Біометан як альтернатива газу: українські реалії та перспективи

Зміст

  1. Стан ринку біометану в Україні
  2. Можливості використання біометану в Україні
  3. Законодавче регулювання
  4. Висновки

Кризові процеси у світовій енергетичній сфері, що почалися після повномасштабного вторгнення в Україну, за багатьма світовими прогнозами стають початком нової енергетичної революції. Про це свідчить, зокрема, всеохоплююча політика зміни постачальників енергоносіїв та зміна їх видів в окремих галузях. Прогнозованим трендом, що буде супроводжувати ці процеси, також стає пришвидшена трансформація до диверсифікованої «зеленої» енергетики.

Стан ринку біометану в Україні

Україна, маючи гостру потребу у відбудові власної пошкодженої енергетичної галузі, в залученні нових інвестицій, маючи великий інфраструктурний та технологічний потенціал, активно долучається до процесу трансформації, просуває політику з диверсифікації та орієнтації на енергетичний експорт.

Одним із напрямків, що набирає розвитку та вартує уваги є біометан. З огляду на історично розвинений аграрний сектор, в України є великий технічний та сировинний потенціал для реалізації таких проектів. При цьому, законодавець створює необхідну правову базу для розвитку галузі виробництва біометану.

Можливості використання біометану в Україні

21 жовтня 2021 року набрав чинності Закон України «Про внесення змін до деяких законів України щодо розвитку виробництва біометану» (далі за текстом – «Закон»), який офіційно закріпив біометан як категорію у сфері правового регулювання. За різною інформацією, запуск перших проектів з виробництва очікувався в першій половині 2022-2023 років.

Логічним етапом, що сприятиме розвитку сфери, є загальнонаціональна (та, відповідно, міжнародна, шляхом транскордонного перетину) інфраструктура для транспортування біометану. Враховуючи, що біометан є майже ідентичним природному газу за своїми хімічними характеристиками, за виключенням відсоткового вмісту кисню, доцільним є використання вже розвиненої газотранспортної та газорозподільної систем України (далі за текстом – «ГТС/ГРС») для логістики біометану.

Законодавче регулювання

Прийнятий в жовтні минулого року Закон вже визначив, що виробники біометану мають право на отримання доступу до ГТС/ГРС, газосховищ, установки LNG, за умови дотримання технічних норм та вимог безпеки та за умови, що біометан за своїми фізико-хімічними характеристиками відповідає нормативним вимогам до природного газу.

Доступ до ГТС/ГРС, газосховищ, установки LNG здійснюється на засадах рівного права використання, аналогічно природному газу. Втім, для повноцінного доступу було необхідно розробити додаткове регулювання.

По-перше, Закон вимагав розробити належний механізм верифікації біометану через запровадження функціонування реєстру біометану. Ця вимога була виконана. 27 липня 2022 року була прийнята Постанова Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку функціонування реєстру біометану», що визначила правові умови функціонування такого реєстру та забезпечила такий механізм верифікації.

Зокрема постановою були визначені процедури: створення реєстру біометану, його функціональних можливостей, термінів та порядку подання до нього інформації; створення облікового запису користувачів реєстру біометану; видача, передача, розподіл та скасування гарантій походження біометану; видача сертифікатів походження біометану; проведення аудиту виробництва біометану. Ведення реєстру покладено на Держенергоефективності.

По-друге, була необхідна зміна хіміко-фізичних нормативних вимог доступу до ГТС/ГРС, які б відповідали реальним характеристикам біометану. Біометан, будучи подібним до природного газу, має дещо більшу частку вмісту кисню. 02 серпня 2022 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – НКРЕКП) було прийнято Постанову «Про внесення змін до Кодексу газотранспортної системи та Кодексу газорозподільних систем». Вона врегулювала це питання шляхом збільшення визначеного кодексами відсотка вмісту, що розблокувало доступ до ГТС/ГРС для біометану.

Висновки

Окрім високої зацікавленості інвесторів в галузі «зеленої» енергетики, ми також спостерігаємо активну та відповідальну консолідовану роботу держави в бік розвитку сфери. Наразі, державою повністю забезпечене функціонування всіх необхідних механізмів для повноцінного запуску роботи галузі біометану в Україні та розвитку відповідного ринку.

Більше того, вже був оголошений намір співпраці розробників українського реєстру виробництва та використання біометану з подібними реєстрами країн ЄС задля забезпечення можливості продажу біометану іншим країнам з обміном гарантій (сертифікатів) його походження.

Експорт біометану на ринок Європейського союзу в середньостроковій перспективі посприяє розвитку галузі в Україні та здобуттю енергетичної незалежності.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Радник, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

657

Статті на тему

Процес розбудови систем зберігання енергії в Україні запущено

21 Вересня 2022 Energy Alert

Процес розбудови систем зберігання енергії в Україні запущено

Читати
Експорт української електроенергії: можливості та потенціал

20 Вересня 2022 Energy Alert

Експорт української електроенергії: можливості та потенціал

Читати
Ринок електроенергії Швеції: виклики та можливості

19 Вересня 2022 Energy Alert

Ринок електроенергії Швеції: виклики та можливості

Читати
Всі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування