Новий механізм ввезення гуманітарної допомоги в Україну: юридичний огляд
Зміст
На початку повномасштабної війни український уряд запровадив спрощені вимоги до ввезення гуманітарної допомоги в Україну. Такі правила посилили спроможність України забезпечувати оборонну та гуманітарну підтримку населення, залучивши до волонтерства тисячі людей та організацій з усього світу.
Гуманітарна допомога від донорів переміщувалася через митний кордон України на підставі декларації, заповненої особою, яка переміщує відповідні товари, без застосування будь-яких митних формальностей.
Товари визнавалися гуманітарною допомогою за декларативним принципом без необхідності прийняття спеціального рішення (тобто без прийняття відповідних рішень спеціально уповноваженими державними органами з питань гуманітарної допомоги). Однак, держава не могла належним чином контролювати подальше використання та розподіл цієї допомоги, що призвело до численних маніпуляцій та нецільового використання допомоги.
У зв’язку з цим уряд запровадив заходи для уникнення корупційних ризиків та забезпечення більшої прозорості процедур імпорту допомоги. Цей механізм покликаний допомогти уряду регулювати потоки гуманітарної допомоги та її зміст і спрямовувати її тим, хто її потребує.
Новий порядок ввезення та обліку гуманітарної допомоги набув чинності 1 грудня 2023 року. З 1 березня 2024 року процес став безпаперовим.
Хто тепер може ввозити гуманітарну допомогу в Україну?
Згідно з новим положенням лише отримувачі мають право ввозити гуманітарну допомогу в Україну.
Отримувачі гуманітарної допомоги повинні бути належним чином зареєстровані в Україні з визначеним напрямом статутної діяльності як неприбуткова організація. Отримувачами також можуть бути іноземні благодійні організації, представництва яких акредитовані в Україні, неприбуткові державні або комунальні установи, органи місцевого самоврядування та надавачі соціальних послуг. Таким чином, фізичні особи не можуть отримувати гуманітарну допомогу.
За яких умов отримувач може ввозити гуманітарну допомогу в Україну?
З метою забезпечення прозорості, гуманітарна допомога може ввозитися в Україну лише отримувачами, внесеними до Єдиного реєстру отримувачів гуманітарної допомоги (далі – Реєстр). На сьогоднішній день до Реєстру внесено понад 8 000 організацій. Реєстр слугує надійним джерелом інформації, забезпечуючи безпечний та перевірений перелік отримувачів гуманітарної допомоги.
Загалом, авторизація в Реєстрі є нескладною. Водночас, для завершення реєстрації в системі керівник організації-отримувача повинен мати електронний цифровий підпис, виданий уповноваженим українським провайдером. Ця вимога є важливою і повинна бути належним чином підтверджена, оскільки процес забезпечується в електронній формі.
Після реєстрації організація-отримувач отримує особистий електронний кабінет.
Для ввезення гуманітарної допомоги отримувач формує перелік відповідних товарів у вигляді декларації та подає її через електронний кабінет.
Після подання декларації буде сформовано унікальний код гуманітарної допомоги. Цей код буде основною умовою на кордоні під час проходження формальностей при ввезенні гуманітарної допомоги.
Вимоги до звітності
Отримувач гуманітарної допомоги відповідає за своєчасне надання звітів про її розподіл і несе відповідальність згідно із законодавством за порушення цих правил.
Після розподілу гуманітарної допомоги отримувач формує звіт у Реєстрі, в якому зазначає, де і хто отримав допомогу, без зазначення детальної адреси з метою безпеки.
Отримувачі гуманітарної допомоги в Україні зобов’язані звітувати про використання допомоги до 15 числа місяця, що настає після ввезення товару, але не пізніше ніж через 90 днів після його ввезення. Хоча більша частина цієї звітності автоматизована, отримувачі повинні вручну вносити інформацію про вантажі допомоги, які залишаються на складах, зіпсовані або не були прийняті через неналежну якість.
Якщо звіт не подано протягом 90 календарних днів з дати митного оформлення задекларованої гуманітарної допомоги, допомога вважається неврахованою і не використаною за призначенням.
У разі порушення вимог до звітності отримувач може втратити статус отримувача гуманітарної допомоги на строк від трьох до шести місяців, залежно від тяжкості порушення.
Гуманітарна допомога 2.0
Український уряд працює над удосконаленням процесів звітності та розробкою ІТ-інструментів для гармонізації внутрішніх CRM-систем отримувачів гуманітарної допомоги з офіційним Реєстром, спрощуючи процес звітування.
Впровадження цих інструментів допомагає уряду та отримувачам розуміти конкретні потреби України, забезпечуючи раціональний розподіл гуманітарної допомоги.
Новий інноваційний механізм регулює імпорт гуманітарної допомоги в Україну, дозволяючи брати участь у ньому виключно зареєстрованим неприбутковим організаціям. Ця надсучасна безпаперова система вимагає електронних декларацій та оперативних звітів про розподіл, що підвищує прозорість та ефективність. Реципієнти повинні дотримуватися своєчасного звітування, забезпечуючи негайне надходження допомоги до тих, хто її потребує. Передові ІТ-інструменти ще більше спростять цей процес, гармонізуючи внутрішні системи отримувачів з Реєстром і роблячи весь процес розподілу допомоги більш ефективним і підзвітним. Ця трансформація зменшує корупційні ризики та значно підвищує спроможність України ефективно керувати та розподіляти гуманітарну допомогу.
Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення.
Олександр Мельник
Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- o.melnyk@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Олесь Рябчук
Юрист, Адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- o.riabchuk@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie