Прийнято Закон про застосування процедур банкрутства у період дії воєнного стану: які зміни передбачено?

Зміст

  1. Визначено особливості процедури банкрутства у період дії воєнного стану
  2. Встановлено форму і порядок надання відповіді на запит арбітражного керуючого
  3. Визначено нові повноваження розпорядника майна у процедурі банкрутства

13 липня 2023 року Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо окремих питань провадження та застосування процедур банкрутства у період дії воєнного стану» (далі – Закон). 

26 липня 2023 року Закон було підписано Президентом України. Закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Зміни розроблено з метою спрощення доступу до процедури банкрутства і підвищення ефективності її застосування в умовах воєнного стану та післявоєнного періоду, а також задля уточнення низки процесуальних питань і усунення технічних недоліків у Кодексі України з процедур банкрутства (далі – КУзПБ).

Пропонуємо розглянути основні зміни, які передбачені Законом.

Визначено особливості процедури банкрутства у період дії воєнного стану

Закон передбачає наступні положення, які діятимуть на час воєнного стану в Україні та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування:

  • встановлено можливість проведення зборів та комітету кредиторів дистанційно у режимі відеоконференції або шляхом опитування;
  • арбітражний керуючий звільняється від дисциплінарної відповідальності за невиконання обов’язків, передбачених КУзПБ, якщо їх виконання є неможливим, у зв’язку з веденням бойових дій у районах за місцезнаходженням боржника, кредитора, майна боржника, місцезнаходженням офісу або місцем проживання чи перебування арбітражного керуючого;
  • суд наділяється повноваженнями щодо продовження окремих процесуальних строків: проведення попереднього засідання суду, звернення у межах провадження у справі про банкрутство про визнання недійсними правочинів, вчинених боржником, дії мораторію на задоволення вимог кредиторів, оголошення про проведення першого, повторного та/або другого повторного аукціону, виконання плану санації чи реструктуризації боргів боржника, процедури розпорядження майном, ліквідації, реструктуризації боргів боржника та погашення боргів боржника;
  • зупиняється нарахування відсотків на зобов’язання боржника перед кредиторами, що реструктуризовані згідно з планом санації чи планом реструктуризації боргів боржника. Штрафні санкції за невиконання боржником таких зобов’язань не нараховуються;
  • встановлено можливість відкриття провадження у справі про банкрутство боржника без здійснення авансування винагороди арбітражному керуючому на депозитний рахунок суду;
  • шкода та/або збитки, завдані боржнику внаслідок збройної агресії проти України, підлягають обов’язковій оцінці в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України;
  • до органів управління боржника не підлягає застосуванню солідарна відповідальність відповідно до ч. 6 ст. 34 КУзПБ, якщо боржник не звернувся до господарського суду із заявою про відкриття провадження у справі про банкрутство внаслідок збройної агресії проти України, у тому числі через перебування єдиного майнового комплексу боржника на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях відповідно до переліку, затвердженого Мінреінтеграції;
  • додано нову підставу для відмови у відкритті провадження у справі про банкрутство за заявою кредитора – якщо боржник до проведення підготовчого засідання доведе, що він внесений до електронного реєстру учасників відбору та виконавців державних контрактів (договорів) та має діючий контракт з державними замовниками у сфері оборони, або вимоги кредитора не задоволені внаслідок збройної агресії проти України, у тому числі через перебування єдиного майнового комплексу боржника на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на тимчасово окупованих російською федерацією територіях відповідно до переліку, затвердженого Мінреінтеграції.

Встановлено форму і порядок надання відповіді на запит арбітражного керуючого

Окрім вищевказаних тимчасових змін, які діятимуть на час воєнного стану та протягом шести місяців з дня його припинення або скасування, Закон встановлює й окремі положення, які діятимуть на постійній основі. Серед них, зокрема, запровадження нового інституту – запит арбітражного керуючого (за аналогією з адвокатським запитом).

Встановлено, що особи, яким направлено запит арбітражного керуючого, зобов’язані не пізніше десяти робочих днів з дня отримання запиту надати арбітражному керуючому запитувану інформацію та копії документів, крім таємної та/або службової інформації та копій документів, у яких міститься таємна та/або службова інформація.

У випадку, якщо запит арбітражного керуючого стосується надання значного обсягу інформації, строк розгляду запиту може бути продовжено до 20 робочих днів, про що арбітражному керуючому письмово повідомляється не пізніше п’яти робочих днів з дня отримання запиту.

Задоволення запиту арбітражного керуючого може бути здійснено шляхом надання запитуваної інформації, копій документів у формі електронного документа.

Визначено нові повноваження розпорядника майна у процедурі банкрутства

Законом доповнено перелік повноважень розпорядника майна. Зокрема, передбачено, що під час процедури розпорядження майном боржник зобов’язаний забезпечити розпоряднику майна можливість безпосереднього доступу до інформації, що зберігається у базах даних, які використовуються посадовими особами боржника для ведення бухгалтерського, податкового та управлінського обліку, а також для формування бухгалтерської, статистичної та податкової звітності. 

Крім того, боржник зобов’язаний забезпечити розпоряднику майна можливість друкувати та/або копіювати необхідні документи.

Більше статей, судових позицій та практичних порад щодо вирішення судових спорів в Україні  знаходьте на сайті 👇

Катерина Манойленко

Катерина Манойленко

Партнерка, керівниця судової практики, адвокатка

  • Визнання
  • The Legal 500 EMEA 2023
  • Who's Who Legal 2022 - 2024
877

Статті на тему

Майбутнє енергетичного сектору України: EUETH провів дискусію щодо викликів українського ринку енергетики та шляхів їх подолання

12 Червня 2024 Energy Alert

Майбутнє енергетичного сектору України: EUETH провів дискусію щодо викликів укра...

Читати
Робота GOLAW у сфері енергетики та природних ресурсів

11 Червня 2024 Energy Alert

Робота GOLAW у сфері енергетики та природних ресурсів

Читати
В чому різниця між лобіюванням та GR

10 Червня 2024 Публікації

В чому різниця між лобіюванням та GR

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну