fbpx

TAX ALERT 29.01.2020

Зміст

  1. Ратифіковано протокол до податкової конвенції між Україною та Сінгапуром
  2. Закон щодо внесення змін до Податкового кодексу прийнято в другому читанні
  3. Уточнено положення закону щодо збору та обліку єдиного соціального внеску
  4. Основна ставка податку на додану вартість може знизитися
  5. Прогресивна шкала податку на доходи фізичних осіб: зареєстровано новий законопроект
  6. Нові порядки зупинення реєстрації податкових накладних та розгляду скарг про відмову в їх реєстрації
  7. Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами можуть змінити
  8. ФОПи зможуть витрачати кошти з підприємницьких рахунків на власні потреби
  9. Уточнення нових правил дисконтування довгострокових заборгованостей
  10. Рекомендації Державної податкової служби щодо подання звітності з податку на прибуток за 2019 рік

Новини податкового законодавства:

Ратифіковано протокол до податкової конвенції між Україною та Сінгапуром

 

14 січня 2020 року Верховною Радою України прийнято Закон України «Про ратифікацію Протоколу про внесення змін до Угоди між Урядом України і Урядом Республіки Сінгапур про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи» (надалі – «Закон»).

Зазначений Протокол покликаний привести Угоду між Україною та Сінгапуром про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи (надалі – «Угода») у відповідність до Модельної Конвенції Організації економічного співробітництва та розвитку щодо податків на доходи і капітал.

Протоколом вносяться зміни до статті 25 Угоди щодо обміну податковою інформацією, які розширять можливості Договірних Держав у процесі обміну нею. Зокрема, обмін податковою інформацією не обмежуватиметься статтями 1 та 2 Угоди (ними встановлюють перелік осіб та податків, на які поширюється дія Угоди). Інших змін до Угоди не передбачається.

Наразі Закон передано на підпис Президенту України.

 

Закон щодо внесення змін до Податкового кодексу прийнято в другому читанні

 

Відповідно до інформації на офіційному веб-сайті Верховної Ради, 16 січня 2020 року у другому читанні прийнято Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (законопроект № 1210, надалі – «Закон»).

Закон покликаний впровадити низку докорінних змін до Податкового кодексу України з огляду на міжнародні стандарти податкового контролю, положення Плану протидії практикам розмивання оподатковуваної бази й виведення прибутку з-під оподаткування (План дій BEPS). Серед них:

  • нові підходи до трансфертного ціноутворення (введення трирівневої структури документації з трансфертного ціноутворення);
  • уточнення визначення постійного представництва нерезидента в Україні (у тому числі через унеможливлення уникнення вимоги щодо реєстрації постійного представництва шляхом дроблення діяльності в Україні);
  • впровадження концепції оподаткування прибутку контрольованих іноземних компаній на рівні контролюючої фізичної чи юридичної особи.

Також, Законом, зокрема, передбачається:

  • реформування інституту фінансової відповідальності (зокрема, запровадження винної відповідальності платників податків за податкові правопорушення, реформування пені);
  • визначення вимог щодо вмотивованості рішення контролюючих органів про накладення штрафів (введення у якості обов’язкових описової та мотивувальної частин податкового повідомлення-рішення);
  • закріплення переліку податкових правопорушень контролюючих органів;
  • закріплення матеріальної відповідальності органу за неправомірні діяння його посадових осіб та безвинну відповідальність контролюючих органів;
  • визначення невиключного переліку збитків, яких можуть зазнавати платники податку;
  • реформування процедури адміністративного оскарження рішень контролюючих органів (зокрема, створення Апеляційної ради з питань розгляду скарг платників податків, до повноважень якої належатиме розгляд скарг на рішення ДПС у передбачених Податковим кодексом випадках);
  • зміну правил коригування фінансового результату до оподаткування податком на прибуток на різниці;
  • зміну правил оподаткування податком на доходи фізичних осіб окремих видів доходів фізичних осіб, зокрема, від продажу рухомого та нерухомого майна;
  • підвищення лімітів обсягу доходу для фізичних осіб-підприємців, які перебувають на спрощеній системі оподаткування;
  • розширення переліку підакцизних товарів шляхом включення до нього рідин, що використовуються в електронних сигаретах.

Остаточного тексту Закону в редакції, що враховує зміни за результатами другого читання, наразі не оприлюднено.

Разом із тим, згідно з інформацією на офіційному веб-сайті Верховної Ради, вже 17 січня 2020 року до Верховної Ради було подано проект Постанови № 1210-П щодо скасування рішення Верховної Ради України про прийняття в другому читанні та в цілому як закон проекту Закону. Це «заблокувало» подальше підписання Закону Головою Верховної Ради та передання його на підпис Президенту України до розгляду вказаної постанови (щонайменше, до 04 лютого 2020 року).

 

Уточнено положення закону щодо збору та обліку єдиного соціального внеску

 

Відповідно до інформації на офіційному веб-сайті Верховної Ради, 16 січня 2020 року у другому читанні прийнято Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (законопроект № 1209-1, надалі – «Закон»).

Закон покликаний усунути неузгодженості деяких законів України із положеннями Податкового кодексу з огляну на прийнятий Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо вдосконалення адміністрування податків, усунення технічних та логічних неузгодженостей у податковому законодавстві» (законопроект № 1210).

Законом, серед іншого, передбачається внесення змін до Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування»:

  • приведення у відповідність його положень до чинного законодавства у розрізі назв центральних органів виконавчої влади, що здійснюють адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування;
  • уточнення порядку направлення вимоги про сплату недоїмки з єдиного внеску та впровадження можливості її направлення платникам податків не лише в паперовій, а й в електронній формі;
  • уточнення відповідальності банків за порушення вимог щодо приймання від платників єдиного внеску розрахункові документи на видачу (перерахування) коштів для виплати заробітної плати та здійснення видачі (перерахування) таких коштів лише за умови одночасного подання платником розрахункових документів про перерахування коштів для сплати відповідних сум єдиного внеску або документів, що підтверджують фактичну сплату таких сум.

 

Основна ставка податку на додану вартість може знизитися

 

Відповідно до інформації на офіційному веб-сайті Верховної Ради, 16 січня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано Законопроект № 2757 «Про внесення змін до статті 193 Податкового кодексу України щодо зменшення розміру ставки податку на додану вартість» (надалі – «Законопроект»).

Законопроект передбачає зниження з 01 січня 2021 року основної ставки податку на додану вартість з 20 %, до 17 %.

 

Прогресивна шкала податку на доходи фізичних осіб: зареєстровано новий законопроект

 

Відповідно до інформації на офіційному веб-сайті Верховної Ради, 16 січня 2020 року у Верховній Раді зареєстровано Законопроект № 2758 «Про внесення змін до Податкового кодексу України (щодо запровадження справедливої прогресивної шкали податку на доходи фізичних осіб)» (надалі – «Законопроект»).

Законопроектом передбачається встановлення різних ставок податку на доходи фізичних осіб в залежності від розміру такого доходу – чим більший дохід, тим більша ставка податку на доходи фізичних осіб. Так:

  • якщо база оподаткування звітного податкового місяця не перевищує 10-кратний розмір мінімальної місячної заробітної плати, встановленої законом для такого місяця, ставка податку становить 18 % (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті);
  • якщо база оподаткування звітного податкового місяця перевищує 10-кратний розмір мінімальної місячної заробітної плати, встановленої законом для такого місяця, але не перевищує 20-кратний розмір мінімальної місячної заробітної плати, встановленої законом для такого місяця, ставка податку становить 36 % (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті);
  • якщо база оподаткування звітного податкового місяця перевищує 20-кратний розмір мінімальної місячної заробітної плати, встановленої законом для такого місяця, ставка податку становить 54 % (крім випадків, визначених у пунктах 167.2-167.5 цієї статті).

Відповідно до Закону України «Про Державний бюджет України на 2020 рік», розмір мінімальної заробітної плати на місяць з 01 січня 2020 року становить 4 723,00 грн. Відповідно:

  • ставка 18 % застосовуватиметься до доходу фізичних осіб за місяць, що не перевищує 47 230,00 грн.;
  • ставка 36 % застосовуватиметься до доходу фізичних осіб за місяць, розмір якого становить більше 47 230,00 грн., але не перевищує 94 460,00 грн.;
  • ставка 54 % застосовуватиметься до доходу фізичних осіб за місяць, розмір якого перевищує 94 460,00 грн.

 

Нові порядки зупинення реєстрації податкових накладних та розгляду скарг про відмову в їх реєстрації

 

На Урядовому порталі оприлюднено постанову Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (надалі – «Постанова»), якою затверджено нові:

1) Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних з додатками, які визначили:

  • Критерії ризиковості платника податку на додану вартість;
  • Перелік показників, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку на додану вартість;
  • Критерії ризикованості здійснення операцій;
  • Форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку;
  • Форму таблиці даних платника податку на додану вартість;
  • Форму рішення про врахування/неврахування таблиці даних платника податку на додану вартість.

2) Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних із додатками, що визначили форму скарги, заяви про відкликання скарги та рішення про результати розгляду скарги.

Постановою передбачено, що вона набирає чинності з першого числа місяця, що настає за місяцем її опублікування. Відповідно, Постанова та затверджені нею Порядки діятимуть з 1 лютого 2020 року.

 

Порядок обміну електронними документами з контролюючими органами можуть змінити

 

На офіційному веб-сайті Державної податкової служби оприлюднено проект наказу Міністерства фінансів України «Про внесення змін до Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами» (надалі – «Наказ»).

Зокрема, відповідно до передбачених Наказом змін, приєднання суб’єктів електронного документообігу до договору про визнання електронних документів відбуватиметься за спрощеною процедурою.

Так, чинна наразі редакція вказаного Порядку передбачає приєднання суб’єктів до договору про визнання електронних документів шляхом направлення до податкового органу відповідної заяви за встановленою Порядком формою. Припинення дії такого договору відбувається в аналогічному порядку – шляхом направлення заяви про його припинення за встановленою Порядком формою.

У свою чергу, Наказ передбачає, що суб’єкти приєднуватимуться до договору про визнання електронних документів шляхом надсилання першого будь-якого електронного документа у встановленому форматі (стандарті) з дотриманням вимог законів щодо електронного документообігу та електронних довірчих послуг. Відповідно до Наказу, всі згадки про заяву про приєднання до договору про визнання електронних документів та заяву про припинення його дії, а також їхні затверджені форми, планується вилучити з Порядку.

 

ФОПи зможуть витрачати кошти з підприємницьких рахунків на власні потреби

 

На офіційному веб-сайті Національного банку України оприлюднено постанову № 7 від 15 січня 2020 рок, якою виключено абз. 3 п. Розділу І Інструкції про порядок відкриття і закриття рахунків клієнтів банків та кореспондентських рахунків банків – резидентів і нерезидентів, затвердженої постановою Правління Національного банку України від 12 листопада 2003 року № 492.

Зазначений абзац передбачав, що за поточними рахунками в національній валюті фізичних осіб-підприємців/фізичних осіб, які провадять незалежну професійну діяльність, здійснюються всі види розрахунково-касових операцій відповідно до умов договору та законодавства України, крім операцій, пов'язаних із власними потребами. Ці особи після сплати податків, зборів та інших платежів, передбачених законом, мали право перерахувати кошти з таких рахунків на власні поточні рахунки, відкриті для власних потреб.

 

Уточнення нових правил дисконтування довгострокових заборгованостей

 

На офіційному веб-сайті Міністерства фінансів України оприлюднено проект наказу (надалі – «Наказ») щодо внесення змін до Наказу Міністерства фінансів України від 16 вересня 2019 року № 379 (надалі – «Наказ № 379»), з набранням чинності якого дисконтуванню (приведенню у відповідність майбутньої вартості грошей у поточну) стала підлягати уся довгострокова заборгованість, а не лише та, на яку нараховуються проценти.Наказом передбачається внесення до Наказу № 379 наступного уточнення: положення пунктів 1, 5 (нові правила дисконтування довгострокових заборгованостей), затверджених Наказом № 379 Змін до деяких нормативно-правових актів Міністерства фінансів України з бухгалтерського обліку застосовуються в бухгалтерському обліку починаючи з дати набрання чинності цим наказом з відображенням у фінансовій звітності як зміни облікових оцінок.

Відтак, у разі, якщо Наказ набере чинності, Міністерством фінансів буде остаточно визначено, що нові правила щодо дисконтування довгострокових заборгованостей слід розглядати в контексті зміни облікових оцінок та проводити їхнє дисконтування «перспективно» (у періоді, в якому відбулася зміна, а також в наступних періодах, якщо зміна впливає на ці періоди).
 

Рекомендації Державної податкової служби щодо подання звітності з податку на прибуток за 2019 рік

 

У своєму листі від 16 січня 2020 року № 757/7/99-00-07-02-01-07 (надалі – «Лист») Державна податкова служба зазначає, що 20 грудня 2019 року набрав чинності наказ Міністерства фінансів України від 14 листопада 2019 року № 481 «Про затвердження Змін до форми Податкової декларації з податку на прибуток підприємств» (надалі – «Наказ»), яким визначено нову форму податкової декларації з податку на прибуток. Зокрема, Наказом уточнено низку її граф, а також доповнено новим додатком, що міститиме інформацію про суми податкових пільг платників податків.

Відповідно до Наказу, нова форма податкової декларації з податку на прибуток набрала чинності вже з 01 січня 2020 року, а тому Державна податкова служба рекомендує платникам податків подавати податкову декларацію з податку на прибуток за базовий звітний (податковий) період – 2019 рік – за оновленою формою.

Ірина Кальницька

Ірина Кальницька

Партнер, керівник практики податкового права, практики реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокат

  • Визнання та досягнення
  • Best Lawyers, Ukraine 2020
  • The Legal 500 EMEA 2020
  • Who’s Who Legal 2020
  • Ukrainian Law firms. A Handbook for Foreign Clients 2020
  • 50 провідних юридичних фірм України
Олена Сулима

Олена Сулима

Старший юрист, адвокат

Статті на тему

Чи потрібна іноземному інвестору українська компанія для участі у приватизації?

09 Квітня 2021 Публікації

Чи потрібна іноземному інвестору українська компанія для участі у приватизації?

Читати
TAX ALERT 09.04.2021

09 Квітня 2021 Публікації

TAX ALERT 09.04.2021

Читати
Як приватизувати актив, якого немає в списку на приватизацію?

08 Квітня 2021 Публікації

Як приватизувати актив, якого немає в списку на приватизацію?

Читати
Всі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування