Бронювання працівників: основні правила
Зміст
- Впроваджено електронне бронювання через портал «Дія»
- Збільшено строк дії бронювання
- Можливість бронювання працівників незалежно від військово-облікової спеціальності
- Кількість військовозобов’язаних працівників, які підлягають бронюванню
- Категорії осіб, які можуть бути заброньовані в критично важливому підприємстві
- Нові вимоги до Обґрунтування до списку військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання
- Нові повноваження органу, що прийняв рішення про визнання підприємства критично важливим
- Нові підстави для анулювання відстрочки, наданої у зв’язку з бронюванням
Питання бронювання працівників в умовах воєнного стану в Україні не втрачає своєї актуальності, оскільки для роботодавців це можливість зберегти свій кадровий потенціал.
З метою оптимізації процедури бронювання 5 червня 2024 року Кабінетом Міністрів України було прийнято постанову № 650 «Деякі питання бронювання військовозобов’язаних під час воєнного стану» (далі також – постанова № 650), якою, серед іншого, впроваджено можливість бронювання військовозобов’язаних в електронній формі через портал «Дія» та врегульовано інші важливі для бізнесу питання.
У цій публікації зосередимось на основних змінах щодо бронювання працівників підприємств, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період (далі також – критично важливі підприємства).
Впроваджено електронне бронювання через портал «Дія»
Відтепер окрім звичного способу подачі документів щодо бронювання в паперовій або електронній формі до профільного органу є можливість забронювати працівників через портал «Дія». Така послуга вже активно застосовується критично важливими підприємствами. Зокрема, за останньою інформацією від Мінцифри з 17 липня 2024 року за допомогою послуги бронювання в «Дії» бізнес забронював вже 120 тисяч працівників.
Сервіс «Дія» значно спрощує та прискорює процес бронювання і дозволяє отримати результат протягом доби.
Алгоритм бронювання на порталі «Дія» є наступним:
1. Міністерства та обласні військові адміністрації вносять до Єдиного переліку підприємства, які мають право бронювати працівників.
2. Керівник компанії подає на порталі «Дія» списки на бронювання та засвідчує заяву електронним підписом.
3. Система автоматично перевіряє, чи працівник офіційно працевлаштований і чи є його дані в Електронному реєстрі призовників, військовозобов’язаних та резервістів.
4. «Дія» протягом доби надсилає керівнику сповіщення про результат розгляду.
5. У разі позитивного рішення працівник автоматично переводиться на спеціальний військовий облік на строк дії бронювання, і ця інформація з’являється в застосунку «Резерв+».
6. Згодом витяг про бронювання можна буде завантажити на порталі «Дія» та за потреби роздрукувати.
Також відзначимо, що впровадження бронювання через портал «Дія» дозволило усунути такі проблемні питання, як затягування строків розгляду документів та необґрунтовані відмови у бронюванні.
Збільшено строк дії бронювання
Однією із найочікуваніших змін для критично важливих підприємств є збільшення строку дії бронювання для працівників з 6 до 12 місяців.
Однак, необхідно враховувати, що на такий строк надаватимуться бронювання, які отримані вже після набрання чинності постановою № 650, тобто з 8 червня 2024 року. Бронювання, отримані до вказаної дати, автоматично не продовжуються до 12 місяців та залишаються чинними протягом строку їх дії.
Можливість бронювання працівників незалежно від військово-облікової спеціальності
До запровадження нових правил бронювання особи з дефіцитними військово-обліковими спеціальностями не підлягали бронюванню. Перелік таких спеціальностей було визначено в окремих листах Генштабу. Виняток становили лише керівники та заступники керівника підприємства, які могли бути заброньовані незалежно від військово-облікової спеціальності.
Постановою № 650 було скасовано вказане обмеження, і відтепер військовозобов’язані працівники критично важливих підприємств підлягають бронюванню незалежно від військового звання, віку та військово-облікової спеціальності.
Кількість військовозобов’язаних працівників, які підлягають бронюванню
Раніше підприємства могли забронювати 50 відсотків кількості військовозобов’язаних працівників станом на дату подання списку. При цьому в разі наявності обґрунтованої потреби такий відсоток міг бути збільшений.
Відтепер передбачено, що бронюванню підлягають не більше 50 відсотків військовозобов’язаних працівників на такому підприємстві станом на 18 травня 2024 року, а в разі збільшення чисельності військовозобов’язаних працівників у зазначеному підприємств – станом на дату подання списків.
В той же час постановою визначено категорії підприємств, до яких не застосовується обмеження щодо кількості військовозобов’язаних, які підлягають бронюванню. Наприклад, це окремі підприємства паливно-енергетичного комплексу, перелік яких затверджується Міненерго, виконавці проєктів міжнародної технічної допомоги, які є критично важливими для функціонування економіки та забезпечення життєдіяльності населення в особливий період та ін.
Категорії осіб, які можуть бути заброньовані в критично важливому підприємстві
Новий порядок бронювання передбачає можливість бронювати не лише працівників критично-важливих підприємств, а й наступних осіб:
- кінцевих бенефіціарних власників таких підприємств, які не є їх працівниками;
- членів наглядових рад суб’єктів господарювання, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави і вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності або річний розмір чистого доходу яких перевищує 200 млн. гривень, а також особливо важливих для економіки підприємств, вартість активів яких за даними останньої фінансової звітності перевищує 2 млрд. гривень або річний розмір чистого доходу яких перевищує 1,5 млрд. гривень.
Нові вимоги до Обґрунтування до списку військовозобов’язаних, які пропонуються до бронювання
Як і раніше, у разі подачі документів щодо бронювання до органу, який прийняв рішення про визначення підприємства критично важливим, обов’язковим є наявність обґрунтування до списку військовозобов’язаних.
Однак відтепер у такому обґрунтуванні потрібно обов’язково вказувати не лише інформацію про відповідність облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам, а й наступні відомості:
- дату прийняття й номер рішення про визначення підприємства критично важливим;
- інформацію про уточнення працівниками, що пропонуються до бронювання, даних щодо перебування на військовому обліку відповідно до вимог нового мобілізаційного закону, тобто до 16 липня 2024 року. З цього випливає, що подати на бронювання можливо лише тих працівників, які уточнили свої військово-облікові дані на виконання вимог законодавства.
Нові повноваження органу, що прийняв рішення про визнання підприємства критично важливим
В межах процедури бронювання через звернення до профільних органів, у таких органів відтепер з’явились нові повноваження в частині перевірки звернень підприємств. Зокрема, передбачено, що в разі наявності сумніву щодо інформації, поданої підприємством, або відповідності облікових даних військовозобов’язаних, зазначених у списку, їх військово-обліковим документам, орган, що прийняв рішення про визнання підприємства критично важливим, може запросити документальне підтвердження відповідної інформації.
Тобто, це можуть бути і копії військово-облікових документів працівників, які вказані у списку, їх трудових договорів, документів, що підтверджують уточнення працівниками даних відповідно до вимог нового мобілізаційного закону, тощо.
Нові підстави для анулювання відстрочки, наданої у зв’язку з бронюванням
Постанова № 650 також передбачила нові підстави, за яких відстрочка, яка надана у зв’язку з бронюванням, підлягає анулюванню, а саме це:
- тимчасове припинення дії трудового договору військовозобов’язаного з підприємством;
- обґрунтоване подання керівника підприємства;
- надання працівнику відстрочки з інших причин, визначених статтею 23 Закону України «Про мобілізаційну підготовку та мобілізацію».
Анулювання відстрочок з вказаних підстав буде здійснюватись за рішенням Мінекономіки на підставі обґрунтованого подання підприємства.
Отже, процедура бронювання постійно змінюється та вдосконалюється. Постанова № 650 вносить суттєві зміни в підходи до бронювання працівників. Очікується, що нововведення, які спрямовані на спрощення та автоматизацію процедури, сприятимуть прогнозованій та стабільній роботі критично важливих підприємств. Втім, залишається багато проблемних питань, на вирішення яких очікує бізнес. Серед них, до прикладу, бронювання працівників представництв іноземних компаній, які не мають статусу юридичної особи в Україні, порушення строків розгляду звернень про визнання компанії критично важливою тощо.
Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення.
Катерина Цвєткова
Партнерка судової практики, адвокатка
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- k.tsvetkova@golaw.ua
- +38 044 581 1220
- Визнання
- The Legal 500 EMEA 2024
- Who's Who Legal 2022 - 2024
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie