Новий гравець приватизації

Одним з цікавих та кардинальних нововведень, яке ми побачили у новому законі «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18.01.2018 року є залучення в процедуру приватизації нового гравця – радника.

Залучається радник у випадку так званої “великої приватизації”. Радником новий закон визнає особу, яка за договірними відносинами з органом приватизації бере на себе зобов’язання щодо надання послуг у процесі приватизації, у тому числі пошуку потенційних покупців, в деяких випадках з визначенням стартової ціни об’єктів.

Закон чітко не визначає, хто може бути радником у процедурі приватизації, але в свою чергу, встановлено обмеження щодо тих осіб які можуть радити державним органам та органам місцевого самоврядування при здійснені приватизації. Не можуть бути радниками особи, якій й не можуть бути покупцями, а саме: органи державної влади; державні підприємства України; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, державні акціонерні товариства та компанії, їх дочірні компанії та підприємства; працівники державних органів приватизації; юридичні особи, які зареєстровані в офшорних зонах з непрозорою структурою власності; юридичні особи, зареєстровані в державах включених FAТF до списку не співпрацюючих у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, а мають в своєму складі такого учасника, що володіє половиною та більше відсотків; юридичні особи, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита; фізичні та юридичні особи, стосовно яких або пов’язаних з ними застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи та санкції; особи, які вже приватизували в Україні і з якими було розірвано договір у зв’язку їхніми порушеннями, а також пов’язані з ними особи.

Додатково, законотворці не змогли оминути політичну ситуацію в країні, та заборонили приймати участь в приватизації будь-кому так чи інакше пов’язаному з державою-агресором.

Іншими словами, радниками можуть бути ті самі суб’єкти, що мають право на участь в приватизації, окрім однієї різниці – покупцями при приватизації не можуть бути радники, залучені для підготовки об’єкта до приватизації.

Залучатися у велику приватизацію радники будуть на конкурсних засадах, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Конкурсний відбір радників буде здійснюватися з дотриманням принципів конкурентності, рівноправності, загальнодоступності, гласності та прозорості та незалежності конкурсної комісії.
Порядком будуть визначатися різні критерії щодо залучення радників, зокрема: можливість представництва та залучення інших консультантів; компетентність, що буде визначатися кваліфікацією, досвідом, знаннями та навичками; запропоновану радником методику підготовки до продажу, стратегію продажу, матеріально-технічне забезпечення та організацію проекту; запропоновані радником строки підготовки до продажу та продажу об’єкта приватизації.

Що змінять радники?

Як вказувалось вище, при великій приватизації, радники візьмуть на себе зобов’язання щодо надання більшості послуг у процесі приватизації об’єктів державної власності, а саме щодо пошуку потенційних покупців.

За задумкою реформаторів приватизаційної політики країни, завданнями радників, зокрема, будуть:

  • збір інформації та аналіз економічних, технічних і фінансових показників діяльності підприємств що приватизуються; приведення основних показників бухгалтерської звітності підприємства у відповідність із стандартами бухгалтерського обліку, у тому числі можливо світовому; забезпечення проведення аудиту;
  • підготовка фінансової моделі та визначення інвестиційної привабливості підприємства, можливих шляхів її підвищення, шляхів реструктуризації кредиторської заборгованості, рекомендацій щодо встановлення основних цін і тарифів на продукцію та послуги, маркетингової політики та інших заходів;
  • визначення стартової ціни та підготовку інформаційного пакета щодо об’єкта приватизації; підготовка документації про підприємство згідно з вимогами законодавства про захист економічної конкуренції та про екологічний аудит;
  • здійснення заходів щодо пошуку потенційного інвестора.

Висновок

Потреба у новому регулюванні виникла уже давно та була зумовлена необхідністю усунення проблем, які перешкоджали процесам приватизації. В цілому, необхідно зазначити, що законодавцю вдалось закласти фундамент для уніфікації та оптимізації законодавства з питань приватизації та внести чіткість у регулювання даної сфери. А завдяки спрощенню порядку приватизації, є сподівання, що попит потенційних інвесторів зросте а відповідно – зростуть надходження до державного бюджету.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Радник, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

275

Статті на тему

TAX ALERT 28.03.2023 | Дайджест головних податкових новин

28 Березня 2023 Публікації

TAX ALERT 28.03.2023 | Дайджест головних податкових новин

Читати
LEGAL HOTLINE 23.03.2023 | Дайджест головних законодавчих новин

23 Березня 2023 Публікації

LEGAL HOTLINE 23.03.2023 | Дайджест головних законодавчих новин

Читати
Нова позиція Верховного Суду: Оскарження наказу на проведення податкової перевірки може не запобігти арешту майна платника податків

23 Березня 2023 Публікації

Нова позиція Верховного Суду: Оскарження наказу на проведення податкової перевір...

Читати
Всі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування