Зміст
Відкриття ринку землі в Україні – тема, яка викликала значний суспільний резонанс. Що саме передбачає земельна реформа та які кроки вже зроблено, детальніше у цій статті.
Скасування мораторію на продаж землі
Після 19 років мораторію Верховна Рада нарешті прийняла закон щодо умов обігу земель сільськогосподарського призначення, який набирає чинності з 1 липня 2021 року.
Уже цього літа громадяни України зможуть купувати сільськогосподарські земельні ділянки, однак не більше 100 гектарів в одні руки.
З 1 січня 2024 року має розпочатися другий етап відкриття ринку землі. Крім фізичних осіб, право власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення зможуть набувати і юридичні особи, створені та зареєстровані за законодавством України, учасниками яких є громадяни України, держава, або територіальні громади.
Загальна площа земельних ділянок, що перебувають у власності громадянина України або юридичної особи, не може перевищувати 10 тисяч гектарів.
У свою чергу, готовність українського суспільства надати доступ до ринку землі іноземним громадянам буде визначено шляхом проведення референдуму.
Завдання реформи
Однак земельна реформа – це не лише про визначення дати та кола суб’єктів, які зможуть здійснювати правочини з купівлі-продажу земель сільськогосподарського призначення. “Земельний пакет” реформ налічує більше 10 законів та законопроектів та майже в 5 разів більшу кількість підзаконних нормативно-правових актів, що мають бути прийняті.
Ключовими завданнями на етапі запуску ринку, зокрема, є: передача земель сільськогосподарського призначення з державної у комунальну власність територіальних громад; перехід повноважень з управління землями на локальний рівень; інвентаризація земель, їх оцифрування, внесення відомостей про них до Державного земельного кадастру; забезпечення публічності інформації про землю та ресурси; протидія рейдерству та ін.
Які кроки у боротьбі з рейдерством вже зроблено?
Уже рік як набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії рейдерству» (№ 340-IX) .
Цим Законом передбачено можливість власника земельної ділянки вимагати нотаріальне посвідчення договору щодо цієї ділянки, наприклад, договору оренди.
Така вимога про нотаріальне посвідчення є обтяженням речових прав та підлягає державній реєстрації, що значно утруднює протиправне заволодіння землею.
Крім того, з’явилася можливість передбачити у певних договорах, наприклад, у договорах оренди, умову щодо їх автоматичного поновлення на такий самий строк без вчинення інших дій та укладення додаткових угод.
Вказане нововведення має значно зменшити кількість судових спорів, пов’язаних з поновленням дії таких договорів.
Важливим кроком у боротьбі з рейдерством стало запровадження автоматичного обміну інформацією між Державним реєстром прав і Державним земельним кадастром.
Як свідчать звіти Офісу протидії рейдерству, створення прозорої системи земельного моніторингу та обмін даними вже мають позитивні результати.
Однак будь-які висновки робити зарано. Для того, щоб у 2021 році ринок землі в Україні повноцінно запрацював, парламенту необхідно прийняти ще низку законодавчих актів, які наповнять реформу змістом. Втім, зрушення на цьому шляху вже оптимістичні.

Анастасія Ніколенко
Юрист, адвокат