TAX ALERT 10.05.2023 | Дайджест головних податкових новин

Зміст

  1. Податкові пільги для осіб, у яких через бойові дії були викрадені чи знищені транспортні засоби  ̶  зареєстровано законопроект
  2. Законопроект щодо підтримки волонтерської та благодійної діяльності в умовах воєнного стану
  3. Встановлення особливостей проходження служби в податкових органах та проведення атестації  ̶  зареєстровано законопроект
  4. Податкові наслідки для осіб у зв’язку з їх вимушеним переміщенням з України  ̶  опубліковано відповіді від компетентних органів європейських країн
  5. Оформлення пояснень та надання документів для відновлення реєстрації зупиненої податкової накладної/розрахунку коригування  ̶  рекомендації від ДПС України

Податкові пільги для осіб, у яких через бойові дії були викрадені чи знищені транспортні засоби  ̶  зареєстровано законопроект

17.04.2023 на сайті Верховної Ради України з’явився текст Проекту Закону № 9209 «Про внесення змін до підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України щодо надання податкових пільг особам, яким внаслідок збройної агресії російської федерації та бойових дій на території України було завдано шкоду у вигляді викрадення чи знищення транспортних засобів».

Законопроектом запропоновано надати пільгу фізичним та юридичним особам-резидентам України, яким внаслідок збройної агресії російської федерації та бойових дій на території України, починаючи з 24.02.2022, було завдано шкоду шляхом викрадення чи знищення транспортних засобів, у вигляді звільнення від оподаткування ПДВ, акцизним податком та обкладання ввізним митом операцій з ввезення у митному режимі імпорту транспортних засобів на територію України. 

У межах вказаної пільги йдеться про можливість імпорту таких транспортних засобів як автомобілі легкові, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів.

Згідно з Законопроектом вищезазначене звільнення буде здійснюватися за наявності в особи, яка його потребує, документів, що підтверджують:

  • викрадення належного їй транспортного засобу в період ведення бойових дій на певній території України (витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні, розпочатому на підставі заяви власника про викрадення транспортного засобу, яка була подана власником не пізніше спливу одного місяця з моменту припинення бойових дій на відповідній території); 
  • пошкодження належного їй транспортного засобу в період ведення бойових дій на певній території, внаслідок чого транспортний засіб не підлягає відновленню та вважається фізично знищеним (витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань у кримінальному провадженні, розпочатому на підставі заяви власника про пошкодження транспортного засобу, яка була подана власником не пізніше спливу одного місяця з моменту припинення бойових дій на відповідній території, а також звіт, акт чи висновок про оцінку, виконаний оцінювачем або експертом, яким встановлено, що транспортний засіб не підлягає відновленню).

Для підтвердження права особи на пільгу буде братися до уваги перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії (із зазначенням дати початку та дати завершення бойових дій), затверджений уповноваженим державним органом. 

Така пільга зможе бути використана власниками транспортних засобів таку кількість разів, що відповідає кількості викрадених (знищених) транспортних засобів в період ведення бойових дій на певній території України. 

Законопроект щодо підтримки волонтерської та благодійної діяльності в умовах воєнного стану

24.04.2023 у Верховній Раді України зареєстрований Проект Закону № 9237 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо підтримки волонтерської та благодійної діяльності в умовах воєнного стану».

Законопроектом пропонується:

  • не оподатковувати податком на доходи фізичних осіб («ПДФО»), військовим збором суму (вартість) благодійної допомоги, виплаченої (наданої) благодійниками, у тому числі благодійниками – фізичними особами, на користь фізичних осіб, які постраждали внаслідок збройної агресії російської федерації проти України у період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану;
  • не оподатковувати ПДФО, військовим збором кошти або вартість майна (послуг), що надаються фізичній особі – волонтеру, з якою укладено договір про провадження волонтерської діяльності, в частині витрат неприбуткової організації, що залучає до своєї діяльності волонтерів, на:
  1. страхові платежі (страхові внески, страхові премії) та страхові виплати у межах договорів страхування життя і здоров’я волонтерів на період надання ними волонтерської допомоги, 
  2. компенсаційні виплати, що виплачуються волонтеру у разі втрати здоров’я або членам сім’ї волонтера у разі його смерті у період надання ними волонтерської допомоги;
  • звільнити благодійні та громадські організації, включені до Реєстру неприбуткових установ та організацій, у разі здійснення ними операцій з постачання товарів та послуг в якості благодійної або гуманітарної допомоги, від обов’язку реєструватися платниками ПДВ;
  • на період дії правового режиму воєнного стану не застосовувати обмеження, встановлені п.п. 170.7.8 п. 170.7 ст. 170 Податкового кодексу України щодо звільнення від оподаткування ПДФО благодійної допомоги, до благодійної допомоги, отриманої благодійниками – фізичними особами, які внесені до Реєстру волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації («Реєстр волонтерів»), для надання благодійної допомоги на користь певних фізичних осіб;
  • звільнити від оподаткування ПДФО, військовим збором благодійної допомоги, отриманої благодійниками – фізичними особами для її надання на користь певних осіб, якщо такі благодійники – фізичні особи в період дії воєнного стану та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування включені до Реєстру волонтерів, у період з 24.02.2022 до дати їх включення до зазначеного Реєстру.

Встановлення особливостей проходження служби в податкових органах та проведення атестації  ̶  зареєстровано законопроект

26.04.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9243 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо встановлення особливостей проходження служби в податкових органах та проведення атестації посадових осіб податкових органів».

Законопроектом пропонується, зокрема, встановити:

  • критерії до осіб, які не можуть бути прийняті на роботу до контролюючих органів; 
  • вимоги до особи, яка може бути призначена Головою Державної податкової служби України («ДПС України»);
  • порядок формування конкурсної комісії з організації й проведення конкурсу на посаду Голови ДПС України та вимоги до її членів;
  • порядок проведення конкурсу та призначення Голови ДПС України. Також передбачається, що такий Голова призначається на посаду строком на 5 років з укладанням з ним контракту про проходження державної служби. Одна і та сама особа не може обіймати цю посаду більше ніж два строки поспіль;
  • підстави для припинення повноважень Голови ДПС України;
  • особливості щорічного проведення зовнішньої незалежної оцінки (аудиту) ефективності діяльності ДПС України за участі комісії з проведення оцінки, яка формується у складі 3 осіб, що призначаються Кабінетом Міністрів України на підставі пропозицій міжнародних та іноземних організацій; 
  • порядок оплати праці працівників ДПС України, її територіальних органів та державних податкових інспекцій. 

Також, Кабінету Міністрів України пропонується доручити:

  • у тримісячний строк з дня набрання чинності Законом оголосити проведення конкурсу на зайняття вакантної посади Голови ДПС України; 
  • забезпечити через три місяці з дня прийняття розпорядження про призначення такого Голови утворення ним атестаційних комісій та проведення атестації посадових осіб податкових органів. Процедуру здійснення такої атестації визначено перехідними положеннями Законопроекту.

У пояснювальній записці до Законопроекту зазначено, що необхідність прийняття Законопроекту обумовлюється необхідністю відновлення інституту атестації посадових осіб податкових органів для посилення та підтримання на належному рівні кваліфікації та доброчесності посадових осіб, посилення кадрового потенціалу.

Податкові наслідки для осіб у зв’язку з їх вимушеним переміщенням з України  ̶  опубліковано відповіді від компетентних органів європейських країн

Міністерство фінансів України опублікувало відповіді компетентних органів європейських країн щодо податкових наслідків для фізичних осіб, які можуть виникнути у зв’язку з вимушеним переміщенням таких осіб з України до запитуваних країн в результаті російського вторгнення.

Наразі опублікована інформація щодо Австрії, Бельгії, Данії, Італії, Латвії, Литви, Німеччини, Польщі, Чехії.

Відповіді від кожної держави містять опис загальних питань щодо:

  • наявності угоди про уникнення подвійного оподаткування з Україною та спеціальних процедур, передбачених внутрішнім законодавством відповідної країни, що дають можливість фізичній особі скористатися перевагами такої угоди про уникнення подвійного оподаткування;
  • наявності або відсутності спеціальних норм в податковому законодавстві відповідної країни, що застосовуються до громадян України у 2022 році, які прибули до такої країни у зв’язку із війною;
  • особливостей визначення статусу податкового резидента для фізичної особи, яка перебуває в відповідній країні;
  • особливостей оподаткування у відповідній країні в залежності від кваліфікації особи податковим резидентом або податковим нерезидентом; 
  • оподаткування українських підприємств, які продовжують використовувати працю фізичних осіб, які вимушено переміщені з України до європейської держави;
  • методів, які використовуються у відповідній країні для усунення подвійного оподаткування, та переліку документів, необхідних для підтвердження сплати податків за кордоном;
  • особливостей дотримання фізичною особою у країні її перебування податкових зобов’язань та звітності, а також наслідків їх недотримання;
  • отримання фізичною особою сертифіката про податкове резидентство у державі її перебування;
  • наявності або відсутності посібника з податкових зобов’язань, доступного для фізичних осіб з України, та контактної інформації для звернення за підтримкою.

Також відповіді від Бельгії, Данії, Латвії, Литви, Німеччини, Польщі, Чехії містять розділ з питаннями, що стосуються конкретних випадків, пов’язаних з:

  • наявністю або подальшим послабленням особистих зв’язків з Україною;
  • наявністю або подальшим припиненням трудових відносин з українським роботодавцем;
  • тим, чи стає українська компанія, генеральний директор якої вимушено перебуває в іншій європейській країні, податковим резидентом такої країни, та чи змінює українська компанія статус податкового резидентства у зв’язку із застосуванням критерію «місце ефективного управління» (за наявності); 
  • вступом особи у нові трудові відносини в державі перебування;
  • наданням фізичною особою послуг в Україні та по всьому світу, як самозайнятою особою.

Оформлення пояснень та надання документів для відновлення реєстрації зупиненої податкової накладної/розрахунку коригування  ̶  рекомендації від ДПС України

19.04.2023 на сайті Державної податкової служби України («ДПС України») опубліковано рекомендації до оформлення пояснення та надання копій підтверджуючих документів для відновлення реєстрації зупиненої податкової накладної («ПН»)/розрахунку коригування («РК»).

Перш за все, серед основних причин зупинення реєстрації ПН/РК наведено:

01. Відповідність операцій пункту 1 критеріїв ризиковості здійснення операцій, у зв’язку з чим реєстрація ПН/РК зупиняється через:

  • відсутність зареєстрованої в ДПС України таблиці даних платника ПДВ, що стосується у першу чергу платників виробників, сільськогосподарських товаровиробників та суб’єктів господарювання, що здійснюють свою діяльність у сфері надання послуг, виконання робіт;
  • формування значної торгової націнки на товар, що придбається/імпортується для подальшої реалізації;
  • у ПН відображаються товари/роботи/послуги, які зазначені у прийнятій таблиці даних, разом з товарно-матеріальними цінностями, що проходять транзитом зі значною націнкою та/або товарами/роботами/послугами, не відображеними у таблиці даних. Для вирішення цієї проблеми запропоновано розділяти такі товарні позиції на окремі ПН.

02. Відповідність платника податків критеріям ризиковості.

Нагадаємо, що у разі зупинення реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних («ЄРПН») платник податку має право подати до податкового органу копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у ПН/РК, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Також, платник податків має право подати до ДПС України скаргу щодо рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН.

Так, ДПС України надані наступні рекомендації щодо форми та змісту пояснень, які подаються до повідомлення щодо подачі документів по зупиненій ПН/РК та/або скарги на рішення про відмову в реєстрації ПН/РК:

1.Пояснення має бути лаконічним та змістовним, містити орієнтовно таку інформацію:

  • суть господарської операції, по якій відбулась зупинка ПН/РК; 
  • спеціальні дозволи на виконання робіт/послуг (у разі необхідності); 
  • основні засоби, які використовуються у господарській операції (власні/орендовані/залучені): транспорт, устаткування, земельні ресурси, приміщення, виробничі потужності, склади, стоянки, гаражі тощо; 
  • трудові ресурси (основні працівники, сезонні робітники), штатний розпис; 
  • за рахунок чого формується податковий кредит (товари/роботи/послуги для подальшої реалізації або для використання у господарській діяльності).

2. В поясненнях обов’язково зазначати перелік документів, що додаються, та групувати їх за відповідними категоріями (наприклад, документи на основні засоби, дозвільна документація на виконання окремих видів робіт/послуг, документи на придбання та реалізацію, статистична звітність, інше).

Крім цього, ДПС України наведений орієнтовний перелік документів, які надаються платниками податків разом із поясненнями/скаргою стосовно окремих видів діяльності, а саме для суб’єктів господарювання: що надають транспортні послуги; сільськогосподарських товаровиробників; виробників; що здійснюють будівельно-монтажні роботи.

Вікторія Бубліченко

Вікторія Бубліченко

Партнерка, керівниця практики податкового права, реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокатка

Практики | Сектори

1000

Статті на тему

Механізм державно-приватного партнерства має бути задіяний для відбудови України

18 Липня 2024 Публікації

Механізм державно-приватного партнерства має бути задіяний для відбудови України

Читати
TAX ALERT 1.07.2024 | Дайджест головних податкових новин

17 Липня 2024 Публікації

TAX ALERT 1.07.2024 | Дайджест головних податкових новин

Читати
Локалізація виробництва в Україні

15 Липня 2024 Публікації

Локалізація виробництва в Україні

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну