Захист ТОВ від рейдерства та обов’язок АТ і ТОВ оновити свої статути: вимоги нового закону набули чинності
Зміст
З 1 січня 2023 року діє нове регулювання діяльності акціонерних товариств (надалі – «АТ») та суттєві зміни в регулюванні діяльності товариств з обмеженою та додатковою відповідальністю (надалі – «ТОВ і ТДВ»).
Новий Закон «Про акціонерні товариства» (надалі – «Закон»), який вносить певні зміни зокрема і в діяльність ТОВ і ТДВ, надає компаніям набагато ширші можливості щодо управління, регулювання своєї діяльності, голосування, прийняття рішень, а також посилює захист акціонерів АТ та учасників ТОВ і ТДВ.
Кому потрібно оновити статути вже зараз?
Закон встановлює обов’язок для АТ привести свою діяльність, у тому числі статути та внутрішні положення, у відповідність до Закону до 31.12.2023. Такі зміни можуть стосуватися управління компанією, прийняття рішень, зміни процедури голосування тощо та повинні бути затвердженні загальними зборами акціонерів. Оскільки більшість АТ в Україні проводять загальні збори акціонерів раз на рік, а саме у квітні, то всі необхідні зміни до статутів та внутрішніх положень найкраще зробити саме в цей час, аби не довелося витрачати час на скликання позачергових зборів під тиском законодавчих дедлайнів.
Крім того, якщо АТ захоче внести точкові зміни до статуту, реєстратор не погодить їх до тих пір, поки статут не буде повністю відповідати новому Закону. Таким чином, доречно вже зараз перевірити весь статут на відповідність новому законодавству та якнайшвидше оновити його.
Для ТОВ і ТДВ Закон не встановлює строків щодо оновлення статутів або зміни внутрішніх положень, проте нові можливості щодо електронного голосування, захисту від рейдерських атак та спрощення управління компанією будуть доступні лише тим компаніям, які привели свої статути та внутрішні положення у відповідність до нового законодавства. Без змін у внутрішніх документах багато нововведень, найбільш корисні з яких ми навели нижче, не працюватимуть.
Крім того, Закон встановлює нову вимогу до статутів ТОВ і ТДВ, які відтепер мають містити положення щодо обліку часток ТОВ і ТДВ в обліковій системі, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів. Статути новостворених ТОВ і ТДВ обов’язково мають містити таке положення.
Нова ера в захисті ТОВ і ТДВ від рейдерства
Оскільки практично всі місцеві нотаріуси та реєстратори мають доступ до єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (надалі – «ЄДР»), відомості з якого є відкритими й загальнодоступними, недобросовісні реєстратори періодично зловживали своїми повноваженнями та вчиняли певні незаконні дії, внаслідок чого відчуження часток в ТОВ і ТДВ досить часто відбувалося свавільно та неконтрольовано. Це суттєво підвищувало ризики можливого рейдерського захоплення компанії. В АТ такої проблеми фактично не існувало, оскільки право власності акціонерів на їхні акції захищено завдяки реєстрації таких акцій у депозитарній системі, а не в ЄДР.
Після 01.01.2023 року, учасники ТОВ і ТДВ тепер також мають можливість реєструвати свої частки у депозитарній системі, а не в ЄДР. Якщо ж компанія вже функціонує, і частки учасників вже зареєстровані в ЄДР, Закон дає можливість перереєструвати такі частки до депозитарної системи. При цьому учасник зможе самостійно обрати депозитарну установу для обліку своєї частки: наприклад, банк, в якому учасник або ТОВ обслуговуються. Після перереєстрації проводити операції з частками зможе лише ця депозитарна установа (банк), що суттєво підвищує безпеку активів ТОВ та знижує ризик рейдерського захоплення компанії або її майна.
ТОВ і ТДВ, облік часток яких відбувається в обліковій системі часток, може здійснювати виплату дивідендів через таку облікову систему, а також проводити загальні збори учасників із застосуванням засобів електронних комунікацій через таку систему.
Система обліку часток ТОВ і ТДВ передбачає можливість відкриття рахунків умовного зберігання (ескроу) часток компанії, що дозволить забезпечити гарантоване внесення до облікової системи часток змін щодо права власності на таку частку іншої особи, зазначеної володільцем рахунка ескроу, у разі настання відповідних підстав, наприклад, повна оплата частки компанії або виконання інших зобов’язань, передбачених договором. Це підвищить гарантії кредиторів, права вимоги яких забезпечуються заставою корпоративних прав у ТОВ або ТДВ.
Можливість реєструвати частки ТОВ і ТДВ в депозитарній установі з’явиться лише з 01.01.2024 року, оскільки наразі Національна комісія з цінних паперів та фондового ринку (надалі – «НКЦПФР») розробляє всі необхідні нормативно-правові документи, які регулюватимуть відповідну процедуру та процедурні питання. Проте вимога щодо наявності в статутах ТОВ і ТДВ положення про облік часток ТОВ і ТДВ в обліковій системі, що ведеться Центральним депозитарієм цінних паперів, діє вже зараз. З огляду на це, ми рекомендуємо всім ТОВ і ТДВ вже зараз передбачити ці та інші положення, зокрема щодо електронного голосування, у своїх статутах.
Проведення Загальних зборів АТ онлайн
Старе законодавство встановлювало досить жорсткі вимоги щодо проведення загальних зборів акціонерів і оформлення протоколу за результатами таких зборів. Навіть у випадку досягнення згоди між акціонерами щодо вирішення всіх питань порядку денного загальних зборів, така процедура займала, як правило, не менше місяця. Попередній закон не дозволяв АТ оформити протокол за один день відразу ж після закінчення зборів, на відміну від ТОВ. Як наслідок, впровадження важливих рішень досить часто затримувалося через бюрократичні приписи законодавства. Новий Закон спростив проведення загальних зборів в АТ. Тепер загальні збори можна буде проводити онлайн, а завчасне повідомлення акціонерів за 30 днів не вимагається у випадку, якщо акціонери голосують за рішення одностайно. Протокол можна оформити відразу ж після закінчення загальних зборів за умови, що всі акціонери його підпишуть.
Корпоративне управління та рада директорів
Новий Закон дозволяє компаніям (як АТ, так і ТОВ та ТДВ) створювати модель управління західного формату з єдиним діючим органом в компанії – радою директорів, замість двох – виконавчого органу та наглядової ради, як це було раніше. Така модель дає можливість компаніям зменшити кількість органів, процедур і протоколів. При цьому сама рада директорів фактично об’єднує в собі функції контролю, покладені на наглядову раду, та управління, що належить до компетенції виконавчого органу.
Для реалізації такої можливості у статуті компанії необхідно передбачити використання однорівневої моделі управління із радою директорів. Відповідна рада складається з виконавчих (менеджмент) та невиконавчих директорів (контроль менеджменту). Виконавчі директори здійснюють функції менеджменту компанії, займаючись управлінням поточною діяльністю. На невиконавчих директорів, які можуть бути як цілком незалежними, так і «звичайними», покладено функції нагляду, управління ризиками та контролю. Невиконавчі директори не можуть втручатися у поточну діяльність компанії інакше, ніж шляхом прийняття відповідних рішень радою директорів чи її комітетом (якщо такий створено).
На практиці поєднання відповідних функцій в одному органі спрощує обмін інформацією та покращує динаміку прийняття рішень порівняно з дворівневою моделлю, де менеджмент і наглядова рада розділені та фактично не мають спільних зборів, на яких існує можливість обговорення найважливіших питань.
Таким чином, управління і функціонування АТ, ТОВ і ТДВ стало набагато гнучкішим ніж раніше, що дає їхнім учасникам та акціонерам можливість використовувати механізми, які вже тривалий час працюють на заході, проте в Україні ще донедавна були недоступні.
Олександр Мельник
Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- o.melnyk@golaw.ua
- +38 044 581 1220
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie