CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

Зміст

  1. Рахунки, по яким здійснюється автоматичний обмін
  2. Інформація, якою обмінюються в рамках CRS 
  3. CRS під час воєнного стану

Загальний стандарт звітності та належної перевірки інформації про фінансові рахунки (CRS) наразі є реальним інструментом для України.

Варто нагадати, що CRS передбачає обмін між певними країнами фінансовою інформацією платників податків без попереднього запиту та в фіксовані дати.

Така інформація збирається фінансовими установами, у яких фізична особа чи організація мають відповідний рахунок (це можуть бути банки, платіжні системи, страхові компанії тощо), та передається до податкових органів своєї юрисдикції, які у свою чергу направляють таку інформацію до юрисдикцій резидентства власників рахунків/учасників та (або) контролюючих осіб таких власників (для організацій).

Україна є учасницею Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін інформацією про фінансові рахунки (MCAA) та нещодавно вже було здійснено перший обмін такою інформацією між Україною та певними іншими країнами-учасницями MCAA.

Перелік таких країн, з якими Україна обмінюється інформацією для цілей CRS, можна переглянути на сайті Державної податкової служби України.

У зв’язку із зазначеним пропонуємо розібратися, яку саме інформацію, по яким закордонним рахункам резидентів України податкові органи вже могли отримати цього року та, як очікується, отримуватимуть у подальшому, і яким чином зможуть її наразі використовувати.

Рахунки, по яким здійснюється автоматичний обмін

Для початку варто зазначити, що країни-учасниці МСАА мають обмінюватися фінансовою інформацією саме по підзвітним рахункам, які належать як організаціям, так і фізичним особам. 

Згідно положень CRS підзвітним рахунком для фізичних осіб є рахунок, який належить одній або більшій кількості осіб, які є резидентами однієї з країн-учасниць МСАА, та такий рахунок був ідентифікований фінансовою установою як підзвітний під час здійснення нею належної перевірки.

За загальним правилом не підлягають перевірці та звітуванню існуючі рахунки фізичних осіб, які є договором страхування з викупною сумою або договором ануїтету.

Що стосується організацій, то підзвітним рахунком є рахунок, яким:

  • володіє одна чи більше організацій, що є резидентом однієї з країн-учасниць МСАА;
  • володіють пасивні нефінансові організації з однією або декількома контролюючими особами (фізична особа), які є резидентами однієї з країн-учасниць МСАА, та такий рахунок був ідентифікований фінансовою установою як підзвітний під час здійснення нею належної перевірки.

Пасивною нефінансовою організацією є юридична особа, яка не відповідає будь-якому з визначених CRS критеріїв для активної нефінансової організації. Тобто це організація, у якої, зокрема, 50% або більше валового доходу за попередній календарний рік є пасивним доходом, 50% або більше активів є такими, які приносять пасивний дохід тощо. Також до пасивної нефінансової організації відносяться певні інвестиційні компанії, які не є фінансовими установами країн-учасниць МСАА, тобто не беруть участі в обміні за стандартом CRS.

Не підлягає ідентифікації, перевірці та звітуванню рахунок організації, сукупний залишок або вартість якого не перевищує 250 000 доларів США станом на 31 грудня звітного року, якщо фінансова установа не прийме інше рішення.

З метою визначення, чи є рахунок підзвітним, фінансовими установами здійснюється належна перевірка як нових, так і вже наявних рахунків.

Під час проведення такої перевірки рахунків фізичних осіб до уваги беруться, зокрема, дані про поштову адресу або місце проживання, телефонні номери особи, вказівки щодо перерахування коштів до певної юрисдикції, документ самостійної оцінки щодо резидентства, інформація, наявна в менеджера фінансової установи.

Що стосується організацій, перевірятиметься, зокрема, наявна інформація (в тому числі зібрана для цілей AML/KYC), чи власник рахунку є резидентом підзвітної юрисдикції, місце реєстрації, адреса, чи є контролюючі особи пасивної нефінансової організації підзвітними особами, документ самостійної оцінки резидентства, надана фінансова звітність, надані довідки про податкове резидентство тощо.

Отже, рішення щодо передачі фінансової інформації по певному рахунку в значній мірі залежить від кваліфікації рахунків самими фінансовими установами. Тобто якщо фінансова установа за наведеними вище критеріями та за наявної у неї інформації кваліфікує рахунок фізичної особи або організації як підзвітний, інформація по такому рахунку буде передана в рамках обміну за CRS.

Інформація, якою обмінюються в рамках CRS 

Не враховуючи певні відмінності по юрисдикціях, можна виділити наступну загальну інформацію, яка буде передаватися в рамках автоматичного обміну: 

  • ім’я, адреса, юрисдикція резидентства, ідентифікаційний номер, дата й місце народження (для фізичної особи);
  • найменування, адреса, юрисдикція резидентства та ідентифікаційний номер організації, а також ім’я, адреса, юрисдикція резидентства, ідентифікаційний номер, дата й місце народження контролюючої особи такої організації;
  • номер рахунку;
  • найменування та ідентифікаційний номер фінансової установи, у якій відкритий рахунок;
  • залишок чи вартість рахунку із зазначенням валюти станом на кінець відповідного календарного року (чи іншого звітного періоду), якщо рахунок був закритий протягом такого року — на момент закриття рахунку;
  • у випадку депозитного рахунку — загальну валову суму відсотків, сплачених або зарахованих на рахунок протягом календарного року (чи іншого звітного періоду);
  • у випадку кастодіального рахунку — загальну валову суму відсотків, дивідендів, іншого доходу, виплачених або зарахованих на рахунок протягом календарного року (чи іншого звітного періоду);
  • у випадку інших рахунків — загальну валову суму, сплачену або зараховану на рахунок протягом календарного року (чи іншого звітного періоду).

CRS під час воєнного стану

Законодавством передбачаються певні особливості використання отриманої фінансової інформації в рамках CRS під час воєнного стану в Україні.

Визначено, що на час дії воєнного стану фінансова інформація по іноземних рахунках платників податків не буде вважатися податковою інформацією, яка може бути використана для визначення суми податкових зобов’язань (за дотримання певних умов). 

Такими умовами є: сукупний залишок або вартість усіх фінансових рахунків однієї особи-громадянина України не повинна перевищувати еквівалент 250 тисяч доларів США станом на 31 грудня календарного року, який припадає на період дії воєнного стану в Україні. 

Враховуючи зазначене, якщо закордонний рахунок, наприклад, резидента України або пасивної нефінансової організації з бенефіціарним власником-резидентом України буде ідентифіковано банком чи іншою фінансовою установою як підзвітний, український податковий орган має отримати інформацію (перелік якої наведено вище) по такому рахунку. Зазначене стосується лише обміну з країнами-учасницями MCAA, які виконали необхідні умови задля можливості обміну інформацією.

Разом з тим, враховуючи законодавчі обмеження на час воєнного стану, якщо сукупний залишок на іноземних рахунках фізичної особи не буде перевищувати 250 тисяч доларів США, наприклад, станом на кінець 2023 року, податковий орган не повинен використовувати таку інформацію для визначення податкового зобов’язання.

Ідентифікація рахунків як підзвітних у значній мірі залежить від даних, які було надано фінансовій установі при відкритті рахунку чи під час його обслуговування, а також від інших даних, що доступні фінансовій установі. У зв’язку із зазначеним, аналіз документів, які надавалися фінансовій установі, може надати орієнтир, до якої юрисдикції може бути направлена відповідна фінансова інформація.

Якщо вам потрібна юридична консультація, заповніть форму нижче для її замовлення. 

Тетяна Федоренко

Тетяна Федоренко

Старша юристка, адвокатка

63

Отримати консультацію

Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче:

Статті на тему

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують стабільність та прибуток

03 Грудня 2024 Energy Alert

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...

Читати
TAX ALERT 01.11.2024–20.11.2024 | Дайджест головних податкових новин

20 Листопада 2024 Публікації

TAX ALERT 01.11.2024–20.11.2024 | Дайджест головних податкових новин

Читати
Нова Ера Інвестицій: чому концесії на часі?

19 Листопада 2024 Публікації

Нова Ера Інвестицій: чому концесії на часі?

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну