Скасування Господарського кодексу: наслідки та ризики для бізнесу

9 січня 2025 року Верховною Радою України було прийнято законопроєкт № 6013 «Про особливості регулювання підприємницької діяльності окремих видів юридичних осіб та їх об’єднань у перехідний період», який, поміж іншого, визнає Господарський кодекс України (далі — ГКУ) таким, що втратив чинність.

Даний крок став логічним продовженням зусиль українських законодавців, спрямованих на уніфікацію правових норм та усунення суперечностей між законами та різноманітними нормативно-правовими актами, що діють на території України. Тепер Цивільний кодекс України регулюватиме відносини, що раніше регламентувались ГКУ.

Такі зміни в цілому мають позитивний характер, оскільки призводять до спрощення та стандартизації правовідносин у різних сферах, а також сприяють гармонізації українського та європейського законодавства, оскільки в більшості країн ЄС діють лише цивільні кодекси, що регулюють як цивільні, так і господарські (комерційні) відносини.

З іншого боку, скасування Господарського кодексу має серйозні наслідки для бізнесу в найрізноманітніших сферах, оскільки ГКУ передбачав ряд юридичних термінів, які не були закріплені в інших нормативно-правових актах, зокрема визначення форм власності юридичних осіб. Такі організаційно-правові форми як приватне підприємство, державне (казенне, комерційне, некомерційне) підприємство, комунальне (комерційне, некомерційне) підприємство, спільне комунальне підприємство, дочірнє підприємство, іноземне підприємство, підприємство об’єднання громадян (релігійної організації, профспілки) та підприємство споживчої кооперації були скасовані. 

Для суб’єктів господарювання з відповідною організаційно-правовою формою чекають наступні наслідки: (1) підприємства державної власності мають бути реорганізовані в ТОВ та АТ протягом перехідного періоду під загрозою подальшого припинення та передачі їхніх активів у фонд державного майна; (2) підприємства комунальної власності можуть бути реорганізовані, або ж можуть зберегти свою організаційно-правову форму за вибором відповідного органу місцевого самоврядування; (3) підприємства приватної форми власності не матимуть відповідальності за нереорганізацію. Після набуття чинності цим законом реєстрація підприємств у зазначених вище організаційно-правових формах буде заборонена. 

Таким чином в найближчі роки нас чекатиме масова реорганізація цих суб’єктів господарювання, що буде супроводжуватись актуалізацією внутрішніх положень та статутних документів таких організацій. Окремих складнощів підприємствам державної форми власності може додавати скасування понять господарського відання та оперативного управління, що зумовить перерозподіл такого майна та зміну його обліку на балансі підприємства.

Також ГКУ містив деякі унікальні положення, що регулювали діяльність державних підприємств та визначали межі впливу держави на їхню діяльність, а Секретаріат Енергетичного Співтовариства використовував ці положення для оцінки відповідності українського оператора систем передачі електроенергії (ОСП) європейським стандартам. Скасування ГКУ викликало занепокоєння Секретаріату Енергетичного Співтовариства щодо незалежності національного ОСП, стверджуючи що скасування ГКУ створює додаткові ризики для сертифікації ОСП, оскільки однією з ключових вимог є відокремлення оператора від виробників та постачальників енергії, а також від політичного впливу, що передбачалось положеннями ГКУ.  

Хоча Цивільний кодекс України переважно встановлює аналогічний з ГКУ підхід до врегулювання більшості правовідносин, скасування ГКУ породило правові прогалини в окремих сферах, частина з яких буде виявлена лише згодом. Так, поняття господарського договору припинило своє існування, хоча воно мало істотні відмінності з цивільно-правовим договором. При укладенні господарського договору сторони зобов’язані в будь-якому разі погодити додаткові істотні умови: предмет, ціну та строк дії договору, інакше договір може бути визнаний неукладеним. На противагу цьому, якщо в ЦПД не встановлена ціна, вона визначається, виходячи із звичайних цін, що склалися на аналогічні товари чи послуги. 

Також саме ГКУ був основним нормативно-правовим актом, що регулював функціонування вільних економічних зон на території України.

Крім цього, окремі специфічні господарські договори, такі як договори поставки, контрактації, енергопостачання, бартер, агентський договір були врегульовані саме положеннями ГКУ та не мають повноцінного дублюючого регулювання в ЦКУ.

З урахуванням поточних недоліків та прогалин в сфері корпоративного та господарського права ми вважаємо логічним продовженням дій законодавця прийняття Корпоративного та Регуляторного кодексів України, які замінять десятки окремих законів та нормативно-правових актів.

Корпоративний кодекс міг би врегулювати організаційно-правові форми суб’єктів, корпоративні відносини, положення, що містяться в окремих законах про акціонерні товариства, товариства з обмеженою відповідальністю, кооперативи та інших спеціальних нормах.

В свою чергу Регуляторний кодекс міг би включити до себе існуючі норми про ліцензування, авторизації, вільні економічні зони, природні монополії та інші особливості регулювання різних секторів економіки. Частина питань, що регламентується зараз підзаконними нормативно-правовими актами, може бути врегульована в Регуляторному кодексі, наприклад, питання можливої відповідальності директора за зобов’язаннями ТОВ у випадку доведення до банкрутства.

Станом на сьогодні складно повністю оцінити наслідки скасування Господарського кодексу України як в юридичному, так і в економічному розрізі. ГКУ був фундаментальним нормативно-правовим актом, що врегульовував численні правовідносини. Його скасування створює ризики зловживань правовою невизначеністю в окремих сферах та рейдерських захоплень підприємств державної та комунальної власності, що перебуватимуть в процесі перетворення. Деякі країни ЄС досі не відмовились від комерційних (господарських) кодексів, наприклад, Франція, Бельгія чи Італія, тож питання доцільності імплементації таких кардинальних змін в системі господарювання під час війни з росією залишається відкритим.

Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення. 

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

  • Визнання
  • The Legal 500 2024
  • IFLR1000 2024 (International Financial Law Review)
  • Legal 500 Green Guide 2024
  • Рейтинг ТОП-50 Юридичних фірм України | ЮРПРАКТИКА
Назарій Зеляк

Назарій Зеляк

Юрист

43

Отримати консультацію

Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче, або одразу зателефонуйте нам:

Статті на тему

Старший партнер GOLAW взяв участь у бізнес-заході в рамках підготовки до Ukraine Recovery Conference 2025

10 Березня 2025 Публікації

Старший партнер GOLAW взяв участь у бізнес-заході в рамках підготовки до Ukraine...

Читати
Лютневий дайджест новин 2025

05 Березня 2025 Публікації

Лютневий дайджест новин 2025

Читати
ТОП-5 способів, як іноземний бізнес може інвестувати в корисні копалини України

03 Березня 2025 Публікації

ТОП-5 способів, як іноземний бізнес може інвестувати в корисні копалини України

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну