Підвищення податків для компаній, чия діяльність пов’язана з російською федерацією
30.03.2022 у Верховній Раді України було зареєстровано Законопроект № 7232 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо оподаткування суб’єктів господарювання, пов’язаних економічними зв’язками з державою – агресором».
01.04.2022 Законопроект було прийнято Верховною Радою за основу. В подальшому, його ще може бути доопрацьовано.
Законопроект було розроблено у зв’язку із тим, що, незважаючи на збройну агресію російської федерації проти України, деякі компанії продовжують свою діяльність на території держави-агресора та сплачують там відповідні податки.
Текст Законопроекту передбачає зміни до Податкового кодексу України, які встановлюють додаткове податкове навантаження на компанії, які продовжують, прямо чи опосередковано, вести діяльність в російській федерації.
Положеннями Законопроекту, зокрема, передбачається наступне:
1. Застосування підвищуючого коефіцієнту 1,5 при визначенні податку на прибуток підприємств, екологічного податку, ренти та податку на майно для суб’єктів господарювання, що пов’язані економічними зв’язками з російською федерацією.
До таких суб’єктів господарювання Законопроект відносить:
- юридичну особу – резидента України (її філії, представництва, відокремлені підрозділи), засновником (учасником, акціонером) або кінцевим бенефіціарним власником (контролером) якої прямо або опосередковано станом на 23.02.2022 є резидент держави-агресора (фізична/юридична особа); якщо у ній мають частку, іншу участь держава-агресор (прямо або опосередковано), її громадяни, юридична особа, у якій беруть участь чи яку контролюють держава-агресор або її громадяни;
- юридичну особу – резидента України (її філії, представництва, відокремлені підрозділи), яка отримує дохід у будь-якій формі з джерелом походження з держави-агресора, чи яка має частку у статутному капіталі, акції, паї, інше членство в українській або іноземній юридичній особі, організації, яка, в свою чергу, отримує дохід з джерелом походження з держави-агресора чи здійснює господарські операції, які, виходячи з їх юридичного змісту, можуть призводити до отримання доходу;
- юридичну особу – резидента України (її філії, представництва, відокремлені підрозділи), яка є учасником міжнародної групи компаній, якщо материнська компанія або будь-який інший учасник такої міжнародної групи компаній отримує дохід з джерелом походження з держави-агресора чи здійснює господарські операції, які, виходячи з їх юридичного змісту, можуть призводити до отримання доходу, або у яких виникають чи можуть виникати фінансові зобов’язання перед резидентами держави-агресора чи перед якими у резидентів держави-агресора виникають чи можуть виникати фінансові зобов’язання;
- юридичну особу – резидента України (її філії, представництва, відокремлені підрозділи), яка є учасником міжнародної групи компаній, якщо материнська компанія або будь-який інший учасник такої міжнародної групи компаній забезпечують економічну підтримку держави-агресора.
Іншими словами, якщо, наприклад, українська компанія отримує дохід з російської федерації, то її податок на прибуток підприємств буде обчислюватися шляхом множення отриманого прибутку на 18 % (ставка податку) із застосуванням підвищуючого коефіцієнту 1,5.
Слід також зазначити, що відповідно до Законопроекту вищевказані умови щодо визначення наявності статусу суб’єкта господарювання, який пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором, застосовуватимуться також для визначення відповідного статусу у нерезидентів, діяльність яких утворює постійне представництво в Україні.
2. Необхідність подання суб’єктами господарювання до податкових органів повідомлення про набуття чи втрату статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором.
Повідомлення про набуття статусу, зокрема, подаватимуть ті платники податків, які відповідатимуть критеріям суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором, станом на 01.07.2022. Також, такі платники податків здійснюватимуть перерахунок своїх податкових зобов’язань за податками, до яких застосовується підвищуючий коефіцієнт, з 01.03.2022 шляхом подання уточнюючих декларацій (розрахунків) із застосуванням підвищуючого коефіцієнта.
3. Можливість звільнення суб’єктів господарювання, які пов’язані економічними зв’язками з державою-агресором від застосування підвищуючого коефіцієнту, у разі, якщо їхня господарська діяльність має соціальне, гуманітарне чи економічне значення для України. Наприклад, коли суб’єкт господарювання здійснює постачання товарів, устаткування та обладнання, які не виробляються та не мають аналогів в Україні.
Перелік критеріїв, за дотримання яких можливе таке звільнення, затверджуватиметься Кабінетом Міністрів України.
Крім того, передбачається право не застосовувати підвищуючий коефіцієнт для тих платників податків, які мають інформацію про початок юридичних дій, наслідком яких має стати втрата статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою агресором. До такого незастосування підвищуючого коефіцієнту також встановлюються деякі особливості.
4. Можливість перевірки контролюючим органом застосування суб’єктом господарювання, який подав повідомлення про набуття статусу такого, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором, підвищуючого коефіцієнту в ході камеральної перевірки.
5. Право податкового органу проводити документальні позапланові перевірки платника податків, у випадку:
- отримання інформації від низки суб’єктів, а також за наслідками податкового контролю, що свідчить про можливий статус платника податків, як суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором (за умови невиконання чи несвоєчасного виконання таким платником вимоги щодо повідомлення податкового органу про такий статус або про відсутність підстав для надання платнику податків права на звільнення від застосування підвищуючого коефіцієнту);
- виявлення недостовірності даних, що містяться у податкових деклараціях, поданих платником податків, у зв’язку з недотриманням платником податків вимоги щодо повідомлення контролюючого органу про набуття статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором, або повідомлення недостовірної інформації про наявність права на звільнення від застосування підвищуючого коефіцієнту.
При цьому, у першому випадку грошове зобов’язання за наслідками податкової перевірки може бути нараховано без дотримання строку давності в три роки, а тривати така перевірка може не більше 90 робочих днів.
Законопроектом також визначено, що не може бути предметом планової документальної перевірки питання дотримання вимог подання платником податків щодо повідомлення або уточненого повідомлення (у разі отримання права не застосовувати підвищуючий коефіцієнт) про набуття статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою – агресором.
6. Передбачається накладення штрафу в розмірі 1,5 % суми доходу за кожний податковий (звітний) період, у яких мав застосовуватися підвищений коефіцієнт, якщо платник податків:
- несвоєчасно виконає, не виконає вимоги щодо повідомлення контролюючого органу про набуття статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором;
- надасть недостовірну інформацію про наявність права на звільнення від застосування підвищуючого коефіцієнту;
- не застосовуватиме підвищуючий коефіцієнт за наявності підстав для його застосування.
- Заборону перебування на спрощеній системі оподаткування для суб’єктів господарювання, що пов’язані економічними зв’язками з державою-агресором.
Передбачається, що якщо платник податків, який є суб’єктом господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором, станом на 30.06.2022 перебуває на спрощеній системі оподаткування, то він втратить право на використання особливостей спрощеної системи з 01.07.2022 і автоматично вважатиметься платником податку на прибуток підприємств.
7. Формування та ведення контролюючими органами Реєстру суб’єктів господарювання, що пов’язані економічними зв’язками з державою-агресором.
8. Виключення з Реєстру неприбуткових організацій та нарахування грошового зобов’язання з податку на прибуток підприємств в разі набуття неприбутковою організацією статусу суб’єкта господарювання, що пов’язаний економічними зв’язками з державою-агресором.
Наразі Законопроект готується до другого читання.
Якщо у Вас виникли питання щодо функціонування Вашого бізнесу під час воєнного стану, будь ласка, звертайтеся до провідних спеціалістів GOLAW, і ми надамо відповіді на будь-які питання.
Вікторія Бубліченко
Партнерка, керівниця практики податкового права, реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокатка
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- v.bublichenko@golaw.ua
- +38 044 581 1220
- Визнання
- IFLR1000 2024
- IFLR1000 2024
- ITR World Tax 2025
Тетяна Федоренко
Старша юристка, адвокатка
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- t.fedorenko@golaw.ua
- +380 44 581 1220
Статті на тему
20 Листопада 2024 Публікації
TAX ALERT 01.11.2024–20.11.2024 | Дайджест головних податкових новин
19 Листопада 2024 Публікації
Нова Ера Інвестицій: чому концесії на часі?
18 Листопада 2024 Energy Alert
GOLAW на конференції ReBuild Ukraine: нові ідеї для відновлення енергетики Украї...
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie