Протидія рейдерству: діє новий закон

Зміст

  1. Проведення реєстраційних дій ФОП та бізнесу в автоматичному режимі
  2. Оскарження державної реєстрації щодо нерухомого майна та бізнесу
  3. Зупинення проведення реєстраційних дій щодо нерухомого майна
  4. Скасування процедури зупинення розгляду документів для державної реєстрації ФОП та бізнесу
  5. Розірвання договору оренди землі лише за погодженням загальних зборів
  6. Висновок

Починаючи з 24 лютого, в Україні триває воєнний стан. На жаль, в такий складний період ризик рейдерських атак особливо високий. Для посилення захисту бізнесу, фізичних осіб та їх майна прийнято Закон України № 2255-IX «Про внесення змін до деяких законів України щодо удосконалення механізму протидії рейдерству» (далі – Закон).

Чи допоможуть нововведення дієво протистояти рейдерам в сьогоднішніх умовах війни та поступового відновлення доступу до державних реєстрів? Пропонуємо розібратись та проаналізувати основні зміни Закону, який набрав чинності 26 липня 2022 року.

Проведення реєстраційних дій ФОП та бізнесу в автоматичному режимі

Одним із нововведень Закону є запровадження можливості проведення реєстраційних дій в автоматичному режимі з використанням Єдиного державного вебпорталу електронних послуг. Тобто для проведення таких дій не потрібна участь державного реєстратора.

При цьому, Законом визначений чіткий перелік реєстраційних дій, які можуть проводитись у такому режимі, а саме державна реєстрація:

  • фізичної особи підприємцем;
  • змін до відомостей про ФОП;
  • припинення підприємницької діяльності ФОП, крім державної реєстрації припинення підприємницької діяльності ФОП у зв’язку з її смертю, оголошенням померлою або визнанням безвісно відсутньою;
  • створення юридичної особи на підставі модельного статуту;
  • змін до відомостей про юридичну особу, що проводиться виключно на підставі відомостей, зазначених керівником юридичної особи у заяві, та не потребує рішення учасників юридичної особи, зокрема зміна місцезнаходження юридичної особи, видів діяльності, інформації для здійснення зв’язку з юридичною особою;
  • змін до відомостей про юридичну особу, що потребує рішення учасників юридичної особи (крім рішень щодо розміру статутного (складеного) капіталу, розміру часток у статутному (складеному) капіталі, складу учасників чи керівника юридичної особи), – за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами;
  • рішення про припинення юридичної особи або про відміну рішення про припинення юридичної особи, прийнятого її учасниками або відповідним органом юридичної особи, – за умови одностайного прийняття рішення такими учасниками чи відповідним органом юридичної особи, що підтверджується їх кваліфікованими електронними підписами.

Така реєстрація здійснюється з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

Оскарження державної реєстрації щодо нерухомого майна та бізнесу

Як і раніше рішення, дії або бездіяльність (далі – рішення) державного реєстратора можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України, його територіальних органів або до суду. При цьому, Законом конкретизовано, що рішення територіальних органів Міністерства юстиції України можуть бути оскаржені до Міністерства юстиції України або до суду, а Міністерства юстиції України – лише до суду.

Щодо строку оскарження, то звернутися зі скаргою можна протягом двох місяців з дня, коли особа дізналася про порушення своїх прав, але не пізніше одного року з дня прийняття рішення. Раніше такий строк становив 60 календарних днів з дня прийняття рішення. Тобто, можливості для подання скарги в контексті строку збільшено.

Також збільшено строк для оскарження рішень територіальних органів Міністерства юстиції України. Замість 15 календарних днів з дня прийняття рішення передбачено один місяць з дня, коли особа дізналася про порушення своїх прав, але не пізніше шести місяців з дня прийняття рішення.

Слід зауважити, що з дати подання скарги перебіг строку на оскарження зупиняється. У разі повернення скарги перебіг такого строку продовжується з дати повернення. Це важливо враховувати, адже у випадку повернення скаржник має право повторно подати відповідну скаргу.

Крім того, сьогодні все більше систем переводять в електронний вигляд. Сфера державної реєстрації не стала виключенням, адже Законом дозволяється подача скарги в електронній формі з використанням засобів електронної ідентифікації з високим рівнем довіри.

Після подачі скарги вона повинна бути розглянута протягом одного місяця з дня їх надходження. Такий строк може бути продовжено, але таким чином, щоб загальний строк розгляду скарги не перевищував 45 днів.

За результатами розгляду скарги приймається одне з таких мотивованих рішень:

  • про задоволення скарги (якщо оскаржувані рішення не відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);
  • про відмову в задоволенні скарги (якщо оскаржувані рішення відповідають законодавству у сфері державної реєстрації);
  • про залишення скарги без розгляду по суті (якщо сплив строк для подання скарги; з такого самого питання вже приймалося рішення по суті; відкрите за заявою скаржника судове провадження, предметом якого є оскарження тих самих рішень; скаргу подано особою, права якої у зв’язку з оскаржуваним рішенням не порушено або яка не має на це повноважень; за відповідною заявою скаржника).

При цьому, відтепер в імперативному порядку не пізніше наступного робочого дня з дня прийняття рішення воно повинне бути опубліковане на офіційному вебсайті Міністерства юстиції України чи відповідного територіального органу.

Зупинення проведення реєстраційних дій щодо нерухомого майна

Як відомо, проведення реєстраційних дій зупиняється на підставі:

  • судового рішення про заборону вчинення реєстраційних дій, що набрало законної сили;
  • заяви власника об’єкта нерухомого майна про заборону вчинення реєстраційних дій щодо власного об’єкта нерухомого майна.

Варто наголосити, що Законом передбачені випадки, коли відповідна заява власника не буде прийнята, а саме у разі:

  • невстановлення особи заявника;
  • невстановлення належності об’єкта нерухомого майна заявнику на праві власності;
  • повторного подання такої заяви, якщо не сплив п’ятиденний строк, з моменту подачі первісної заяви або реєстрації судового рішення про скасування судового рішення, на підставі якого уже зупинялось проведення реєстраційних дій.

Скасування процедури зупинення розгляду документів для державної реєстрації ФОП та бізнесу

Відтепер державний реєстратор не зупинятиме розгляд документів, поданих для державної реєстрації ФОП чи бізнесу з недоліками та, відповідно, не надаватиме строк для усунення таких недоліків, а відразу відмовлятиме у державній реєстрації.

Наприклад, раніше у разі подання документів або відомостей не в повному обсязі, заявнику надавався строк для усунення таких недоліків. Натомість відповідно до Закону це є підставою для відмови у державній реєстрації.

При цьому, якщо протягом місяця з дня прийняття рішення про відмову заявником повторно подано документи для відповідної державної реєстрації, адміністративний збір не справляється.

Розірвання договору оренди землі лише за погодженням загальних зборів

Відтепер юридична особа – орендар землі сільськогосподарського призначення може розірвати договір оренди лише за наявності рішення загальних зборів про погодження розірвання такого договору. Це пов’язано з тим, що за Законом правочин про розірвання договору оренди (суборенди) землі сільськогосподарського призначення є значним правочином. У разі розірвання договору оренди за відсутності згоди загальних зборів, такий правочин буде вважатися нікчемним.

При цьому, таке положення не поширюється на акціонерне товариство, повне та командитне товариства, юридичну особу публічного права, а також на юридичну особу, статутом якої прямо передбачено, що такий правочин не є значним.

Висновок

Таким чином, Закон фактично удосконалює існуючі механізми протидії рейдерству. Щодо нових змін, то основною з них є норма про неможливість розірвання договору оренди сільськогосподарської землі без згоди учасників товариства. Серед іншого, Закон оновлює правила у сфері державної реєстрації, зокрема, можливість реєстрації в автоматичному режимі, зупинення строків оскарження реєстрації. Разом з тим, наскільки ефективними будуть такі нововведення у боротьбі з рейдерами, зможе показати лише практика.

Якщо у Вас виникли питання щодо функціонування Вашого бізнесу в період воєнного стану, будь ласка, звертайтеся до спеціалістів GOLAW, і ми надамо відповіді на них.

Наталія Матвійчук

Наталія Матвійчук

Старша юристка, адвокатка

1483

Статті на тему

Листопадовий дайджест новин

10 Грудня 2024 Публікації

Листопадовий дайджест новин

Читати
Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують стабільність та прибуток

03 Грудня 2024 Energy Alert

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...

Читати
CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

27 Листопада 2024 Публікації

CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну