Експорт української електроенергії: можливості та потенціал
Експорт української електроенергії став актуальним питанням останніх місяців, після початку війни. Маючи надлишок електроенергії, який супроводжувався і супроводжується процесами синхронізації з енергосистемою ЄС, Україна надзвичайно зацікавлена у доступі до енергетичного ринку ЄС.
Ключовим моментом в експорті електроенергії є так звані міждержавні перетини. Загалом ситуацію навколо них можна охарактеризувати двома фактами – складною процедурою отримання доступу до них та їх фізичною та технічною недостатністю з огляду на попит. Наприклад, на кінець липня середньозважена добова ціна доступу до міждержавного перетину з Румунією та Словаччиною становила 7,7 тис. грн/МВт (приблизно 210,00 дол. США за МВт). За цей період кількість учасників становила від 6 до 13 осіб. Тому хочемо надати короткий огляд існуючого порядку доступу до міждержавного перетину, який певною мірою також розкриває й питання можливого збільшення його пропускної спроможності.
Законодавство передбачає, що учасники ринку мають право експортувати та імпортувати електроенергію за вільними цінами. Фактичним експортом електроенергії вважається міждержавний перетин електроенергії. Це відбувається на основі так званого фізичного права на передачу. Передача відбувається в межах вільної пропускної спроможності міждержавного перетину. Учасники ринку можуть отримати таке фізичне право на передачу:
1.1.) за результатами аукціону;
1.2.) на підставі звільнення від аукціонів щодо нових та реконструйованих існуючих міждержавних ліній електропередачі.
- За результатами аукціону. Розподіл вільної пропускної спроможності міждержавного перетину забезпечує аукціонний офіс. Зараз за це відповідає оператор системи передачі – НЕК «Укренерго». Аукціон проводиться за процедурою електронного аукціону з використанням електронного документообігу та електронного цифрового підпису.
По суті, основними вимогами для участі в аукціоні є укладення договору про доступ до аукціону та надання застави (у вигляді грошової застави на відповідний ескроу-рахунок або банківської гарантії). Розподіл вільної пропускної спроможності міждержавного перетину передбачається на короткостроковий (добу), середньостроковий (місяць) та довгостроковий (рік) періоди.
Згідно з вимогами законодавства, вся доступна вільна пропускна спроможність повинна бути запропонована в процесі розподілу, беручи до уваги дотримання експлуатаційних стандартів безпеки та зобов’язань, взятих оператором системи передачі в рамках угод про спільну роботу, укладених оператором системи передачі. Для місячних аукціонів це 35% доступної пропускної спроможності міждержавних перетинів на відповідному перетині у відповідному напрямку. Для денних аукціонів – 30%, а також нерозподілений та невикористаний обсяг пропускної спроможності річних та місячних аукціонах. Для річних аукціонів – 35%.
Окремим питанням, про яке тут варто згадати і яке безпосередньо впливає на пропускну спроможність міждержавного перетину, є технічна синхронізація та адміністративне управління наявним в України об’ємом. Наразі пропускна спроможність встановлюється ENTSO-E нормативно з урахуванням технічних можливостей синхронізації ОЕС України та європейської енергетичної системи. Останнє встановлене значення це 300 МВт, що було переглянуте 2 вересня 2022 року.
- На основі звільнення від аукціонів – будівництво нових міждержавних пропускних спроможностей. Нові міждержавні лінії електропередачі та їх пропускна спроможність, а також додаткова пропускна спроможність реконструйованих існуючих міждержавних ліній за зверненням інвесторів можуть бути звільнені від необхідності виділення вільної пропускної спроможності міждержавного перетину через процедуру аукціону (використання спроможностей таких ліній не є предметом відповідних аукціонів).
Для такого звільнення необхідно одночасно виконати кілька умов, включаючи спеціальні вимоги щодо інвестицій (таке інвестування є операцією з високим ризиком, інвестиція посилить конкуренцію на ринку електроенергії тощо).
Слід зазначити, що експлуатацію нових (реконструйованих) міждержавних ліній електропередачі та диспетчерське (оперативно-технологічне) управління ними, у будь-якому випадку, здійснює «Укренерго».
Окремо зазначимо, що детальний порядок такого звільнення затверджується Кабінетом Міністрів України. Наразі така процедура не передбачена, відповідно, звільнення від участі в аукціонах наразі неможливе.
Загалом будівництво нових міждержавних пропускних спроможностей може бути привабливим проектом державно-приватного партнерства. Такі нові потужності можуть вирішити одразу дві існуючі проблеми:
- підвищити загальну технічну спроможність міждержавного перетину;
- надати можливість використовувати їх без участі у відповідних аукціонах з розподілу, виходячи з того, що таке звільнення передбачено законом.
Така перспектива ще більш цікава, враховуючи реформу державно-приватного партнерства, яку анонсувала та презентувала Національна інвестиційна рада при Президентові України. Реформа розроблена за участю українських та іноземних експертів, науковців, представників бізнесу. Відповідний законопроект вже зареєстрований у парламенті.
Д-р. Валентин Гвоздій
Керуючий партнер, адвокат, PhD
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- v.gvozdiy@golaw.ua
- +380 44 581 1220
- Визнання
- The Legal 500 EMEA 2023
- Who’s Who Legal 2022
- Lexology Index: Corporate Tax 2024
Статті на тему
16 Грудня 2024 Energy Alert
Партнери GOLAW стали учасниками VII Німецько-українського бізнес-форуму
05 Грудня 2024 Energy Alert
GOLAW серед лідерів юридичного ринку України за підсумками дослідження «50 прові...
03 Грудня 2024 Energy Alert
Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie