Розбронювання працівників: що варто знати роботодавцям?
Зміст
Останнім часом у мережі активно шириться інформація стосовно розбронювання працівників або обмеження строку відстрочки до 07.08.2025. Та чи стосується це всіх військовозобов’язаних та що робити у разі анулювання бронювання? Пропонуємо розібратись.
Відповідні зміни стосуються тих працівників, які були заброньовані згідно з Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку бронювання військовозобов’язаних за органами державної влади, іншими державними органами, органами місцевого самоврядування та підприємствами, установами і організаціями на період мобілізації та на воєнний час» від 04.02.2015 №45 (далі — Постанова №45). Однак Постанова №45 має гриф «Для службового користування», тобто її зміст відсутній у вільному доступі.
Кого стосується бронювання за Постановою №45?
Постанова №45, відома як Порядок бронювання військовозобов’язаних, що регулює питання відстрочки від мобілізації для певних категорій працівників підприємств та організацій.
За Постановою №45 бронюють військовозобов’язаних, які працюють:
- в органах державної влади, інших державних органах, органах місцевого самоврядування;
- на підприємствах, в установах і організаціях, яким встановлено мобілізаційні завдання (замовлення).
У 2025 році були внесені зміни до Постанови №45, які скоротили/скасували мобілізаційні завдання для підприємств, наслідком чого й стало анулювання бронювання деяких працівників. Це ставить роботодавців у ситуацію, коли необхідно вживати заходів реагування на скасування броні для збереження робочого потенціалу підприємства.
Що робити підприємствам у разі скасування бронювання за Постановою №45?
Звертаємо увагу, що підприємствам, які бронювали за Постановою №45, а після внесених змін не мають такої можливості, не заборонено бронювати працівників за іншою постановою Кабінету Міністрів України від 27.01.2023 №76 «Деякі питання реалізації положень Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію»» (далі — Постанова №76).
Процес бронювання за вказаною постановою зазвичай включає два етапи:
- отримання критично важливого статусу компанії;
- бронювання працівників.
Компанія може отримати статус критично важливого підприємства в разі відповідності критеріям, визначеним Постановою №76. Урядом визначено вісім критеріїв, при цьому для отримання статусу критично важливого підприємства потрібно відповідати щонайменше трьом із цих критеріїв, з яких два є обов’язковими.
Перш за все, компанія повинна підтвердити відповідність двом обов’язковим критеріям, а саме:
- відсутність заборгованості зі сплати податків та ЄСВ;
- розмір середньої заробітної плати працівників за останній календарний місяць повинен становити не нижче за розмір мінімальної заробітної плати по країні, помноженої на коефіцієнт 2,5 (станом на сьогодні — 20 000 грн, але цей показник не застосовують до юридичних осіб державної чи комунальної власності, лише для приватного сектору).
Крім зазначених, компанія повинна відповідати також одному з наступних критеріїв:
- загальна сума сплачених податків протягом звітного податкового року перевищує еквівалент 1,5 млн євро;
- сума надходжень в іноземній валюті, крім кредитів і позик, за звітний податковий рік перевищує еквівалент 32 млн євро;
- підприємство має стратегічне значення для економіки й безпеки держави;
- підприємство має важливе значення для галузі національної економіки чи забезпечення потреб територіальної громади (відповідні критерії окремо встановлюються органами виконавчої влади/військовими адміністраціями за погодженням з Мінекономіки та Міноборони);
- компанія є резидентом Дія Сіті;
- компанія є мобільним оператором, середньомісячний розмір чистого доходу якого за даними останньої фінансової звітності перевищує 200 млн гривень, або постачальником фіксованого зв’язку, середньомісячний розмір чистого доходу перевищує 20 млн гривень.
У разі позитивного рішення підприємство визначається критично важливим та автоматично отримує можливість бронювати працівників через Портал «Дія».
Таким чином, якщо бронювання за Постановою №45 скасовано, підприємство має можливість розглянути варіант бронювання працівників за Постановою №76.
Однак варто пам’ятати, що процедура отримання критичності підприємства супроводжується певними вимогами та етапами. Процес оцінки та отримання статусу критичності може зайняти певний час, тому роботодавцям варто завчасно підготувати необхідні документи та план дій.
Враховуючи складність процедури та специфіку вимог, в більшості випадків для успішного отримання критичності підприємства необхідна підтримка кваліфікованих юристів, які допоможуть правильно сформулювати обґрунтування, зібрати необхідні документи та мінімізувати ризики відмови.

Наталія Матвійчук
Старша юристка, адвокатка
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- n.matviychuk@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Отримати консультацію
Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче, або одразу зателефонуйте нам:Статті на тему
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Енергетика та природні ресурси
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Golaw: Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- GOLAW: Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie