Дайджест законодавчих новин: LEGAL HOTLINE 14.02.2019

Зміст

  1. Діють нові правила валютного регулювання
  2. Через півроку запрацюють нові правила маркування харчових продуктів
  3. Запроваджені нові правила захисту економічної конкуренції
  4. Діє Закон, що посилює вимоги до поручителів та іпотекодавців

Останні новини законодавства:

Діють нові правила валютного регулювання

Закон України “Про валюту і валютні операції” 21 від червня 2018 року № 2473-VIII (надалі – “Закон”) був введений в дію разом із постановами Національного банку України (надалі – “НБУ”), якими затверджено нову систему валютного регулювання.

Вісім прийнятих постанов НБУ замінять попередню базу із 56 нормативно-правових актів у сфері валютного регулювання.

Зокрема, постанови № 1 (Положення про структуру валютного ринку України, умови і порядок торгівлі іноземною валютою і банківськими металами), № 2 (Положення про здійснення операцій з валютними цінностями) та № 3 (Положення про транскордонне переміщення валютних цінностей) є постійно діючими, але в повному обсязі діятимуть тоді, коли НБУ не застосовуватиме заходи захисту на валютному ринку для запобігання обставинам, які загрожують макрофінансовій стабільності.
Конкретні заходи захисту, введені НБУ, визначає постанова № 5. Заходи захисту скасовуватимуться відповідно до темпів поліпшення макрофінансової ситуації.

Постанови № 4 та № 6 є постійно діючими і визначають загальний перелік можливих заходів захисту і критеріїв їх застосування на валютному ринку, а також вводять процедуру повідомлень по кредитних договорах з нерезидентами.

Регулятор за наявності ознак нестійкого фінансового стану банківської системи зможе вводити такі заходи захисту, як обов’язковий продаж валютних надходжень, встановлення граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів, введення дозволів чи лімітів на проведення окремих валютних операцій, резервування коштів по валютних операціях і т.д.
Постанова № 7 тимчасово визначає порядок здійснення банками валютного нагляду за дотриманням граничних строків розрахунків за операціями з експорту та імпорту товарів до скасування такої вимоги.
Постанова № 8 є одним з ключових документів з впровадження ризик-орієнтованого підходу у валютному нагляді.

Постанови ухвалені на виконання Закону, їх положення застосовуються залежно від рішень НБУ.
Також, НБУ розширив перелік валютних послаблень для бізнесу, які були введені в дію 07 лютого 2019 року разом з Законом. Додатково до більш ніж 20 інших валютних послаблень для фізичних та юридичних осіб, презентованих на початку січня, Національний банк вирішив:

  • дозволити бізнесу репатріацію дивідендів в іноземній валюті за періоди до 2018 року включно в межах загального ліміту на повернення дивідендів 7 млн євро на місяць;
  • скасувати для бізнесу вимогу щодо попереднього резервування коштів у гривні для подальшої купівлі валюти (режим Т+1);
  • знизити норму обов’язкового продажу валютних надходжень бізнесом – з 50% до 30%, починаючи з 1 березня 2019 року.

Нова система валютного регулювання працює з 7 лютого 2019 року разом із введенням в дію Закону.

 

Через півроку запрацюють нові правила маркування харчових продуктів

Закон України “Про інформацію для споживачів щодо харчових продуктів” від 06 грудня 2018 № 2639-VIII (надалі – “Закон”), який встановлює нові правила маркування харчових продуктів, буде введений в дію 6 серпня 2019 року (через 6 місяців після його опублікування).
Закон покликаний надати споживачам всю необхідну інформацію про харчові продукти, зокрема щодо їх складу.

Закон зобов’язує розміщувати на фасованих харчових продуктах наступні відомості:

  • назва харчового продукту;
  • перелік інгредієнтів;
  • будь-які інгредієнти або допоміжні матеріали для переробки, які викликають алергічні реакції або непереносимість, і використовуються у виробництві або приготуванні харчового продукту і залишаються в готовому продукті, навіть в зміненій формі;
  • кількість певних інгредієнтів або категорій інгредієнтів;
  • кількість харчового продукту у встановлених одиницях виміру;
  • мінімальний термін придатності або дата “спожити до”;
  • будь-які особливі умови зберігання і / або умови використання (у разі потреби);
  • найменування і місцезнаходження оператора ринку, що відповідає за інформацію про харчовий продукт; а для харчових продуктів, що імпортуються, – найменування і місцезнаходження імпортера;
  • країна походження або місце походження (стосовно м’яса або продуктів, назва яких може ввести в оману відносно країни походження);
  • інструкція з використання – у випадках, коли відсутність таких інструкцій утрудняє належне використання харчового продукту;
  • для напоїв зі змістом спирту етилового понад 1,2 відсотка об’ємних одиниць – фактичний зміст спирту в напої;
  • інформація про поживну цінність харчового продукту.

Інформація про харчовий продукт не має вводити споживача в оману.

Харчові продукти, які відповідають вимогам законодавства, що діяло до введення в дію даного Закону, але не відповідають його вимогам, можуть вироблятися та/або вводитися в обіг протягом трьох років після введення в дію Закону. Такі харчові продукти можуть перебувати в обігу до настання кінцевої дати споживання або закінчення строку придатності.

 

Запроваджені нові правила захисту економічної конкуренції

07 лютого 2019 року, були прийняті зміни до законодавства (реєстраційний номер проекту – 6746) про захист економічної конкуренції (надалі – “Закон”).
Законом врегульовано порядок розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції, строки розгляду справ та розширено перелік осіб, які беруть участь у справі та їх права, шляхом внесення відповідних змін до Закону України “Про Антимонопольний комітет України” та Закон “Про захист економічної конкуренції”.

Порядок подання заяв про звільнення від відповідальності, про зменшення розміру штрафів за надання доказів вчинення антиконкурентних узгоджених дій та надання такого зменшення встановлюється Антимонопольним комітетом України.
Положення щодо строків розгляду справ про порушення законодавства про захист економічної конкуренції та наслідків пропуску граничних строків розгляду таких справ застосовуються до справ, розпочатих органами Антимонопольного комітету України після набрання чинності цим Законом.
У Законі також закріплено право учасників справи заявляти відводи посадовим особам АМКУ за наявності на те відповідних підстав.

Крім того, зміни передбачають:

  • вдосконалення програми звільнення від відповідальності за вчинення антиконкурентних узгоджених дій між конкурентами (картелі);
  • встановлення правил врегулювання спорів у справах про картелі;
  • забезпечення конфіденційності відносин між юристом та клієнтом;
  • забезпечення умов для ефективної реалізації особою, щодо якої прийнято рішення органом АМК, права на оскарження в суді такого рішення.

Наразі Закон готується на підпис Президенту та набере чинності через три місяці з дня його опублікування, окрім положень щодо процедури врегулювання, які набирають чинності з 1 січня 2020 року.

 

Діє Закон, що посилює вимоги до поручителів та іпотекодавців

З 4 лютого 2019 року був введений в дію Закон України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо відновлення кредитування” № 2478-VІІІ від 03.07.2018, який дасть змогу банкам реєструвати право власності на іпотеку, незважаючи на обтяження, а також забезпечить їх доступ до Державного реєстру актів цивільного стану. Цей Закон застосовується як до відносин, які виникли після введення його в дію, так і до існуючих.

Винятком є нові вимоги до договору про задоволення вимог іпотекодержателя або до відповідного застереження в іпотечному договорі, які визначені в новій редакції частини четвертої статті 36 Закону України “Про іпотеку”, що застосовується виключно до договорів, укладених після 4 лютого 2019 року. Зокрема, встановлено, що після завершення позасудового врегулювання будь-які подальші вимоги іпотекодержателя щодо виконання основного зобов’язання боржником – фізичною чи юридичною особою недійсні, якщо інше не визначено договорами іпотеки або кредиту, договором про задоволення вимог іпотекодержателя.

Також Закон зобов’язує іпотекодержателя звернутися до державного реєстратора із заявою про державну реєстрацію припинення іпотеки не пізніше 14 днів з дня повного погашення боргу за основним зобов’язанням.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

538

Статті на тему

Листопадовий дайджест новин

10 Грудня 2024 Публікації

Листопадовий дайджест новин

Читати
Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують стабільність та прибуток

03 Грудня 2024 Energy Alert

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...

Читати
CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

27 Листопада 2024 Публікації

CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну