Як зробити умови інвестування в сектор альтернативної енергетики доброзичливими до інвестора
Сергій Оберкович, старший партнер юридичної фірми GOLAW, в інтерв’ю для видання “Юридична практика” про умови інвестування в сектор альтернативної енергетики.
— Енергетична галузь України отримала чималий поштовх для розвитку відновлюваних джерел енергії, однак без значних грошових вливань не обійтися. Наскільки ця сфера цікава інвесторам?
— Постійне збільшення попиту на альтернативні джерела енергії спостерігається в усьому світі. Починаючи з 2015 року світовий обсяг інвестицій в «зелену» енергетику перевищує інвестиції в традиційні джерела, технології стають більш продуктивними, а їх вартість знижується. Наслідуючи світові тенденції, Україна задекларувала мету досягти 11-відсоткової частки «зеленої» енергії в кінцевому енергоспоживанні до 2020 року, 25% – до 2035 року і 91% – до 2050 року. Сьогодні, за оцінками аналітиків, наша країна ще не має і половини обсягу, запланованого до 2020 року. Тому навіть в умовах стрімкого зростання можливостей для інвестицій ще досить. І ми дійсно спостерігаємо підвищення інтересу інвесторів до цього сегменту ринку.
Cьогодні законодавство надає зручні механізми для успішної реалізації і розвитку таких проектів. Найбільше інвесторів приваблює один з найвищих в Європі «зелених» тарифів практично на всі види відновлюваних джерел енергії, встановлений до 2030 року. А для об’єктів електроенергетики, введених в експлуатацію до грудня 2024-го, є ще й надбавки в розмірі 5% і 10% за дотримання певного рівня використання обладнання українського виробництва.
Крім цього Україна взяла на себе обов’язок викуповувати у виробників всю «зелену» електроенергію і повноцінно проводить оплату практично без затримок.
— Чому тоді закордонний інвестор надмірно обережний з вкладенням коштів в «зелену» енергію в Україні?
— Виходячи з нашого досвіду, можна сказати, що великих інвесторів відлякує в першу чергу незахищеність їх прав. Законодавство декларує гарантії незмінності прав інвесторів, але в той же час високий ризик, що самі норми-гарантії можуть бути змінені. Ми пам’ятаємо, як кілька років тому був майже вдвічі зменшений коефіцієнт «зеленого» тарифу на сонячну енергію, та й Національний банк України вводив заборони на вивід дивідендів, встановлював різноманітні валютні обмеження.
Крім того, війна на сході, політична нестабільність, корупція і бюрократія – фактори, які зберігають актуальність і безпосередньо впливають на залучення іноземних інвестицій в економіку України в цілому.
В якійсь мірі ситуацію міг би вирішити інвестиційно привабливий і обов’язковий до виконання договір купівлі-продажу електроенергії – РРА, що закріплює необхідні інвесторам гарантії на договірному рівні.
— Чи може внутрішній інвестор заповнити нестачу зовнішнього фінансування?
— За останніми даними Держенергоефективності, Україна залучила в розвиток альтернативних джерел енергії понад 700 млн євро за останні три роки, це переважно закордонні інвестиції. Причому нерідко великі проекти в цій сфері фінансуються кількома іноземними інвесторами із залученням коштів EBRD та IFC.
Українським інвесторам важко реалізовувати подібні проекти, в основному через відсутність технологій. У той же час місцевим гравцям набагато простіше зрозуміти вимоги локального законодавства і адаптуватися до реалій України.
— У всьому світі сьогодні роблять ставку на альтернативні джерела енергії, як в загальних рисах регулюється цей процес за кордоном?
— Двигуном розвитку «зелених» технологій виступають різні механізми стимулювання з боку держави. Єдиного підходу до визначення таких механізмів ні в світі, ні в Європі немає.
Наприклад, в Німеччині виробництво електроенергії з поновлюваних джерел в основному підтримується за рахунок системи преміювання. Винагорода і рівень премії визначаються за допомогою тендерів. Однак малі електростанції потужністю до 100 кВт підтримуються «зеленим» тарифом. Крім того, для інвестицій в нові енергоустановки надаються кредити з низькими процентними ставками. «Зелені» виробники мають перевагу підключення до енергомереж, а оператори мереж при покупці і передачі електроенергії зобов’язані віддавати пріоритет електроенергії з поновлюваних джерел.
У Великобританії підтримка виробників відбувається за рахунок комбінації «зелених» тарифів, контрактів на різницю, системи квот і податкових механізмів. «Зелені» тарифи передбачені тільки в Англії, Уельсі і Шотландії для установок потужністю менше 5 МВт. А з 2013 року введено податок на парникові гази для станцій, що використовують викопні види палива.
— Недавні зміни до примірного РРА відповідають світовій практиці?
— У кожній країні своя практика, але можна з упевненістю сказати, що нарешті інвесторів почули, оскільки прийняті зміни в тій чи іншій мірі враховують вимоги EBRD та IFC.
Безсумнівно, найважливішою зміною є можливість укладення так званого Pre-PPA і встановлення терміну дії РРА до 2030 року. Іншими словами, є можливість укласти договір купівлі-продажу електроенергії ще до початку будівництва станції. Цікаво, що зобов’язання гарантованого покупця укладати основний договір до моменту закінчення будівництва та введення об’єкта в експлуатацію виникає тільки з липня 2019 року, тому залишається відкритим питання, чи будуть Pre-PPA укладатись до цієї дати.
Не менш важливе доповнення: положення про врегулювання суперечок, в тому числі в арбітражі, і розширення переліку обставин форс-мажору.
— Чого бракує в договорі, щоб зацікавити EBRD та IFC?
— На жаль, НКРЕКП не врахувала ряд важливих пропозицій EBRD та IFC. Наприклад, важлива для кредиторів умова про передачу в заставу прав вимог за договором. У зразковому РРА воно знайшло форму, що складно реалізується, у вигляді можливості отримати доступ до засобів боржника на банківському рахунку і навіть право розпорядження ними. Для повноцінної реалізації такого права це питання має регулюватися не РРА, а на рівні закону чи в конкретних договорах.
Хотілося б також побачити більш детальний порядок внесення змін до PPA в разі змін в законодавстві, здатний захистити інвесторів від нестабільності правового поля України. Договір повинен бути самостійним документом, який навіть у разі зміни законодавства гарантуватиме інвестору право захисту своїх інтересів в суді.
Крім того, звертаю увагу, що Законом України «Про ринок електричної енергії» передбачено використання типового договору, а не зразкового, який існує зараз. За нашою інформацією, типовий договір ще не почали розробляти, але безумовно це станеться найближчим часом. Сподіваємося, що в ньому будуть відображені всі побажання міжнародних фінансових установ.
— Які умови з договорів РРА інших країн доцільно запозичити Україні?
— Потрібно розуміти, що ринок «зеленої» енергетики кожної країни є унікальним через особливості правових систем, кліматичних і географічних умов тієї чи іншої держави. Просто перейняти чийсь досвід, на жаль, неможливо, і просте запозичення може не набути позитивного ефекту. У той же час доцільно прислухатися до рекомендацій EBRD та IFC, оскільки саме ці організації сьогодні акумулюють знання і досвід загальноприйнятих підходів до договорів купівлі-продажу альтернативної енергії в світі. Також важливо врахувати, що такі проекти – це не тільки «чиста» електроенергія, але і звичайний бізнес, який створює робочі місця, розвиває сільські території та, врешті-решт, платить податки.
Сергій Оберкович
Старший партнер, адвокат
- Контакти
- вул. Князів Острозьких 31/33, Бізнес-центр “Зоряний”, Київ, Україна, 01010
- s.oberkovych@golaw.ua
- +380 44 581 1220
- Визнання
- The Legal 500 EMEA 2023
- Who’s Who Legal 2022
- Lexology Index: Corporate Tax 2024
Підпишіться, аби знати більше
Інформація мотивує до нових звершень. Підпишіться, не пропускайте огляди законодавства та новини від GOLAW
Послуги
-
- Антимонопольне та конкурентне право
- Банківське та фінансове право
- Взаємодія з державними органами (GR)
- Судова практика
- Відновлення платоспроможності та банкрутство
- Енергетика та природні ресурси
- Захист в антикорупційній сфері
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- Інтелектуальна власність
- Корпоративне право та M&A
- Комплаєнс, корпоративне управління та управління ризиками
- Кримінальне право
- Міжнародна торгівля
- Нерухомість та будівництво
- Послуги для власників бізнесу та приватних клієнтів
- Право воєнного часу
- Податкове та митне право
- Реструктуризація та врегулювання заборгованості
- Трудове право
- Юридичний супровід бізнесу та приватних клієнтів в Німеччині
-
- Авіація
- Агробізнес
- Нерухомість та будівництво
- Виробництво та промисловість
- Природні ресурси та охорона навколишнього середовища
- ІТ, Інформаційні технології та штучний інтелект
- Охорона здоров'я та фармацевтика
- Медіа, розваги, спорт та гемблінг
- Роздрібна торгівля, FMCG та електронна комерція
- Транспорт і логістика
- Фінансові установи
- Хімічна промисловість
Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies
Налаштування cookie