Реєстр прозорості як ключова умова старту ринку лобіювання
Схоже, що ринок лобіювання в Україні запрацює не раніше наступного року. Адже його початок привʼязаний до запуску Реєстру прозорості. І, хоча вже сьогодні зрозуміло, яким буде цей реєстр, наразі затягується навіть підготовка положення про нього. Можна припустити, що і технічну частину реалізують в останні дні.
Відтермінування дії
Сфера ринку окреслена у визначенні лобіювання, що надається у Законі «Про лобіювання». І термін досить складний для сприйняття: це «діяльність, що здійснюється з метою впливу (спроби впливу) на об’єкт лобіювання в комерційних інтересах бенефіціара (за винагороду, що отримується прямо або опосередковано, та/або з оплатою фактичних витрат, необхідних для її здійснення) або у власних комерційних інтересах особи та стосується предмета лобіювання».
Якщо це спростити до змісту, то лобіювання фактично полягає у здійсненні за винагороду впливу на органи влади та їх представників з метою прийняття рішень в інтересах третіх осіб. Схоже на корупцію, чи не так? Але принциповою відмінністю є те, що гроші за просування потрібних рішень отримуватимуть лише лобісти, але ні в якому разі не чиновники! Аби забезпечити це, держава визначає суворі правила діяльності. І ключовим інструментом регулювання майбутнього ринку має стати Реєстр прозорості.
Саме тому, хоча Закон і набрав чинності 14 березня, не було введено у дію. Згідно з Прикінцевими положеннями, це має статися через два місяці з дня початку функціонування Реєстру прозорості, але не пізніше 1 січня 2025 року.
Реєстр, як інформаційно-комунікаційна система, має забезпечити збирання, накопичення, захист, облік, відображення, оброблення та надання інформації про суб’єктів лобіювання та їх звітність. При цьому доступ до такої інформації буде публічним та безоплатним. Адміністратором системи законодавець визначив Національне агентство з питань запобігання корупції.
Але порядок ведення та доступу до Реєстру прозорості ще має визначити Кабмін у Положенні про цей реєстр.
Законодавчі рамки
Втім, базові принципи функціонування Реєстру прозорості вже визначені у Законі «Про лобіювання». І, регламентуючи функціональні можливості, порядок ведення та доступу до Реєстру, Кабмін у Положенні виходитиме з рамок, вже завданих законодавцем.
А за загальними правилами ст. 5 Закону, дані Реєстру будуть відкритими і загальнодоступними, крім окремих випадків.
Реєстр вестиметься державною та англійською мовами з використанням програмного забезпечення, розробленого відповідно до національних стандартів, що має забезпечити його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави.
Усі відомості викладатимуться у форматах, доступних для автоматизованого збирання, оброблення та завантаження інформації, що в майбутньому має спростити роботу з оцінки ефективності діяльності усіх субʼєктів.
Відомості вноситимуться до реєстру як працівниками НАЗК, як публічними реєстраторами, так і самими лобістами, які забезпечуватимуть достовірність даних.
Вже відомо, яка саме інформація накопичуватиметься у Реєстрі:
- відомості, що подаються особою під час набуття нею статусу субʼєкта лобіювання: дані, які ідентифікують фізичну або юридичну особу, контакти, джерела фінансування, сфера лобіювання (повний список наведено у ст. 11 Закону);
- інформація про факт припинення або зупинення статусу суб’єкта лобіювання;
- звітність суб’єкта лобіювання.
Джерелом інформації Реєстру є визнаються відомості з публічних базових реєстрів, документи, на підставі яких вносяться відомості, а також інша довідкова інформація, отримана в результаті інформаційних обмінів.
Щоправда, у відкритій частині Реєстру прозорості не відображатиметься така інформація з обмеженим доступом, як реєстраційний номер облікової картки платника податків, серії та номера документа, що посвідчує особу, адреси задекларованого або зареєстрованого місця проживання особи, номери телефонів, адреси електронної пошти та дати народження фізичних осіб.
НАЗК зі своєї сторони буде зобовʼязане забезпечити на своєму сайті відкритий цілодобовий доступ до Реєстру прозорості шляхом можливості перегляду, копіювання та роздрукування інформації, а також у вигляді набору відкритих даних (електронного документа), організованого у форматі, що дозволяє його автоматизоване оброблення.
Також засобами Реєстру повинні будуть формуватися на безоплатній основі витяги в електронній формі.
Затримки із впровадженням
Відповідний проект Положення про Реєстр прозорості НАЗК вже розробило та оприлюднювало для обговорення з громадськістю ще 18 квітня. Опрацювати отримані пропозиції та повідомити про результати на офіційному сайті відомства обіцяли 8 травня.
Але цього чомусь не сталося. Натомість у цей день чиновники поїхали на робочу зустріч до Американської торговельної палати в Україні (American Chamber of Commerce Ukraine) під час якої говорили про перспективи відкриття ринку лобіювання в Україні.
Керівництво НАЗК запевнило іноземних партнерів, що розуміє важливість створення Реєстру прозорості і запуску ринку лобіювання. Адже ухвалення відповідного закону було важливим елементом євроінтеграційного процесу країни. І узгоджувальні процедури щодо розробленого процесу триватимуть до 13 травня. Втім, до сьогодні результати роботи залишаються невідомими.
Наразі робота з розробки самого Реєстру прозорості триває. І до неї залучаються міжнародні партнери.
Цікавою є зроблена головою НАЗК Віктором Павлущиком заява про те, що принциповою позицією відомства є невикористання бюджетних коштів на створення Реєстру. Тому, НАЗК активно працює над залученням міжнародної-технічної допомоги до його створення та дослідженням найефективніших шляхів побудови системи.
Але ж за Законом фінансовими джерелами створення програмно-технічних засобів Реєстру та забезпечення його функціонування є Державний бюджет України, а також інші не заборонені законом джерела.
І з принциповості очільника відомства можна припустити, що коштів на запуск реєстру держава не виділила або їхній обсяг недостатній. І НАЗК, як держатель та адміністратор реєстру, має відшукувати їх самостійно. При цьому за законом право власності на програмно-технічні засоби Реєстру належить державі. Саме тому можливі затримки у появі реєстру, як завершеної інформаційно-комунікаційної системи.
Тож ВР можливо навіть буде вимушена окремим законом відтермінувати день запуску ринку лобіювання.
Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення.
Д-р. Валентин Гвоздій
Керуючий партнер, адвокат, PhD
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- v.gvozdiy@golaw.ua
- +380 44 581 1220
- Визнання
- The Legal 500 EMEA 2023
- Who’s Who Legal 2022
- Lexology Index: Corporate Tax 2024
Отримати консультацію
Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче:Статті на тему
20 Листопада 2024 Публікації
TAX ALERT 01.11.2024–20.11.2024 | Дайджест головних податкових новин
19 Листопада 2024 Публікації
Нова Ера Інвестицій: чому концесії на часі?
18 Листопада 2024 Energy Alert
GOLAW на конференції ReBuild Ukraine: нові ідеї для відновлення енергетики Украї...
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie