововведення, що очікують на нас найближчим часом. 

Запроваджено систему видачі гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії

Впроваджується правове регулювання гарантій походження електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії (надалі – «гарантії походження»). Ще раніше зобов’язання по створення механізму видачі використання та припинення дії гарантій походження було закріплено в Директиві Європейського Парламенту та Ради 2018/2021 від 11.12.2018, що обов’язкова до імплементації в Україні.  

За своєю суттю гарантія походження підтверджує обсяг відпущеної в мережу або виробленої та використаної для власного споживання електричної енергії, виробленої з відновлюваних джерел енергії та видається на обсяг 1 МВт/год. Право власності на гарантію походження може бути передано окремо від електричної енергії, а обіг гарантій походження може здійснюватися окремо від обсягів електричної енергії впродовж 12 місяців з дати виробництва обсягу електричної енергії, на який видана така гарантія походження.

Буде створено окремий реєстр гарантій походження, який в подальшому буде інтегрований до регіонального реєстру Енергетичного Співтовариства. Уповноваженим органом із видачі гарантій походження буде Національна комісія, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (надалі – «НКРЕКП»). Гарантія буде формуватися автоматично в реєстрі.

Порядок видачі, обігу та погашення гарантій походження буде затверджений Кабінетом Міністрів України окремо.

Система видачі гарантій походження на нашу думку може стати потужним стимулом для активізації експорту «зеленої» енергії з України, а також посилити тренд всередині країни на використання енергії, виробленої з альтернативних джерел. 

Запроваджено механізм ринкової премії 

Законопроектом запроваджується новий для України механізм стимулювання виробництва електричної енергії з альтернативних джерел енергії – механізм ринкової премії. За ним Гарантований Покупець виплачує суб’єктам господарювання, яким встановлено «зелений» тариф, та суб’єктам господарювання, які за результатами аукціону набули право на підтримку, різницю між розміром «зеленого» тарифу або аукціонною ціною та розрахунковою ціною за електричну енергію. Подібна модель також має назву Feed-in-Premium або контракти на різницю та передбачена серед іншого Директивою Європейського Парламенту та Ради 2018/2021 від 11.12.2018, яка обов’язкова до імплементації в Україні.

Придбання послуги за механізмом ринкової премії буде здійснюватися Гарантованим Покупцем на підставі договору про надання послуги за механізмом ринкової премії. Форма такого типового договору буде затверджена НКРЕКП окремо. Розмір, розрахунок вартості послуги, процедура сплати послуги будуть також затверджені НКРЕКП в окремому порядку. 

Що важливо, суб’єкти, які приймуть рішення та вийдуть із балансуючої групи Гарантованого Покупця отримають право укладати з ним договір про надання послуги за механізмом ринкової премії. У такому випадку договір буде укладатися на строк дії «зеленого» тарифу. 

Для суб’єктів, що тільки отримали право на підтримку за результатами аукціону, строк надання підтримки становитиме 12 років.

Врегульовано вихід суб’єктів господарювання з балансуючої групи Гарантованого Покупця 

Законопроект надає право суб’єктам господарювання, які виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії на об’єктах електроенергетики та здійснюють її продаж за «зеленим» тарифом, виходити із балансуючої групи Гарантованого Покупця шляхом призупинення дії договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом та договору про участь у балансуючій групі. Суб’єкт господарювання зможе приймати рішення про призупинення або припинення (розірвання) договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом.

Виключення та включення об’єктів електроенергетики з/до балансуючої групи буде здійснюватися шляхом укладення додаткової угоди про призупинення або поновлення дії договорів між Гарантованим Покупцем та виробником, або їх припинення (розірвання). Що важливо, при повторному включенні, дія договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом буде поновлюватися.

Законопроектом напряму визначено, що призупинення дії або припинення (розірвання) договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом та договору про участь у балансуючій групі Гарантованого Покупця та виключення з балансуючої групи Гарантованого Покупця не є підставою для припинення дії «зеленого» тарифу та визнання такою, що втратила чинність постанови про затвердження «зеленого» тарифу. Відсутність подібної норми у чинному законодавстві була великим ризиком для більшості виробників та стримувала їх від спроб продавати електроенергію на ринкових умовах за двосторонніми договорами. 

Віднині ж суб’єкт господарювання, який виключив з балансуючої групи гарантованого покупця об’єкт електроенергетики шляхом припинення договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом, має право звернутися до Гарантованого Покупця із заявою про повторне укладення (поновлення) договору купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом. Гарантований Покупець не має права відмовити такому суб’єкту господарювання в укладенні (поновленні) договору.

Передбачено можливість експорту електричної енергії виробниками та Гарантованим Покупцем. 

Законопроектом визначено, що виробники електричної енергії, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії, мають право продавати електричну енергію за двосторонніми договорами, на ринку «на добу наперед», на внутрішньодобовому ринку, на балансуючому ринку за цінами, що склалися на відповідних ринках, та за договорами експорту-імпорту електричної енергії або за «зеленим» тарифом.

Також передбачено, що право на здійснення експорту електричної енергії отримує і Гарантований покупець.

Запроваджено можливість завершення будівництва та введення в експлуатацію до кінця 2023 року об’єктів, що планують виробляти електричну енергію за «зеленим» тарифом (за деякими категоріями джерел енергії)

Законопроектом подовжено на рік строк введення в експлуатацію та на два роки строк дії технічних умов для об’єктів електроенергетики або черг їх будівництва, що виробляють електричну енергію з альтернативних джерел енергії суб’єктами господарювання, які уклали договори купівлі-продажу електричної енергії за «зеленим» тарифом ще до 31 грудня 2019 року. Ці подовження не стосуються об’єктів електроенергетики, що виробляють електричну енергію з енергії сонця. 

Описане складає лише частину нововведень та регулювань, що пропонуються до запровадження Законопроектом, який вартує і подальшого аналізу та розбору по іншим питанням. Нині ж очікуємо на його підписання Президентом України та загалом вітаємо законотворчу діяльність у цій, надзвичайно важливій нині сфері енергетики України. 


Нагадаємо, що GOLAW є однією з провідних юридичних фірм, що на практиці реалізовує ефективну підтримку масштабних проектів у сфері зеленої енергетики найвищого рівня складності. 

Юристи фірми успішно супроводжують транзакції у сфері енергетики з фокусом на відновлювані джерела, залучення проектного фінансування від провідних експортно-кредитних агентств та міжнародних фінансових інституцій.

Клієнтами фірми є міжнародні компанії, інвестори та девелопери, що реалізують проекти у сфері сонячної, вітроенергетики та біомаси.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

Практики | Сектори

1360

Статті на тему

Правові наслідки визнання формули відшкодування частки вартості врегулювання небалансу Гарантованого Покупця незаконною

17 Листопада 2022 Energy Alert

Правові наслідки визнання формули відшкодування частки вартості врегулювання неб...

Читати
Процес розбудови систем зберігання енергії в Україні запущено

21 Вересня 2022 Energy Alert

Процес розбудови систем зберігання енергії в Україні запущено

Читати
Експорт української електроенергії: можливості та потенціал

20 Вересня 2022 Energy Alert

Експорт української електроенергії: можливості та потенціал

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну