TAX ALERT 28.08.2023 | Дайджест головних податкових новин

Зміст

  1. Обмеження прав платника податку, щодо якого застосовані санкції: прийнято Закон
  2. Зареєстровано Законопроект про припинення дії Угоди між Україною та Іраном про уникнення подвійного оподаткування
  3. Функції з адміністрування ЄСВ пропонується передати Пенсійному фонду
  4. Законопроект про встановлення адміністративної відповідальності для податківців за порушення порядку здійснення податкового контролю
  5. Запропоновано встановити податкову соціальну пільгу для захисників України
  6. Зареєстровано Законопроект щодо встановлення нульової ставки екологічного податку на викиди двоокису вуглецю від спалювання біопалива
  7. Надання ФОП – платниками єдиного податку 1 – 3 груп поворотної фінансової допомоги: зареєстровано Законопроект
  8. Зміни до порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування: опубліковано проект постанови
  9. Порядок ввезення суб’єктами господарювання товарів для використання у власній виробничій діяльності: оприлюднено проект постанови
  10. ДПС України оновила план-графік проведення документальних планових перевірок

Обмеження прав платника податку, щодо якого застосовані санкції: прийнято Закон

10.08.2023 Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо застосування спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій)» (Законопроект № 6529). 

З тексту Закону, підписаного Головою Верховної Ради України, вбачається, що у разі застосування до платника податків спеціальних економічних та інших обмежувальних заходів (санкцій) відповідно до Закону України «Про санкції» його права, передбачені Податковим кодексом та іншими законами, контроль за дотриманням яких покладений на податкові органи, можуть бути обмежені.

Податкові органи реалізовуватимуть заходи щодо забезпечення виконання рішень про застосування санкцій, а саме:

  • у разі застосування санкції щодо анулювання або зупинення ліцензій та інших дозволів, одержання (наявність) яких є умовою для здійснення певного виду діяльності, анулюватимуться ліцензії платника податків на право здійснення діяльності у сфері виробництва та обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та пального
  • у разі застосування санкції щодо зупинення виконання економічних та фінансових зобов’язань здійснюватиметься: 
  • відмова/зупинення у поверненні помилково та/або надміру сплачених сум податків та зборів, єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування, пені, штрафів,
  • відмова в наданні розстрочення (відстрочення) грошових зобов’язань (податкового боргу), а також у прийнятті рішення про перенесення строків сплати розстрочених (відстрочених) сум
  • зупинення/відмова в наданні бюджетного відшкодування ПДВ. Платники ПДВ не матимуть права на отримання бюджетного відшкодування суми ПДВ протягом строку застосування до них відповідних санкцій. При цьому, суми від’ємного значення ПДВ зараховуватимуться у зменшення суми податкового боргу з ПДВ, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого), а в разі відсутності податкового боргу – до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.

З дати прийняття рішення про застосування санкцій зупиняються бюджетне відшкодування узгодженої суми бюджетного відшкодування та перебіг строків здійснення такого відшкодування. Разом з цим, така сума бюджетного відшкодування перераховується органом Державної казначейської служби на рахунок платника податку в банку та/або на бюджетні рахунки для перерахування у рахунок сплати грошових зобов’язань або погашення податкового боргу з інших платежів протягом 5 операційних днів з дати прийняття рішення про скасування санкцій

Якщо протягом періоду проведення камеральної або документальної перевірки буде прийнято рішення про застосування санкцій, то податковий орган надсилає платнику податку податкове повідомлення-рішення про відмову в наданні бюджетного відшкодування, яке не підлягає оскарженню.

Крім того, за загальним правилом суми ПДВ, не відшкодовані платнику податку протягом законодавчо встановленого строку, вважаються заборгованістю бюджету, на яку нараховується пеня. 

Однак, нарахування такої пені не здійснюватиметься у разі зупинення/відмови в наданні бюджетного відшкодування ПДВ у зв’язку з прийняттям рішення про застосування санкцій.

Також, передбачається, що не підлягатиме бюджетному відшкодуванню сума ПДВ, до розрахунку якої включено суми податку, сплачені отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам товарів/послуг, які використані або будуть використані в операціях з першого постачання житла (об’єктів житлової нерухомості), неподільного житлового об’єкта незавершеного будівництва / майбутнього об’єкта житлової нерухомості. Суми такого від’ємного значення ПДВ зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду до їх повного погашення податковими зобов’язаннями.

На додаток, платники податків, щодо яких прийняті рішення про застосування санкцій, протягом строку їх застосування не мають права обрати та перебувати на спрощеній системі оподаткування, а також не мають права підтвердити статус платника єдиного податку 4 групи.

Наразі Закон направлений на підпис Президенту України. Він набирає чинності з дня початку функціонування Державного реєстру санкцій, але не пізніше 29.01.2024, крім окремих його положень, що набирають чинності з дня, наступного за днем опублікування Закону.

Нагадаємо, що створення Державного реєстру санкцій передбачено Законом України № 3223-ІХ від 13.07.2023. Ведення зазначеного реєстру буде здійснюватися апаратом Ради національної безпеки і оборони України, який не пізніше 29.01.2024 має забезпечити створення та функціонування Державного реєстру санкцій.

Зареєстровано Законопроект про припинення дії Угоди між Україною та Іраном про уникнення подвійного оподаткування

07.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 0215 «Про припинення дії Угоди між Урядом України і Урядом Ісламської Республіки Іран про уникнення подвійного оподаткування та попередження податкових ухилень стосовно податків на дохід і на майно».

Прийняття Законопроекту обумовлено необхідністю реагування на загрози національним інтересам та безпеці України.

Нагадаємо, що такого роду міжнародні угоди застосовуються для уникнення подвійного оподаткування при справлянні визначених ними податків. Їх положення надають змогу резидентам договірних держав застосовувати передбачені ними податкові пільги.

Угода про уникнення подвійного оподаткування між Україною та Іраном поширює свою дію на податок на прибуток підприємств, податок на доходи фізичних осіб (для України) та прибутковий податок, податок на майно (для Ірану).

У разі прийняття Верховною Радою України Законопроекту дія Угоди між Україною та Іраном буде припинена. Отже, резиденти цих держав не матимуть пільгових умов оподаткування, що надавалися Угодою, не зможуть усувати подвійне оподаткування шляхом проведення зарахування відповідного податку, між державами не здійснюватиметься обмін інформацією з податкових питань.

Функції з адміністрування ЄСВ пропонується передати Пенсійному фонду

07.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9570 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» щодо адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування».

Законопроектом пропонується всі функції з адміністрування єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування ЄСВ»)передати від податкових органів до Пенсійного фонду України, який буде, серед іншого:

  • забезпечувати збір та ведення обліку надходжень від сплати ЄСВ, 
  • здійснювати контроль за додержанням законодавства про ЄСВ, правильністю нарахування, обчислення, повнотою та своєчасністю сплати ЄСВ,
  • встановлювати форми, строки і порядок прийняття та обробки звітності від платників щодо нарахування, обчислення та сплати ЄСВ,
  • формувати та вести реєстр страхувальників та реєстр застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов’язкового державного соціального страхування. 

Також, передбачається, зокрема, що:

  • сплата ЄСВ здійснюватиметься на рахунки територіальних органів Пенсійного фонду;
  • фізичні особи – підприємці, особи, які провадять незалежну професійну діяльність, члени фермерського господарства зобов’язані будуть сплачувати ЄСВ щомісячно, а не щоквартально, як це є зараз;
  • платники ЄСВ зобов’язані будуть подавати звітність про нарахування ЄСВ через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду в електронній, а страхувальники, у яких кількість застрахованих осіб не перевищує 5 осіб – за їх вибором в паперовій формі.

Додатково до цього пропонується встановити, що платники податків, які мають недоїмку з ЄСВ, не зможуть бути платниками єдиного податку, а платники єдиного податку зобов’язані будуть перейти на сплату інших податків і зборів у разі наявності недоїмки з ЄСВ за певних умов. 

Таким чином, у разі прийняття Законопроекту платникам податків знову доведеться подавати звітність з ЄСВ окремо від звітності з податку на доходи фізичних осіб (єдиного податку), а органи Пенсійного фонду будуть наділені повноваженнями проводити перевірки платників ЄСВ.  

Законопроект про встановлення адміністративної відповідальності для податківців за порушення порядку здійснення податкового контролю

08.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9590 «Про внесення змін до Кодексу України про адміністративні правопорушення щодо запровадження відповідальності за порушення порядку здійснення податкового контролю».

Законопроектом пропонується доповнити Кодекс України про адміністративні правопорушення новою статтею 16628 «Порушення порядку здійснення податкового контролю», згідно з якою посадові (службові) особи податкових органів притягатимуться до адміністративної відповідальності у вигляді штрафу від 8 500 гривень до 17 000 гривень за:

  • прийняття незаконного рішення, вчинення незаконних дій або бездіяльності, що призвели до безпідставної відмови в набутті, безпідставної втрати особою статусу платника податку або платника одного з податків, набуття та/або анулювання (втрата) якого відбувається за рішенням податкового органу; 
  • невнесення або несвоєчасне внесення даних до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування та/або порушення строків початку проведення камеральної або документальної позапланової перевірки у зв’язку з бюджетним відшкодуванням ПДВ, якщо за результатами таких протиправних діянь було порушено строки повернення сум бюджетного відшкодування; 
  • прийняття рішення про використання майна як джерела погашення грошового зобов’язання або податкового боргу платника податків, якщо відповідно до Податкового кодексу таке майно не може бути використане як джерело погашення податкового боргу;
  • перешкоджання звільненню майна особи з-під режиму тимчасового затримання; 
  • незаконне застосування арешту майна або коштів на рахунках;
  • безпідставне внесення даних про наявність податкового боргу платника податків або несвоєчасне внесення чи невнесення даних про відсутність податкового боргу платника податків; 
  • порушення встановлених законом строків проведення виїзних перевірок.

Також, штраф у зазначеному вище розмірі накладатиметься на голову комісії регіонального або центрального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладнихЄРПН») за зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН з порушенням встановленого Кабінетом Міністрів України порядку, а також за протиправну відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.

Діяння, вчинені особою, яку протягом року було піддано стягненню за одне із зазначених правопорушень, або які завдали платнику податків шкоди у великих розмірах, будуть тягнути за собою накладення штрафу у розмірі від 17 000 гривень до 85 000 гривень.

Під шкодою у великих розмірах розумітиметься шкода у розмірі, що перевищує одну тисячу неоподатковуваних мінімумів доходів громадян, що у 2023 році складає 1 342 000 гривень.

Повноваженнями на складення протоколів про вчинення вказаних адміністративних правопорушень запропоновано наділити посадових осіб Державної регуляторної служби України. Справи про такі адміністративні правопорушення будуть розглядатися судами.

Отже, у разі прийняття Законопроекту, притягнення посадових осіб податкових органів до відповідальності за порушення ними порядку здійснення податкового контролю може сприяти забезпеченню дотримання прав та інтересів платників податків. 

Запропоновано встановити податкову соціальну пільгу для захисників України

11.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9609 «Про внесення змін до статті 169 Податкового кодексу України щодо включення учасників заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації до категорій осіб, які мають право на податкову соціальну пільгу».

Законопроектом пропонується встановити, що особи, призвані на військову службу під час мобілізації, учасники АТО, ООС, інших заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії російської федерації (з 2014 року), матимуть право на зменшення суми загального місячного оподатковуваного ПДФО доходу, отримуваного від одного роботодавця у вигляді заробітної плати, на суму податкової соціальної пільги у розмірі, що дорівнює 200 відсоткам суми пільги, визначеної п.п. 169.1.1 п. 169.1 ст. 169 Податкового кодексу (50 відсотків розміру прожиткового мінімуму для працездатної особи, встановленому законом на 1 січня звітного податкового року). 

Зареєстровано Законопроект щодо встановлення нульової ставки екологічного податку на викиди двоокису вуглецю від спалювання біопалива

09.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9596 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо встановлення ставки нуль гривень екологічного податку за викиди двоокису вуглецю для установок, якими здійснюються такі викиди в результаті спалювання біопалива».

Для цілей оподаткуванням екологічним податком запропоновано визначити біопаливо як паливо, що складається виключно із невикопної біологічно відновлюваної речовини органічного походження, здатної до біологічного розкладу, у вигляді продуктів, відходів та залишків лісового та сільського господарства (рослинництва і тваринництва), рибного господарства і технологічно пов’язаних з ними галузей промисловості, а також тієї складової промислових або побутових відходів, що здатна до біологічного розкладу.

Пропонується викиди двоокису вуглецю, що здійснюються установками, внесеними до реєстру установок, що використовують біопаливо як єдиний вид палива, оподатковувати екологічним податком за ставкою 0 гривень.

На думку авторів Законопроекту його прийняття забезпечить продовження переходу підприємств з викопних видів палива (вугілля, газу, торфу) на використання відновлюваних джерел енергії – біопалива. Набрання ним чинності передбачено з 1 січня 2025 року.

Надання ФОП – платниками єдиного податку 1 – 3 груп поворотної фінансової допомоги: зареєстровано Законопроект

15.08.2023 у Верховній Раді України зареєстровано Проект Закону № 9614 «Про внесення змін до пункту 291.5 статті 291 Податкового кодексу України щодо надання фізичною особою – підприємцем на спрощеній системі оподаткування поворотної фінансової допомоги».

Законопроектом пропонується передбачити, що фізичні особи – підприємці, які надають поворотну фінансову допомогу, можуть бути платниками єдиного податку 1 – 3 груп.

Нагадаємо, що наразі Податковим кодексом встановлено, що суб’єкти господарювання (юридичні особи та фізичні особи – підприємці), які здійснюють діяльність у сфері фінансового посередництва не можуть бути платниками єдиного податку 1 – 3 груп, крім деяких випадків. 

З урахуванням цього правила існує позиція податкових органів, згідно якої фізичні особи – підприємці платники єдиного податку 1 – 3 груп не можуть надавати фінансову допомогу, оскільки такий вид діяльності не надає права застосовувати спрощену систему оподаткування. 

Таким чином, у випадку прийняття Законопроекту безпосередня можливість надання зазначеними особами поворотної фінансової допомоги буде врегульована законодавчо. 

Зміни до порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування: опубліковано проект постанови

15.08.2023 на сайті Міністерства фінансів України опубліковано проект постанови Кабінету Міністрів України «Про внесення змін до порядків, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165».

Так, проектом постанови, серед іншого, передбачається:

  • внесення змін до ознаки безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування («ПН/РК») щодо показника загальної суми ПДВ, сплаченої платником податку за останні 12 календарних місяців, шляхом його збільшення з 1 млн гривень до 10 млн гривень;
  • уточнення, що рішення про неврахування таблиці даних платника податку, рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку;
  • внесення змін та доповнень до показників, за яким визначається позитивна податкова історія платника ПДВ. 

У пояснювальній записці до проекту постанови зазначається, що він розроблений з метою удосконалення механізму зупинення реєстрації ПН/РК з метою забезпечення сприятливих умов для сумлінних платників ПДВ щодо реєстрації ПН/РК.

Наразі Міністерство фінансів України приймає зауваження та пропозиції до проекту постанови протягом 30 робочих днів.

Порядок ввезення суб’єктами господарювання товарів для використання у власній виробничій діяльності: оприлюднено проект постанови

07.08.2023 на сайті Міністерства економіки України оприлюднено проект постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ввезення суб’єктами господарювання, які відповідають критеріям, визначеним пунктом 68 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України, товарів, операції з ввезення на митну територію України яких звільняються від оподаткування податком на додану вартість, для використання у власній виробничій діяльності».

Нагадаємо, що тимчасово, до 01.01.2037 звільняються від оподаткування ПДВ операції із ввезення на митну територію України обладнання та комплектуючих, що ввозяться суб’єктами господарювання, які відповідають законодавчо встановленим критеріям, виключно для використання у власній виробничій діяльності та класифікуються за певними товарними підкатегоріями згідно з УКТ ЗЕД.

При цьому, порядок ввезення на митну територію таких товарів визначається Кабінетом Міністрів України.

Так, проектом постанови пропонується визначити такий порядок, яким, зокрема: 

  • закріплюватиметься перелік документів, які суб’єкт господарювання має подавати до Міністерства з питань стратегічних галузей промисловості України («Мінстратегпром») для здійснення митного оформлення товарів та забезпечення контролю за їх цільовим використанням. 

За результатами розгляду поданих документів Мінстратегпром надсилатиме підприємству лист про підтвердження того, що товари та суб’єкт господарювання, який їх ввозитиме, відповідають законодавчо встановленим критеріям. Зазначений лист разом з митною декларацією та іншими документами подаватиметься митному органу під час здійснення митного оформлення товарів;

  • визначатимуться обов’язки суб’єкта господарювання щодо подання податковому та митному органу довідки про факт оприбуткування ввезених товарів, звіту про цільове використання ввезених товарів. Форми зазначених довідки та звіту закріплюватимуться у додатках до порядку;
  • передбачатимуться податкові та митні наслідки нецільового використання ввезених товарів.

ДПС України оновила план-графік проведення документальних планових перевірок

07.08.2023 на сайті ДПС України опублікований оновлений План-графік проведення документальних планових перевірок платників податків на 2023 рік.

Згідно з поточною версією, у Розділі I «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб» та у Розділі II «Документальні планові перевірки фінансових установ, постійних представництв та представництв нерезидентів» зменшилась кількість платників податків: з 1854 до 990.

Оновлений Розділ ІІІ «Документальні планові перевірки фізичних осіб» передбачає список 256 осіб, замість 1468 у попередній редакції.

Поточним Розділом ІV «Документальні планові перевірки платників податків – юридичних осіб з питань правильності обчислення, повноти і своєчасності сплати податку на доходи фізичних осіб, військового збору та єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування» наразі передбачено список з 29 юридичних осіб, замість попереднього списку у 318 осіб.

Нагадаємо, що тимчасово, на період з 01.08.2023 до припинення воєнного стану, внесення змін до плану-графіка може здійснюватися щомісячно з урахуванням форс-мажорних обставин, обставин непереборної сили, наявності/відсутності безпечних умов для проведення перевірок.

При цьому, до плану-графіка можуть бути включені виключно платники податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва та/або реалізації підакцизної продукції, у сфері організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), надають фінансові, платіжні послуги. 

Оновлений план-графік оприлюднюється не пізніше останнього числа місяця, в якому було затверджено такий оновлений план-графік.

Документальні планові перевірки, проведення яких дозволено, можуть розпочинатися не раніше ніж через 30 календарних днів, наступних за датою оприлюднення оновленого плану-графіка, за умови надіслання (вручення) платникам податків (їх представникам) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення перевірки копії наказу про проведення перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку її проведення.

Вікторія Бубліченко

Вікторія Бубліченко

Партнерка, керівниця практики податкового права, реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокатка

Альона Шапка

Альона Шапка

Юристка, адвокатка

Практики | Сектори

728

Статті на тему

Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників

01 Травня 2024 Публікації

Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників

Читати
Заходи впливу НБУ: як фінустановам не натрапити на штрафи

01 Травня 2024 Публікації

Заходи впливу НБУ: як фінустановам не натрапити на штрафи

Читати
Квітневий дайджест новин

01 Травня 2024 Публікації

Квітневий дайджест новин

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну