fbpx

Законопроект 5600 прийнято у першому читанні

Вчора 01 липня 2021 року на пленарному засіданні депутатами Верховної Ради України було прийнято за основу Проект Закону про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень № 5600 (далі- «Законопроект»).

Сподіваємося, що Законопроект, який викликав найбільш гарячу дискусію як серед бізнесу, так і парламентарів, ще буде дещо доопрацьований до другого читання.

Наразі, нагадаємо, що основні зміни, які пропонує Законопроект, наступні:

  • Адміністрування податків
    • Поширення права податкової застави на неузгоджені грошові зобов’язання при адміністративному чи судовому оскарженні рішень податкового органу. Право податкової застави виникає з дня подання платником податків скарги в межах адміністративного оскарження чи звернення до суду.
    • Право податкового органу на звернення до суду за встановленням тимчасового обмеження у праві виїзду керівника юридичної особи, яка має податковий борг.
    • Право податкового органу направляти запити на отримання інформації в разі отримання фактів, які можуть свідчити про порушення платником податків законодавства (в чинній редакції- свідчать).
  • Запровадження мінімального податкового зобов’язання з 1 гектара сільськогосподарських земель для власників та користувачів земельних ділянок
    • Встановлення формули обчислення мінімального податкового зобов’язання (далі – «МПЗ») в Податковому кодексі.
    • Зобов’язання проводити розрахунок МПЗ платників податків-власників, орендарів, користувачів сільськогосподарських угідь задля визначення фінального розміру податкового зобов’язання.
    • МПЗ не визначатиметься, якщо сукупний розмір земельних ділянок сільськогосподарського призначення не перевищує 0,5 га або якщо ділянка не використовується.
    • Від вирахуваної суми МПЗ будуть відніматися усі сплачені платником податки з доходу від вирощеної продукції, за працівників, плата за землю, інші податки, і в разі отримання позитивної різниці, платник податку буде зобов’язаний збільшити суму податкового зобов’язання з податку на прибуток/ податку на доходи фізичних осіб чи єдиного податку (в залежності від платника) на суму такого позитивного значення.
  • Податок на прибуток підприємств
    • Встановлення обмеження для великих платників податків на перенесення збитків (від’ємного значення об’єкту оподаткування) минулих податкових (звітних) років в сумі 50% таких збитків (від’ємного значення).
  • Податок на додану вартість
    • Скорочення строку для можливості включити суми ПДВ до податкового кредиту з 1095 до 180 календарних днів. У разі зупинення реєстрації податкових накладних такий строк перериватиметься на відповідний період зупинення.
    • Обмеження бюджетного відшкодування ПДВ для платників, які здійснюють переробку сировини, комплектуючих, складових частин.
    • Оподаткування ПДВ операцій з постачання всього ринку житла, окрім першого постачання доступного житла чи такого, що будується державним коштом.
    • Оподаткування ПДВ операцій з постачання Національним банком України дорогоцінних металів (крім інвестиційного золота) фізичним та юридичним особам.
    • Застосування штрафу у розмірі 40% суми ПДВ при порушенні строків реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування від 61 до 180 календарних днів.
    • Застосування штрафу у розмірі 50% суми ПДВ при порушенні строків реєстрації податкових накладних /розрахунків коригування від на 181 і більше календарних днів.
    • Звільнення від оподаткування ПДВ операцій з постачання на митній території України або ввезення на митну територію України інвестиційного золота.
  • Податок на доходи фізичних осіб
    • Запровадження оподаткування податком на доходи фізичних осіб за ставкою 18% доходів, отриманих від продажу третього та наступних об’єктів нерухомості, протягом звітного податкового року.
    • Зменшено сукупний розмір земельних ділянок з 2 га до 0,5 га, з метою звільнення від оподаткування доходів, отриманих від продажу власної сільськогосподарської продукції.
  • Єдиний податок
    • Заборона застосування єдиного податку 4 групи суб’єктами господарювання, які здійснюють діяльність з розведення свійської птиці, розведення та вирощування перепелів і страусів, виробництво м’яса свійської птиці.
  • Акцизний податок
    • Скасування пільги зі сплати акцизного податку для платників, які здійснюють реалізацію електричної енергії, виробленої кваліфікованими когенераційними установками та/або з відновлюваних джерел енергії.
    • Запровадження звітування тютюново-ферментаційними заводами щодо обсягів імпорту, виробництва та обігу тютюнової сировини.
    • Встановлено акцизний податок з коефіцієнтом 1,5 за реалізацію/ввезення на митну територію України тютюнових виробів у обсягах, що перевищують 115% середньомісячного обсягу реалізації/ввезення за попередні 9 місяців (в чинній редакції – 3 місяці).
    • Перенесення на виробників/імпортерів обов’язку сплати акцизного податку в розмірі 5% з роздрібного продажу тютюнових виробів (в чинній редакції- сплачується суб’єктами роздрібної торгівлі).
  • Індексація ставок
    • Підвищено ставки акцизного податку на алкогольні напої, екологічного податку та рентної плати за користування радіочастотним ресурсом України на 5 %.
    • Підвищено ставки рентної плати за користування надрами в цілях, які не пов’язані з видобуванням корисних копалин, також за спеціальне використання води та спеціальне використання лісових ресурсів на 14,5 %.
  • Плата за землю
    • Визнано платниками плати за землю землекористувачів, які самовільно використовують землі державної та комунальної власності. Встановлення факту такого користування покладається на органи місцевого самоврядування шляхом винесення окремого рішення. Таке рішення буде підставою для нарахування земельного податку.      

Загалом, проголосована у першому читанні редакція Законопроекту, передбачає розширення повноважень податкового органу, збільшення штрафів та загального податкового тиску на бізнес.

Законопроект несе, зокрема, такі негативні наслідки, як: зменшення надходжень до місцевих бюджетів, підвищення цін на житло, збільшення податкових зобов’язань для фізичних осіб, а також негативний вплив на підприємства «зеленої» енергетики, виробників залізної руди, дрібних сільськогосподарських виробників тощо.

Ірина Кальницька

Ірина Кальницька

Партнер, керівник практики податкового права, практики реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокат

  • Визнання та досягнення
  • Best Lawyers, Ukraine 2020
  • The Legal 500 EMEA 2020
  • Who’s Who Legal 2020
  • Ukrainian Law firms. A Handbook for Foreign Clients 2020
  • 50 провідних юридичних фірм України
309

Статті на тему

Затягування розгляду справи TIU Canada: позиція адвокатів GOLAW

13 Вересня 2021 Новини

Затягування розгляду справи TIU Canada: позиція адвокатів GOLAW

Читати
Адвокати GOLAW успішно захистили права незаконно звільненого прокурора Генеральної прокуратури України

09 Вересня 2021 Новини

Адвокати GOLAW успішно захистили права незаконно звільненого прокурора Генеральн...

Читати
Адвокати GOLAW успішно захистили інтереси міжнародного ритейлера брендового одягу, взуття й аксесуарів у податковому спорі

07 Вересня 2021 Новини

Адвокати GOLAW успішно захистили інтереси міжнародного ритейлера брендового одяг...

Читати
Всі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування