TAX ALERT 25.04.2023 | Дайджест головних податкових новин

Зміст

  1. Звільнення від cплати податку на нерухоме майно за знищене чи пошкоджене майно, плати за землю, інших податків: прийнято закон
  2. Щодо встановлення місцевих податків, зборів та пільг з їх сплати:
  3. Щодо плати за землю:
  4. Щодо єдиного податку 4 групи:
  5. Щодо визначення та сплати загального мінімального податкового зобов’язання:
  6. Щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:
  7. Прийнято закон щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки та оборони 
  8. Законопроект щодо збереження пільгового режиму оподаткування пального на період воєнного стану
  9. Стимулювання надання благодійної допомоги на користь неприбуткових організацій — зареєстровано законопроект
  10. Зареєстровано законопроект щодо доступного іпотечного кредитування громадян
  11. Збільшена плата за марки акцизного податку для алкоголю та тютюну — набула чинності постанова Кабінету Міністрів України
  12. Наслідки невчасного закриття зміни у торговій точці Z-звітом через відключення електроенергії  — роз’яснення ДПС

Звільнення від cплати податку на нерухоме майно за знищене чи пошкоджене майно, плати за землю, інших податків: прийнято закон

11.04.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо звільнення від cплати екологічного податку, плати за землю та податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за знищене чи пошкоджене нерухоме майно» (законопроект № 7632).

Цим Законом врегульовуються, серед іншого, питання нарахування та сплати єдиного податку 4 групи, плати за землю, загального мінімального податкового зобов’язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, сплати податку на нерухоме майно за об’єкти нерухомості, що розташовані на таких територіях або знищені чи пошкоджені. 

До прийняття зазначеного Закону, питання сплати таких податків у період дії воєнного стану залишалося неврегульованим, зокрема, у зв’язку з тим, що для звільнення від їх сплати мав застосовуватися перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих, визначений Кабінетом Міністрів України. Однак, такий перелік так і не був ним визначений, що призвело до неможливості застосування відповідних норм законодавства платниками податків. 

Проте, Законом такі розбіжності усуваються та встановлюється, що зазначені території, а також дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації, встановлюються у переліку територій, визначеному у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.

Нагадаємо, що такий Перелік затверджений наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309, відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 06.12.2022 № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією».

Так, відповідно до тексту Закону, підписаного Головою Верховної Ради України, ним, серед іншого, передбачається:

Щодо встановлення місцевих податків, зборів та пільг з їх сплати:

  • На період дії воєнного/надзвичайного стану на територіях, де тимчасово не здійснюють свої повноваження відповідні сільські, селищні, міські ради, рішення про встановлення місцевих податків/зборів, надання податкових пільг із їх сплати мають право приймати відповідні військові та військово-цивільні адміністрації.
  • Сільським, селищним, міським радам, військовим та військово-цивільним адміністраціям дозволяється приймати рішення про встановлення податкових пільг зі сплати місцевих податків/зборів на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок не придатними для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами, а також вносити зміни до таких рішень.

Такі рішення повинні прийматися на кожний календарний рік окремо, за умови наявності відповідних заяв платників податків, та на період не більше ніж до кінця поточного календарного року.

  • Інформація про встановлення податкових пільг надається такими радами або адміністраціями контролюючим органам протягом 10 календарних днів з дня прийняття відповідного рішення.

Щодо плати за землю:

  • Не сплачується земельний податок, а також не нараховується за договорами оренди орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності щодо:
  • земельних ділянок, що перебувають у консервації
  • земельних ділянок, забруднених вибухонебезпечними предметами,
  • земельних ділянок, не придатних для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами у випадку прийняття сільськими, селищними, міськими радами, військовими та військово-цивільними адміністраціями рішень про встановлення податкових пільг, прийнятих на підставі заяв платників податків.
  • За період з 01.01.2022 до 31.12.2022, не нараховується та не сплачується плата за землю за земельні ділянки, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях, та перебувають у власності або користуванні фізичних осіб, та за період з 01.03.2022 до 31.12.2022 – в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні юридичних осіб та фізичних осіб – підприємців.
  • Починаючи з 01.01.2023 за земельні ділянки, що розташовані на зазначених територіях, плата за землю не нараховується та не сплачується за період з 1 числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому їх було завершено.
  • Складені, надіслані (вручені) у 2022 та 2023 роках податкові повідомлення-рішення про сплату плати за землю за земельні ділянки, що не підлягають оподаткуванню, мають бути скасовані (відкликані), а грошові зобов’язання та податковий борг – анульовані.

Щодо єдиного податку 4 групи:

  • Не є об’єктом оподаткування єдиним податком 4 групи площі земельних ділянок, що перебувають у консервації, забруднені вибухонебезпечними предметами або не придатні для використання у зв’язку з потенційною загрозою їх забруднення вибухонебезпечними предметами.
  • З 01.03.2022 не нараховується та не сплачується єдиний податок 4 групи з площі сільськогосподарських угідь та/або земель водного фонду у податкових періодах, коли на територіях, на яких вони розташовані, ведуться бойові дії або території тимчасово окуповані, до дати завершення на таких територіях активних бойових дій або тимчасової окупації. 

При цьому, така умова не поширюється на земельні ділянки, на яких активні бойові дії або тимчасова окупація завершені до 01.05.2022.

Щодо визначення та сплати загального мінімального податкового зобов’язання:

  • Починаючи з 01.01.2023 мінімальне податкове зобов’язання не визначається для земельних ділянок, часток (паїв):
  • за які не нараховувалися та не сплачувалися плата за землю або єдиний податок четвертої групи, та 
  • що перебувають у консервації, або забруднені вибухонебезпечними предметами, або щодо яких прийнято рішення про надання податкових пільг на підставі заяв платників податків про визнання земельних ділянок не придатними для використання.
  • Не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях:
  • за 2022 рік – у частині земельних ділянок, часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні фізичних осіб;
  • з 01.03.2022 до 31.12.2022 – у частині земельних ділянок, часток (паїв), що перебувають у власності чи користуванні юридичних осіб.

Щодо податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки:

  • На період дії воєнного стану та по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, підставою для обчислення податкових зобов’язань з цього податку за об’єкти нерухомості, що були пошкоджені або знищені, є, зокрема, дані Державного реєстру майна, пошкодженого та знищеного внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України («Реєстр майна»), та дані Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих російською федерацією.
  • Податок на нерухоме майно не нараховується та не сплачується:
  • за об’єкти нерухомості, що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих територіях:
  • за 2021 та 2022 роки – за об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних осіб;
  • з 01.03.2022 по 31.12.2022 – за об’єкти житлової нерухомості, що перебувають у власності юридичних осіб, та за об’єкти нежитлової нерухомості, що перебувають у власності фізичних та/або юридичних осіб;
  • за період з 1 числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, у якому завершено бойові дії або тимчасову окупацію (застосовується починаючи з 01.01.2023);
  • за знищені внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, об’єкти нерухомості:
  • за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна;
  • за 2022 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової та/або нежитлової нерухомості, які перебувають у власності юридичних осіб, дані про знищення яких внесені до Реєстру майна;
  • за пошкоджені об’єкти нерухомості внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених збройною агресією російської федерації проти України, дані про пошкодження яких внесені до Реєстру майна:
  • за 2021 рік та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних осіб, які були пошкоджені у 2022 році; 
  • з 01.03.2022 та наступні податкові (звітні) періоди – за об’єкти житлової нерухомості, які перебувають у власності юридичних осіб, та об’єкти нежитлової нерухомості, які перебувають у власності фізичних/юридичних осіб, які були пошкоджені у 2022 році.

Нарахування податку за зазначені вище об’єкти відновлюється починаючи з місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості відремонтовані та визнані придатними для проживання;

  • за період з 1 числа місяця, в якому було зафіксовано факт пошкодження житлової та/або нежитлової нерухомості за даними Реєстру майна, до 1 числа місяця, наступного за місяцем, в якому за даними Реєстру майна об’єкти нерухомості відремонтовані та визнані придатними для проживання/для використання за цільовим призначенням (застосовується до об’єктів, пошкоджених починаючи з 01.01.2023).
  • У частині об’єктів нерухомості, які зазнали незначних пошкоджень та придатні для проживання/використання за цільовим призначенням сільські, селищні, міські ради, військові або військово-цивільні адміністрації мають право встановлювати ставки податку в меншому розмірі або звільняти від сплати податку.
  • Складені, надіслані (вручені) у 2022 та 2023 роках податкові повідомлення-рішення про сплату сум податку по об’єктах нерухомого майна, по яких не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, підлягають скасуванню (відкликанню), а грошові зобов’язання та податковий борг, – анулюванню.

Наразі Закон направлений на підпис Президенту України. Він набуде чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Прийнято закон щодо звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки та оборони 

10.04.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до підрозділу 2 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування податком на додану вартість операцій з постачання/ввезення товарів для потреб безпеки та оборони у період воєнного стану» (законопроект № 9061, про який ми детальніше розповідали тут). 

Так, Законом уточнюютьсягрупи товарів, товарних позицій та підкатегорій УКТ ЗЕД оборонного призначення, операції з ввезення яких на митну територію України та постачання на митній території України звільняються від оподаткування ПДВ, також передбачено звільнення від оподаткування ПДВ операції з постачання послуг пов’язаних з програмним забезпеченням військового призначення та, за певних умов, операції з ввезення на митну територію України товарів, що належать Міністерству оборони України, Збройним Силам України, а також іншим утвореним відповідно до законів України.

Наразі Закон направлений на підпис Президенту України. Він набуде чинності з дня, наступного за днем його опублікування.

Законопроект щодо збереження пільгового режиму оподаткування пального на період воєнного стану

03.04.2023 у Верховній Раді України зареєстрований Проект Закону № 9174 «Про внесення зміни до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо збереження пільгового режиму оподаткування пального на період воєнного стану».

Як зазначається у пояснювальній записці до Законопроекту, необхідність його прийняття обґрунтовується тим, що Законом України від 21.09.2022 № 2618-IX передбачено застосування пільгового режиму оподаткування пального ПДВ і акцизним податком до 01.07.2023. На думку ініціаторів Законопроекту, скасування такого пільгового режиму оподаткування з 01.07.2023 є передчасним та може негативно вплинути на рівень цін і фінансову стійкість суб’єктів господарювання.

Тому, Законопроектом пропонується встановити на увесь період воєнного стану пільговий режим оподаткування пального ПДВ за ставкою 7 % та акцизним податком за ставками:

  • 100 євро за 1000 літрів бензинів моторних, нафтопродуктів, важких дистиляторів, біодизель згідно з визначеними кодами УКТ ЗЕД; 
  • 52 євро за 1000 літрів скрапленого та інших газів, бутану, ізобутану згідно з визначеними кодами УКТ ЗЕД.

Стимулювання надання благодійної допомоги на користь неприбуткових організацій — зареєстровано законопроект

03.04.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9177 «Про внесення зміни до розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо стимулювання надання благодійної допомоги на користь неприбуткових організацій».

Так, Законопроектом пропонується установити, що за податкові періоди 2023 року та до кінця календарного року, у якому відбудеться припинення або скасування воєнного стану на території України, фінансовий результат податкового (звітного) періоду збільшується на суму коштів або вартості товарів, виконаних робіт, наданих послуг, безоплатно перерахованих (переданих) протягом звітного (податкового) року неприбутковим організаціям, внесеним до Реєстру неприбуткових установ та організацій на дату такого перерахування коштів, передачі товарів, робіт, послуг, у розмірі, що перевищує 10 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. 

Нагадаємо, що наразі такий розмір становить 4 % оподатковуваного прибутку попереднього звітного року. 

Зареєстровано законопроект щодо доступного іпотечного кредитування громадян

10.04.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9195 «Про внесення зміни до пункту 165.1 статті 165 Податкового кодексу України щодо доступного іпотечного кредитування громадян».

Необхідність змін ініціатори Законопроекту обумовлюють тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 02.08.2022 № 856 «Деякі питання забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» доступного іпотечного кредитування громадян України» передбачено забезпечення доступного іпотечного кредитування громадян України шляхом, зокрема, надання кредитів, забезпечених іпотекою та залучення до співробітництва підприємств, організацій та установ для забезпечення компенсації частини процентної ставки за такими кредитами.

Разом з тим, наразі податкове законодавство передбачає, що суми компенсації, сплаченої на користь фізичної особи – позичальника, підпадають під визначення додаткового блага для фізичної особи і відповідно підлягають оподаткуванню податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18 % та військовим збором за ставкою 1,5 %. 

З метою уникнення додаткового оподаткування позичальника – фізичної особи, Законопроектом пропонується не включати до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу податком на доходи фізичних осіб дохід, отриманий платником податку як додаткове благо, у вигляді сплаченої на користь фізичної особи — позичальника:

  • компенсації першого внеску за кредитом, забезпеченим іпотекою;
  • частини процентної ставки
  • частини суми повернення кредиту, наданих відповідно до Умов забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» доступного іпотечного кредитування громадян України.

Збільшена плата за марки акцизного податку для алкоголю та тютюну — набула чинності постанова Кабінету Міністрів України

12.04.2023 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 07.04.2023 № 303 «Про внесення змін до пункту 5 Положення про виготовлення, зберігання, продаж марок акцизного податку та маркування алкогольних напоїв, тютюнових виробів і рідин, що використовуються в електронних сигаретах».

Враховуючи це, з 12.04.2023 діють нові розміри плати за марки акцизного податку, а саме розмір плати за одну марку для алкогольних напоїв становить 0,3537 гривні, для тютюнових виробів, тютюновмісних виробів для електричного нагрівання за допомогою підігрівача з електронним управлінням і рідин, що використовуються в електронних сигаретах, — 0,1643 гривні

Раніше розмір такої плати становив 0,1926 гривні та 0,091 гривні відповідно.

Наслідки невчасного закриття зміни у торговій точці Z-звітом через відключення електроенергії  — роз’яснення ДПС

ДПС надала індивідуальну податкову консультацію від 03.04.2023 № 808/ІПК/03-20-04-02-06 щодо порядку дій платника податків, який використовує РРО/ПРРО, у випадку закриття зміни у торговій точці з роздрібної торгівлі Z – звітом наступного дня за попередній день через відключення світла.

Нагадаємо, що Z-звіт (фіскальний звітний чек) – це денний звіт, який формується РРО/ПРРО та під час створення якого інформація про обсяг виконаних розрахункових операцій заноситься відповідно до фіскальної пам’яті РРО або фіскального сервера контролюючого органу. Суб’єкти господарювання зобов’язані щоденно створювати зазначені фіскальні звітні чеки у разі здійснення розрахункових операцій.

Так, у визначеній податковій консультації, ДПС було зазначено:

  1. відображення доходу відбувається відповідно до первинних документів (чеків продажу РРО), а несвоєчасне формування Z – звіту є окремим порушенням не пов’язаним з декларуванням доходів, яке за умови відсутності підтвердження фактору непереборної сили призведе до порушення порядку проведення розрахунків, встановленого Законом України «Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг»;
  2. у випадку не створення (несвоєчасного створення) щоденних Z – звіт на РРО/ПРРО, з причин потенційного/аварійного відключення електроенергії, суб’єкти господарювання не нестимуть відповідальності за умови підтвердження такого факту належними доказами, зокрема, інформацією, розміщеною на вебпорталах енергопостачальних компаній про відключення електроенергії у відповідній місцевості чи неможливості її постачання через пошкодження електричних мереж тощо;
  3. податкові накладні за щоденними підсумками операцій складаються у разі, якщо такі операції з постачання товарів/послуг здійснюються кінцевому споживачеві, а розрахунки за такі товари/послуги проводяться за готівку. Тому, якщо товари продані у попередній день, то датою цього дня складаються податкові накладні за щоденними підсумками операцій;      
  4. податкові зобов’язання з ПДВ з реалізованих через РРО товарів повинні відображатись у декларації з ПДВ за той місяць, в якому здійснювались розрахункові операції з реалізації товарів. 

Датою виникнення податкових зобов’язань з акцизного податку за реалізовані у роздрібній торгівлі підакцизні товари вважається дата здійснення розрахункової операції, для безготівкових розрахунків – дата оформлення розрахункового документа, а не дата  Z – звіту. Таким чином, податкові зобов’язання з акцизного податку повинні відображатись у декларації з акцизного податку за той місяць, у якому здійснені розрахункові операції.   

Тетяна Федоренко

Тетяна Федоренко

Старша юристка, адвокатка

Практики | Сектори

1587

Статті на тему

Механізм державно-приватного партнерства має бути задіяний для відбудови України

18 Липня 2024 Публікації

Механізм державно-приватного партнерства має бути задіяний для відбудови України

Читати
TAX ALERT 1.07.2024 | Дайджест головних податкових новин

17 Липня 2024 Публікації

TAX ALERT 1.07.2024 | Дайджест головних податкових новин

Читати
Локалізація виробництва в Україні

15 Липня 2024 Публікації

Локалізація виробництва в Україні

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну