Одним з цікавих та кардинальних нововведень, яке ми побачили у новому законі «Про приватизацію державного і комунального майна» від 18.01.2018 року є залучення в процедуру приватизації нового гравця – радника.
Залучається радник у випадку так званої “великої приватизації”. Радником новий закон визнає особу, яка за договірними відносинами з органом приватизації бере на себе зобов’язання щодо надання послуг у процесі приватизації, у тому числі пошуку потенційних покупців, в деяких випадках з визначенням стартової ціни об’єктів.
Закон чітко не визначає, хто може бути радником у процедурі приватизації, але в свою чергу, встановлено обмеження щодо тих осіб які можуть радити державним органам та органам місцевого самоврядування при здійснені приватизації. Не можуть бути радниками особи, якій й не можуть бути покупцями, а саме: органи державної влади; державні підприємства України; державні господарські об’єднання, державні холдингові компанії, державні акціонерні товариства та компанії, їх дочірні компанії та підприємства; працівники державних органів приватизації; юридичні особи, які зареєстровані в офшорних зонах з непрозорою структурою власності; юридичні особи, зареєстровані в державах включених FAТF до списку не співпрацюючих у сфері протидії відмиванню доходів, одержаних злочинним шляхом, а мають в своєму складі такого учасника, що володіє половиною та більше відсотків; юридичні особи, інформація про бенефіціарних власників яких не розкрита; фізичні та юридичні особи, стосовно яких або пов’язаних з ними застосовано спеціальні економічні та інші обмежувальні заходи та санкції; особи, які вже приватизували в Україні і з якими було розірвано договір у зв’язку їхніми порушеннями, а також пов’язані з ними особи.
Додатково, законотворці не змогли оминути політичну ситуацію в країні, та заборонили приймати участь в приватизації будь-кому так чи інакше пов’язаному з державою-агресором.
Іншими словами, радниками можуть бути ті самі суб’єкти, що мають право на участь в приватизації, окрім однієї різниці – покупцями при приватизації не можуть бути радники, залучені для підготовки об’єкта до приватизації.
Залучатися у велику приватизацію радники будуть на конкурсних засадах, у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку. Конкурсний відбір радників буде здійснюватися з дотриманням принципів конкурентності, рівноправності, загальнодоступності, гласності та прозорості та незалежності конкурсної комісії.
Порядком будуть визначатися різні критерії щодо залучення радників, зокрема: можливість представництва та залучення інших консультантів; компетентність, що буде визначатися кваліфікацією, досвідом, знаннями та навичками; запропоновану радником методику підготовки до продажу, стратегію продажу, матеріально-технічне забезпечення та організацію проекту; запропоновані радником строки підготовки до продажу та продажу об’єкта приватизації.
Що змінять радники?
Як вказувалось вище, при великій приватизації, радники візьмуть на себе зобов’язання щодо надання більшості послуг у процесі приватизації об’єктів державної власності, а саме щодо пошуку потенційних покупців.
За задумкою реформаторів приватизаційної політики країни, завданнями радників, зокрема, будуть:
- збір інформації та аналіз економічних, технічних і фінансових показників діяльності підприємств що приватизуються; приведення основних показників бухгалтерської звітності підприємства у відповідність із стандартами бухгалтерського обліку, у тому числі можливо світовому; забезпечення проведення аудиту;
- підготовка фінансової моделі та визначення інвестиційної привабливості підприємства, можливих шляхів її підвищення, шляхів реструктуризації кредиторської заборгованості, рекомендацій щодо встановлення основних цін і тарифів на продукцію та послуги, маркетингової політики та інших заходів;
- визначення стартової ціни та підготовку інформаційного пакета щодо об’єкта приватизації; підготовка документації про підприємство згідно з вимогами законодавства про захист економічної конкуренції та про екологічний аудит;
- здійснення заходів щодо пошуку потенційного інвестора.
Висновок
Потреба у новому регулюванні виникла уже давно та була зумовлена необхідністю усунення проблем, які перешкоджали процесам приватизації. В цілому, необхідно зазначити, що законодавцю вдалось закласти фундамент для уніфікації та оптимізації законодавства з питань приватизації та внести чіткість у регулювання даної сфери. А завдяки спрощенню порядку приватизації, є сподівання, що попит потенційних інвесторів зросте а відповідно – зростуть надходження до державного бюджету.

Олександр Мельник
Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- o.melnyk@golaw.ua
- +38 044 581 1220