Легалізація іноземців в Україні: коротко про головне

Незважаючи на повномасштабну війну, протягом останніх років спостерігається зростання кількості іноземних громадян, які прибувають до України з різноманітними цілями: від участі у волонтерських, гуманітарних та освітніх проєктах до започаткування бізнесу й налагодження співпраці з українськими підприємцями. Їхня присутність має вагоме значення не лише в гуманітарному вимірі, а й в економічному аспекті, оскільки сприяє зміцненню міжнародної підтримки, залученню інвестицій та обміну цінною експертизою.

Водночас, попри запроваджений воєнний стан, українське міграційне законодавство не зазнало істотних змін. Як наслідок, строки перебування іноземців на території України та інші міграційні правила є традиційними юридичними питаннями, котрі потрібно вирішити тим, хто цього потребує.

Загалом, іноземці, які в’їжджають в Україну без візи, мають право перебувати на її території не більше ніж 90 днів протягом кожних 180 днів, якщо інше не передбачено міжнародними договорами. Для громадян країн з візовим режимом в’їзду строки визначаються умовами отриманої візи, яка, як правило, також передбачає можливість перебування до 90 днів.

Після закінчення дозволеного строку перебування іноземці зобов’язані залишити територію України. Недотримання вимог може спричинити адміністративну відповідальність у вигляді штрафу. Проте найбільш ризикованою та найбільш суворою санкцією може бути заборона на повторний в’їзд в Україну.

Посвідка на тимчасове проживання є одним із основних способів легалізації перебування іноземних громадян на території України. Вона дозволяє останнім законно перебувати в Україні протягом щонайменше одного року з можливістю подальшого продовження, а також вільно в’їжджати та виїжджати з країни без необхідності щоразу оформлювати візу, що є дуже зручно. 

Законодавство передбачає досить широкий перелік підстав, за наявності яких іноземний громадянин чи підданий може отримати посвідку на тимчасове проживання в Україні. Зокрема, це офіційне працевлаштування, участь у волонтерській діяльності, провадження культурної, наукової, освітньої чи спортивної діяльності, виконання трудових функцій у представництві іноземної компанії, участь у діяльності структурних підрозділів іноземних неурядових організацій тощо. 

Водночас однією з найбільш поширених підстав для отримання посвідки на тимчасове проживання в Україні є працевлаштування. Для офіційного працевлаштування іноземного громадянина роботодавець зобов’язаний отримати дозвіл на застосування праці іноземця, який видається відповідним регіональним центром зайнятості. 

Цей дозвіл є обов’язковою підставою для оформлення довгострокової візи типу D-04, що в свою чергу відкриває можливість подання документів для отримання посвідки на тимчасове проживання в Україні. 

Віза типу D-04 оформлюється в консульських установах України за кордоном, як правило, строком на 90 днів. Розмір збору за оформлення візи становить 65 доларів США, проте ця сума може змінюватись залежно від громадянства заявника та відповідної угоди між Україною та державою походження. До прикладу, за принципом взаємності, для громадян Сполучених Штатів Америки розмір консульського збору за оформлення відповідної візи становить 182 долари США. У зв’язку з цим іноземцям рекомендується завчасно перевіряти актуальні тарифи консульських зборів з метою уникнення непередбачуваних витрат.

Не можна забувати те, що після отримання посвідки на тимчасове проживання в Україні іноземні громадяни зобов’язані протягом 30 календарних днів зареєструвати своє місце проживання за адресою, де вони фактично проживають. Нехтування обов’язком реєстрації часто трапляється на практиці, особливо серед осіб, які перебувають в Україні з короткостроковими професійними чи гуманітарними цілями. Проте порушення встановленого строку реєстрації тягне за собою адміністративну відповідальність. Це може призвести до накладення штрафу, а в окремих випадках навіть унеможливити подальше продовження посвідки.

Звертаємо увагу, що в період дії воєнного стану на території України строки дії посвідок на тимчасове проживання, які закінчилися після введення воєнного стану, автоматично вважаються продовженими на період його дії та ще 30 днів після його припинення чи скасування. Однак навіть попри автоматичне продовження, ми рекомендуємо своєчасно оновлювати посвідку в разі такої можливості, особливо якщо планується виїзд за межі України, подання документів до банків, оформлення дозволів, договорів тощо.

Водночас у відповідь на законодавчі ініціативи окремих країн ЄС щодо врегулювання правового статусу українців Україна запровадила дзеркальні механізми спрощеної легалізації. Найбільш показовим є приклад Республіки Польща: відповідно до Закону України № 2471-IX від 28.07.2022 року громадяни Польщі мають право на перебування в Україні строком до 18 місяців із можливістю продовження, можуть працевлаштовуватися без необхідності отримання дозволу, реєструвати юридичні особи та ФОП, а також користуватися державною системою охорони здоров’я, освітою та іншими соціальними послугами на умовах, близьких до тих, що передбачені для громадян України. Таким чином законодавець закріпив особливий правовий режим, який істотно спрощує інтеграцію польських громадян.

Українське законодавство надає іноземцям можливість легально проживати та працювати в Україні на підставі посвідки на тимчасове проживання, що за умови правильного формування пакету документів є доволі швидким та небюрократичним. Це особливо важливо для залучення іноземних менеджерів і фахівців, здатних ефективно інтегруватися в українське ділове середовище, сприяти розвитку бізнесу та розширенню міжнародної співпраці. Одночасно це створює сприятливі умови для виходу іноземного бізнесу на український ринок шляхом безпосередньої присутності його представників у країні, що особливо буде актуальним у повоєнній відбудові України.

Олександр Мельник

Олександр Мельник

Партнер, керівник практики корпоративного права та M&A, адвокат

  • Визнання
  • The Legal 500 2024
  • IFLR1000 2024 (International Financial Law Review)
  • Legal 500 Green Guide 2024
  • Рейтинг ТОП-50 Юридичних фірм України | ЮРПРАКТИКА
Олесь Рябчук

Олесь Рябчук

Старший юрист, Адвокат

95

Отримати консультацію

Щоб отримати консультацію, будь ласка, заповніть форму нижче, або одразу зателефонуйте нам:

Статті на тему

Актуальні підходи судової практики щодо визнання представництва нерезидента в Україні постійним

21 Серпня 2025 Публікації

Актуальні підходи судової практики щодо визнання представництва нерезидента в Ук...

Читати
Корпоративні PPA: сучасна альтернатива «зеленому» тарифу

19 Серпня 2025 Публікації

Корпоративні PPA: сучасна альтернатива «зеленому» тарифу

Читати
TAX ALERT 18.08.2025 | Дайджест головних податкових новин

18 Серпня 2025 Публікації

TAX ALERT 18.08.2025 | Дайджест головних податкових новин

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну