Запропоновані податкові зміни щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні

Зміст

  1. Визначення понять, що стосуються віртуальних активів 
  2. Облік операцій з віртуальними активами
  3. Оподаткування операцій з віртуальними активами для фізичних осіб
  4. Оподаткування податком на прибуток підприємств
  5. ПДВ щодо операцій з віртуальними активами
  6. Висновок

Наразі у Верховній Раді України перебуває законопроєкт №10225-д від 24.04.2025 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо врегулювання обороту віртуальних активів в Україні» (далі — «Законопроєкт»). Нагадаємо, що такий Законопроєкт було доопрацьовано Комітетом Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики та рекомендовано до розгляду в першому читанні.

Метою Законопроєкту є регулювання обороту віртуальних активів в Україні, забезпечивши їх легальне використання, оподаткування та захист прав учасників ринку.

Законопроєкт передбачає внесення змін як до Податкового кодексу України (далі — ПК України), так і до низки інших нормативних актів. У цій статті пропонуємо розглянути детальніше запропоновані ключові нововведення саме до ПК України.

Визначення понять, що стосуються віртуальних активів 

До ПК України вводиться поняття «віртуальні активи». 

Так, віртуальні активи, що визначені індивідуальними ознаками — це віртуальні активи, що є неподільними, визначені індивідуальними ознаками у вигляді унікального, незамінного цифрового контенту, що можуть передаватися та зберігатися з використанням технології розподіленого реєстру або іншої подібної технології та які можуть містити цифрове відображення об’єктів інтелектуальної власності або посилання на нього.

Також уточнюється поняття «постачання послуг» та «постачання товарів».

З метою оподаткування постачання послуг, зокрема, пропонується розглядати постачання послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів. Постачанням товарів також вважатиметься продаж, обмін або інше відчуження віртуальних активів.

Облік операцій з віртуальними активами

Законопроєктом передбачається, що постачальники послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів, мають ставати на облік у контролюючому органі протягом 60 календарних днів після початку надання послуг на користь резидентів України, а також щороку до 31 січня подавати до контролюючого органу звіт про операції з віртуальними активами за попередній календарний рік.

Також передбачається введення штрафних санкцій, зокрема за відсутність постановки на облік (20 розмірів мінімальної заробітної плати) та неподання або несвоєчасне подання звіту про операції з віртуальними активами (100 розмірів мінімальної заробітної плати за неподання звіту та 0,5 розміру мінімальної заробітної плати (але не більше 100 розмірів мінімальної заробітної плати) за кожний календарний день його несвоєчасного подання).

Пропонується застосування вказаних штрафів у зменшених розмірах протягом перехідного періоду, а саме за порушення, вчинені у 2026-2029 роках.

Оподаткування операцій з віртуальними активами для фізичних осіб

Законопроєктом пропонується, що фізична особа-платник податків має самостійно вести облік фінансового результату від операцій з віртуальними активами, окремо від інших доходів і витрат. Також запроваджується самостійне декларування, тобто відповідальність за декларування покладається на фізичну особу.

Встановлюється, що об’єктом оподаткування податком на доходи фізичних осіб (ПДФО) є прибуток від операцій з віртуальними активами (позитивний фінансовий результат за рік: доходи від продажу мінус дозволені до врахування документально підтверджені витрати). 

Для цілей визначення прибутку під продажем розглядатиметься продаж віртуальних активів за кошти або будь-які інші операції, які передбачають перехід права власності на віртуальні активи (відчуження) в обмін на валютні цінності/товари/послуги. 

Дозволеними до врахування витратами пропонується зробити документально підтверджені суми витрат у грошовій та/або іншій майновій формі на, зокрема, придбання токенів з прив’язкою до активів, токенів електронних грошей, оплату винагороди на користь постачальників послуг, пов’язаних з оборотом віртуальних активів.

Ставку ПДФО з прибутку від операцій з віртуальними активами пропонується встановити в розмірі 18%. Разом з тим, доходи від продажу віртуальних активів, що були придбані в попередніх періодах (до набрання чинності законом на підставі Законопроєкту), можуть бути включені до декларації за 2026 рік і оподатковуватимуться за пільговою ставкою ПДФО — 5%.

Крім того, передбачається, що не підлягатиме оподаткуванню обмін одного віртуального активу на інший; дохід, отриманий від відчуження віртуальних активів протягом року, який не перевищує розміру однієї мінімальної заробітної плати; отримання віртуальних активів внаслідок емісії або безоплатного отримання в обмін на персональні дані.

Оподаткування податком на прибуток підприємств

Законопроєктом пропонується запровадити нові різниці для коригування фінансового результату від операцій з віртуальними активами для юридичних осіб. Підхід до оподаткування таких операцій передбачається подібно до підходу, що застосовується при оподаткуванні операцій з цінними паперами.

Встановлюється, що фінансовий результат (прибуток або збиток) від операцій з продажу або іншого відчуження віртуальних активів визначається як сума доходів, отриманих від продажу або іншого відчуження віртуальних активів, зменшених на вартість віртуальних активів.

Під продажем віртуальних активів розуміється як продаж за грошові кошти, так і обмін чи будь-які інші операції, за результатами яких відбувається перехід права власності.

ПДВ щодо операцій з віртуальними активами

Законопроєктом встановлюється, що операції з випуску, розміщення, продажу, обміну, іншого відчуження віртуальних активів чи погашення віртуальних активів не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Проте передбачаються певні виключення із зазначеного. Так, наведені операції підлягатимуть оподаткуванню ПДВ, якщо вони стосуються віртуальних активів, що визначені індивідуальними ознаками або таких, що не прив’язані до активів чи електронних грошей і посвідчують право вимагати передачі майна або надання послуги.

Висновок

Як висновок зазначимо, що вказаний Законопроєкт фактично дає початок функціонуванню ринку віртуальних активів, а також встановлює чіткі правила їх адміністрування та оподаткування для фізичних та юридичних осіб.

У разі ухвалення Законопроєкту передбачається, що вищенаведені зміни до ПК України наберуть чинності з 1 січня 2026 року.

Тетяна Федоренко

Тетяна Федоренко

Старша юристка, адвокатка

66

Отримати консультацію

Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче, або одразу зателефонуйте нам:

Статті на тему

Чому конкретно вам потрібна холдингова компанія?

29 Липня 2025 Публікації

Чому конкретно вам потрібна холдингова компанія?

Читати
Коли іноземні угоди потребують дозволу на концентрацію в Україні?

24 Липня 2025 Подкасти

Коли іноземні угоди потребують дозволу на концентрацію в Україні?

Читати
Дайджест енергетичних новин | липень 2025

23 Липня 2025 Energy Alert

Дайджест енергетичних новин | липень 2025

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну