Новий гравець приватизації

Одним з цікавих та кардинальних нововведень, яке ми побачили у новому законі «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18.01.2018 року є залучення в процедуру приватизації нового гравця – радника.

Залучається радник у випадку так званої “великої приватизації”. Радником новий закон визнає особу, яка за договірними відносинами з органом приватизації бере на себе зобов’язання щодо надання послуг у процесі приватизації, у тому числі пошуку потенційних покупців, в деяких випадках з визначенням стартової ціни об’єктів.

Закон чітко не визначає, хто може бути радником у процедурі приватизації, але в свою чергу, встановлено обмеження щодо тих осіб які можуть радити державним органам та органам місцевого самоврядування при здійснені приватизації. Не можуть бути радниками особи, якій й не можуть бути покупцями, а саме: органи державної влади; державні підприємства України; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, державні акціонерні товариства та компанії, їх дочірні компанії та підприємства; працівники державних органів приватизації; юридичні особи, які зареєстровані в офшорних зонах з непрозорою структурою власності; юридичні особи, зареєстровані в державах включених FAТF до списку не співпрацюючих у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, а мають в своєму складі такого учасника, що володіє половиною та більше відсотків; юридичні особи, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита; фізичні та юридичні особи, стосовно яких або пов’язаних з ними застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи та санкції; особи, які вже приватизували в Україні і з якими було розірвано договір у зв’язку їхніми порушеннями, а також пов’язані з ними особи.

Додатково, законотворці не змогли оминути політичну ситуацію в країні, та заборонили приймати участь в приватизації будь-кому так чи інакше пов’язаному з державою-агресором.

Іншими словами, радниками можуть бути ті самі суб’єкти, що мають право на участь в приватизації, окрім однієї різниці – покупцями при приватизації не можуть бути радники, залучені для підготовки об’єкта до приватизації.

Залучатися у велику приватизацію радники будуть на конкурсних засадах, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Конкурсний відбір радників буде здійснюватися з дотриманням принципів конкурентності, рівноправності, загальнодоступності, гласності та прозорості та незалежності конкурсної комісії.
Порядком будуть визначатися різні критерії щодо залучення радників, зокрема: можливість представництва та залучення інших консультантів; компетентність, що буде визначатися кваліфікацією, досвідом, знаннями та навичками; запропоновану радником методику підготовки до продажу, стратегію продажу, матеріально-технічне забезпечення та організацію проекту; запропоновані радником строки підготовки до продажу та продажу об’єкта приватизації.

Що змінять радники?

Як вказувалось вище, при великій приватизації, радники візьмуть на себе зобов’язання щодо надання більшості послуг у процесі приватизації об’єктів державної власності, а саме щодо пошуку потенційних покупців.

За задумкою реформаторів приватизаційної політики країни, завданнями радників, зокрема, будуть:

  • збір інформації та аналіз економічних, технічних і фінансових показників діяльності підприємств що приватизуються; приведення основних показників бухгалтерської звітності підприємства у відповідність із стандартами бухгалтерського обліку, у тому числі можливо світовому; забезпечення проведення аудиту;
  • підготовка фінансової моделі та визначення інвестиційної привабливості підприємства, можливих шляхів її підвищення, шляхів реструктуризації кредиторської заборгованості, рекомендацій щодо встановлення основних цін і тарифів на продукцію та послуги, маркетингової політики та інших заходів;
  • визначення стартової ціни та підготовку інформаційного пакета щодо об’єкта приватизації; підготовка документації про підприємство згідно з вимогами законодавства про захист економічної конкуренції та про екологічний аудит;
  • здійснення заходів щодо пошуку потенційного інвестора.

Висновок

Потреба у новому регулюванні виникла уже давно та була зумовлена необхідністю усунення проблем, які перешкоджали процесам приватизації. В цілому, необхідно зазначити, що законодавцю вдалось закласти фундамент для уніфікації та оптимізації законодавства з питань приватизації та внести чіткість у регулювання даної сфери. А завдяки спрощенню порядку приватизації, є сподівання, що попит потенційних інвесторів зросте а відповідно – зростуть надходження до державного бюджету.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

527

Статті на тему

Листопадовий дайджест новин

10 Грудня 2024 Публікації

Листопадовий дайджест новин

Читати
Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують стабільність та прибуток

03 Грудня 2024 Energy Alert

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...

Читати
CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

27 Листопада 2024 Публікації

CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну