Локалізація виробництва для державних закупівель енергетичного обладнання та товарів критичної інфраструктури в Україні
Зміст
Сьогодні Україна є однією з країн, що пропонують виняткові умови для інвестування великим іноземним компаніям. В результаті, незважаючи на складну геополітичну ситуацію, країні вдалося створити привабливий інвестиційний клімат, який вже привернув увагу великих інвесторів.
Серед конкурентних переваг – державна підтримка великих інвестицій, низьке податкове навантаження, вдале географічне розташування, дешева та кваліфікована робоча сила, яка вільно володіє англійською мовою, низька вартість виробничих потужностей, а також гострий попит у багатьох сферах, зокрема в енергетичній галузі.
Економіка України відновлюється й продовжує зростати, незважаючи на війну. У 2023 році вона зросла на 5,3% і продовжує зростати цього року, що вказується в прогнозах Міжнародного валютного фонду. Через масовані обстріли енергетичної інфраструктури було серйозно пошкоджено генеруючі та розподільчі потужності, що призвело до значного дефіциту електроенергії.
Ця ситуація створила величезний попит з боку держави, бізнесу та побутових споживачів енергії на широкий спектр обладнання, включаючи сонячні панелі, акумуляторні підстанції та інші компоненти.
Як працюють державні закупівлі в Україні?
Уряд здійснює закупівлі обладнання для відновлення та модернізації енергетичного сектору. Усі закупівлі здійснюються прозоро та на конкурентних засадах через спеціальні електронні сервіси відповідно до Закону України «Про публічні закупівлі». Основним цифровим інструментом для публічних закупівель є сервіс Prozorro.
За словами міністра економіки України, у 2023 році обсяг закупівель, проведених через систему Prozorro, збільшився втричі – до 480 млрд грн (10,4 млрд євро) порівняно з попереднім роком. Станом на останні місяці понад 80% коштів на закупівлі витрачається через систему Prozorro.
Крім того, закупівлі стимулюють внутрішнє виробництво товарів і послуг та активізують місцевий бізнес і виробників, готових зробити свій внесок у відновлення країни. Першочерговим пріоритетом уряду є підтримка вітчизняного виробника та залучення іноземних інвестицій у реальний сектор економіки.
Державні закупівлі пропонують переваги для бізнесу, серед яких потенціал для збільшення продажів продукції, стабільність ринку, чіткий процес закупівель та надійне державне фінансування.
Вимоги до локалізації виробництва
Щоб стати учасником і перемогти в тендері на деякі категорії товарів, необхідно відповідати вимогам щодо рівня локалізації виробництва. Наприклад, такі вимоги поширюються на закупівлю генераторних установок, трансформаторів, конденсаторів, насосів, компресорів, водяних коліс, гідротурбін та іншого обладнання, необхідного для енергетичної галузі або інших об’єктів критичної інфраструктури. Відповідні положення були затверджені в 2022 році на десять років для закупівель відповідних товарів, вартість яких перевищує 5 000 доларів США (200 000 грн). Згідно з чинним планом рівень локалізації виробництва для предмета закупівлі має становити 25% у 2025 році. Відповідний показник має збільшуватися на 5% щороку, поки не досягне 40% у 2028 році.
При цьому рівень локалізації виробництва визначається виробником товару, що закуповується, самостійно та затверджується Мінекономіки.
Попит і пропозиція
Поточна тенденція свідчить про величезний попит на комплектуючі та товари для енергетичного сектору. На думку багатьох експертів, дефіцит генеруючих потужностей відчуватиметься ще щонайменше три роки, і закінчення війни не вирішить цю проблему.
Сонячні електростанції є найпопулярнішим видом відновлюваної генерації в Україні порівняно з вітровими, гідро- та біоелектростанціями. На неї припадає 75% всіх об’єктів відновлюваної енергетики. Станом на середину квітня 2024 року в Україні налічувалося 1369 сонячних електростанцій.
Крім того, український уряд закуповує багато іноземного обладнання для енергетичної галузі. Фонд підтримки енергетики вже акумулював 500 млн євро, які використовуються для закупівлі обладнання для енергетичного сектору.
Уряд скасував ввізні мита та ПДВ на все енергетичне обладнання та комплектуючі, а також спростив митні процедури для його імпорту. Це допоможе громадянам та бізнесу забезпечити себе альтернативними джерелами енергії. За словами Прем’єр-міністра, Україна вирішила створити децентралізовану енергетичну систему.
Для цього були реалізовані наступні кроки:
- зняття митних та бюрократичних бар’єрів для імпорту генераторів, сонячних панелей, накопичувачів, інверторів та іншого обладнання;
- підтримка споживачів, які встановлюватимуть свою генерацію, особливо через надання пільгових кредитів;
- встановлення міні-теплоелектростанцій (ТЕС) для забезпечення електроенергією об’єктів критичної інфраструктури.
Виробник самостійно визначає рівень локалізації виробництва своїх товарів. Для цього використовується формула, яка включає митну вартість сировини, вартість сировини, придбаної в українського постачальника-резидента, та собівартість товару. Ця цифра затверджується Міністерством економіки та включається до переліку товарів, що підлягають закупівлі.
Таким чином, локалізація виробництва в Україні дозволяє бізнесу перемагати в тендерах та комфортно вести бізнес, продаючи продукцію на українському ринку з високим попитом, користуючись при цьому перевагами, які створюють іноземні інвестиції.
Як локалізувати бізнес та брати участь у державних закупівлях?
Щоб локалізувати виробничі потужності в Україні та успішно підготуватися до участі в державних закупівлях, наша перша рекомендація – створити юридичну особу в Україні. Хоча це і не вимагається законом, але юридична присутність в Україні полегшить комунікацію з державними органами та дозволить скористатися всіма перевагами, що надаються українському бізнесу.
Крім того, процес державних закупівель є дуже зарегульованим, тому дуже важливо мати чітке розуміння того, як працює система та які критерії участі в ній. Перед тим, як брати участь у закупівлі, перевірте історію закупівель замовника, проаналізуйте, які документи він найчастіше вимагає та які підстави мав для відхилення пропозицій учасників. Документи для участі слід подавати в суворій відповідності до вимог замовника та законодавства.
Значну увагу слід приділити договору про закупівлі, щоб переконатися, що усі умови поставки чітко визначені та всі деталі врегульовані, оскільки умови договору про закупівлі не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції. Це важливо, оскільки істотні умови договору про закупівлі не можуть змінюватися після його підписання до повного виконання сторонами своїх зобов’язань.
Отже, Україна прагне підтримувати місцевих виробників і максимально сприяє локалізації виробництва енергетичного та критично важливого для економіки обладнання, щоб уникнути залежності від імпорту. Рівень локалізації виробництва має вирішальне значення для участі в державних закупівлях для відповідних категорій товарів. Український та іноземний бізнес може скористатися всіма перевагами механізму державних закупівель, виконавши вимоги щодо локалізації.
Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення.
Олександр Мельник
Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- o.melnyk@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Назарій Зеляк
Юрист
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01001
- n.zeliak@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Віра Шитюк
Керівниця відділу розвитку бізнесу юридичної фірми GOLAW
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- v.shytyuk@golaw.ua
- +380672393091
Отримати консультацію
Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче:Статті на тему
06 Листопада 2024 Публікації
Дії компанії у разі неможливості виконати податковий обов’язок
04 Листопада 2024 Energy Alert
Партнери GOLAW взяли участь у 15-ому Європейсько-українському енергетичному дні
29 Жовтня 2024 Публікації
Реформа корпоративного управління: перші кроки впровадження
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie