Кримінальна відповідальність: зміни до Кримінального Кодексу України за час воєнного стану

Зміст

  1. Посилено відповідальність за державну зраду та диверсію під час воєнного стану
  2. Встановлено кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність
  3. Встановлено кримінальну відповідальність за розпалювання регіональної ворожнечі
  4. Образу честі і гідності військовослужбовця, а також погрозу військовослужбовцю визнано кримінальним правопорушенням
  5. Встановлено кримінальну відповідальність за заперечення збройної агресії російської федерації проти України
  6. Посилено відповідальність за мародерство та вчинення окремих злочинів проти власності в умовах воєнного стану
  7. Визначено умови виключення кримінальної відповідальності за застосування вогнепальної зброї цивільними особами
  8. Виключено кримінальну відповідальність діяння, вчиненого на виконання обов’язку щодо захисту вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України
  9. Встановлено кримінальну відповідальність за поширення інформації про розташування зброї, техніки та військовослужбовців

Посилено відповідальність за державну зраду та диверсію під час воєнного стану

07.03.2022 набули чинності законодавчі зміни щодо посилення відповідальності за злочини проти основ національної безпеки України в умовах дії режиму воєнного стану.

Зокрема, Кримінальний кодекс України було доповнено положеннями, які передбачають максимальне покарання за вчинення державної зради в умовах воєнного стану та диверсії в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, а саме: позбавлення волі на строк 15 років або довічне позбавлення волі, з обов’язковою конфіскацією майна.

Відтепер, також заборонено повне звільнення законом про амністію від відбування покарання осіб, які скоїли державну зраду та диверсію.

Встановлено кримінальну відповідальність за колабораційну діяльність

15.03.2022 Кримінальний кодекс України доповнено ст. 111-1 КК України (колабораційна діяльність).

Відтепер, визнаються злочинними наступні діяння:

  • Публічне заперечення громадянином України здійснення збройної агресії проти України, встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України.
  • Публічні заклики громадянином України до:
    • підтримки рішень та/або дій держави-агресора,
    • підтримки збройних формувань та/або окупаційної адміністрації держави-агресора,
    • співпраці з державою-агресором,
    • співпраці зі збройними формуваннями та/або окупаційною адміністрацією держави-агресора,
    • невизнання поширення державного суверенітету України на тимчасово окуповані території України,
    • незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території.
  • Здійснення громадянином України пропаганди у закладах освіти з метою:
    • сприяння здійсненню збройної агресії проти України,
    • встановлення та утвердження тимчасової окупації частини території України,
    • уникнення відповідальності за здійснення державою-агресором збройної агресії проти України.
  • Здійснення громадянином України дій, спрямованих на впровадження стандартів освіти держави-агресора у закладах освіти.
  • Передача матеріальних ресурсів незаконним збройним чи воєнізованим формуванням, створеним на тимчасово окупованій території, та/або збройним чи воєнізованим формуванням держави-агресора.
  • Провадження господарської діяльності у взаємодії з державою-агресором, незаконними органами влади, створеними на тимчасово окупованій території, у тому числі окупаційною адміністрацією держави-агресора.
  • Організація та проведення заходів політичного характеру, здійснення інформаційної діяльності у співпраці з державою-агресором та/або його окупаційною адміністрацією, спрямованих на підтримку держави-агресора, її окупаційної адміністрації чи збройних формувань та/або на уникнення нею відповідальності за збройну агресію проти України, за відсутності ознак державної зради, активна участь у таких заходах.
  • Добровільне зайняття громадянином України посади, пов’язаної з виконанням організаційно-розпорядчих або адміністративно-господарських функцій, у незаконних органах влади, створених на тимчасово окупованій території, у тому числі в окупаційній адміністрації держави-агресора, або добровільне обрання до таких органів, а також участь в організації та проведенні незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території або публічні заклики до проведення таких незаконних виборів та/або референдумів на тимчасово окупованій території.
  • Добровільне зайняття громадянином України посади в незаконних судових або правоохоронних органах, створених на тимчасово окупованій території, а також добровільна участь громадянина України в незаконних збройних чи воєнізованих формуваннях, створених на тимчасово окупованій території, та/або в збройних формуваннях держави-агресора чи надання таким формуванням допомоги у веденні бойових дій проти Збройних Сил України та інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, добровольчих формувань, що були утворені або самоорганізовувалися для захисту незалежності, суверенітету та територіальної цілісності України.

Кваліфікований склад злочину утворюють деякі із перелічених дій або рішень, що призвели до загибелі людей або настання інших тяжких наслідків. Вони караються позбавленням волі на строк п’ятнадцять років або довічним позбавленням волі, з позбавленням права обіймати певні посади або займатися певною діяльністю на строк від десяти до п’ятнадцяти років та з конфіскацією майна або без такої.

У разі вчинення злочину уповноваженою особою від імені юридичної особи, до юридичної особи може бути застосовано такий захід кримінально-правового характеру як ліквідація юридичної особи.

Встановлено кримінальну відповідальність за розпалювання регіональної ворожнечі

Статтю 161 Кримінального кодексу України доповнено положенням, відповідно до якого визнано злочином умисні дії, спрямовані на розпалювання регіональної ворожнечі.

Під регіональною належністю слід розуміти належність особи за народженням чи проживанням до регіону – частини території України або території компактного розселення українців за межами території України, – що відрізняється від інших територій за низкою історичних, географічних, мовних та інших ознак.

За вчинення умисних дій, спрямованих на розпалювання регіональної ворожнечі передбачено відповідальність у вигляді:

  • штрафу від 200 до 500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або
  • обмеження волі на строк до 5 років, або
  • позбавлення волі на строк до 3 років, з
  • позбавленням права обіймати певні посади чи займатися певною діяльністю на строк до 3 років або без такого.

Образу честі і гідності військовослужбовця, а також погрозу військовослужбовцю визнано кримінальним правопорушенням

Кримінальний кодекс України доповнено статтею435-1 (образа честі і гідності військовослужбовця, погроза військовослужбовцю).

Покарання у вигляді обмеження або позбавлення волі на строк від 3 до 5 років передбачено за вчинення діянь щодо військовослужбовця, який здійснює заходи із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації, його близьких родичів чи членів сім’ї, а саме:

  • погрозу вбивством, насильством,
  • погрозу знищенням чи пошкодженням майна,
  • образу честі і гідності військовослужбовця або
  • виготовлення та поширення матеріалів, які містять таку інформацію.

Встановлено кримінальну відповідальність за заперечення збройної агресії російської федерації проти України

Кримінальний кодекс України доповнено ст. 436-2 (виправдовування, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, глорифікація її учасників).

Відтепер, передбачено відповідальність у вигляді виправних робіт на строк до 2 років або арешт на строк до 6 місяців, або позбавлення волі на строк до 3 років за вчинення наступних дій:

  • виправдання, визнання правомірною, заперечення збройної агресії Російської Федерації проти України, розпочатої у 2014 році, у тому числі шляхом:
  • представлення збройної агресії Російської Федерації проти України як внутрішнього громадянського конфлікту,
  • виправдовування, визнання правомірною, заперечення тимчасової окупації частини території України;
  • глорифікацію:
  • осіб, які здійснювали збройну агресію Російської Федерації проти України, розпочату у 2014 році,
  • представників збройних формувань Російської Федерації,
  • іррегулярних незаконних збройних формувань,
  • озброєних банд та груп найманців, створених, підпорядкованих, керованих та фінансованих Російською Федерацією,
  • представників окупаційної адміністрації Російської Федерації, яку складають її державні органи і структури, функціонально відповідальні за управління тимчасово окупованими територіями України,
  • представників підконтрольних Російській Федерації самопроголошених органів, які узурпували виконання владних функцій на тимчасово окупованих територіях України.

За виготовлення, поширення матеріалів, які містять таку інформацію, передбачена відповідальність у вигляді обмеження або позбавлення волі на строк до 5 років, з конфіскацією майна або без такої.

Кваліфікований склад злочину має місце у разі вчинення кримінального правопорушення:

  • службовою особою,
  • повторно,
  • організованою групою,
  • з використанням засобів масової інформації.

Посилено відповідальність за мародерство та вчинення окремих злочинів проти власності в умовах воєнного стану

07.03.2022 було внесено зміни до Кримінального кодексу України, якими посилено відповідальність за мародерство (ст. 432 КК України) та встановлено мінімальну межу покарання у виді позбавлення волі строком на 5 років.

Нагадаємо, що мародерство є військовим правопорушенням, суть якого полягає у викраденні на полі бою речей поранених чи вбитих. Існує різниця між мародерством та іншими кримінальними правопорушеннями проти власності (крадіжкою, грабежем, розбоєм тощо). Ця різниця полягає в місці викрадення та у тому, в кого саме щось вкрали.

Так, новий закон посилив покарання не тільки за мародерство, а ще й за використання трагічних обставин, бойових дій для власної наживи, адже зміни торкнулися й складу кримінальних правопорушень, передбачених у статтях 185 (крадіжка), 186 (грабіж), 187 (розбій), 189 (вимагання), 191 (заволодіння майном шляхом зловживання службовим становищем) Кримінального кодексу України. Ці злочини доповнилися кваліфікуючою ознакою – скоєння в умовах воєнного або надзвичайного стану.

Тому відтепер за вчинення кримінальних правопорушень проти власності в умовах воєнного або надзвичайного стану відповідальність стала жорсткішою.

Визначено умови виключення кримінальної відповідальності за застосування вогнепальної зброї цивільними особами

07.03.2022 з метою забезпечення участі цивільного населення (громадян України, а також іноземців та осіб без громадянства, які на законних підставах перебувають на території України) у відсічі та стримуванні збройної агресії Російської Федерації та/або інших держав, Кримінальний кодекс України було доповнено положеннями, що виключають їх відповідальність за застосування вогнепальної зброї проти осіб, які здійснюють збройну агресію проти України, якщо така зброя застосована в порядку та відповідно до вимог Закону України «Про забезпечення участі цивільних осіб у захисті України».

Виключено кримінальну відповідальність діяння, вчиненого на виконання обов’язку щодо захисту вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України

21.03.2022 набули чинності законодавчі зміни щодо визначення обставин, що виключають кримінальну протиправність діянь та забезпечують бойовий імунітет в умовах дії воєнного стану.

Зокрема, Кримінальний кодекс України доповнено статтею 43-1 (виконання обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України), якою передбачено виключення кримінальної відповідальності за діяння (дія або бездіяльність), вчинене в умовах воєнного стану або в період збройного конфлікту, та спрямоване на відсіч та стримування збройної агресії Російської Федерації або агресії іншої країни, якщо це заподіяло шкоду життю або здоров’ю особи, яка здійснює таку агресію, або заподіяло шкоду правоохоронюваним інтересам, за умови:

  • відсутності ознак катування,
  • відсутність ознак застосування засобів ведення війни, заборонених міжнародним правом, інших порушень законів та звичаїв війни.

Також, статтею 43-1 Кримінального кодексу України передбачено виключення відповідальності за застосування зброї (озброєння), бойових припасів або вибухових речовин проти осіб, які здійснюють збройну агресію проти України, та за пошкодження чи знищення у зв’язку з цим майна.

Не вважається виконанням обов’язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України вчинення діяння, яке:

  • явно не відповідає небезпечності агресії або обстановці відсічі та стримування;
  • не було необхідним для досягнення значної суспільно корисної мети у конкретній ситуації;
  • створило загрозу для життя інших людей;
  • створило загрозу екологічної катастрофи;
  • створило настання інших надзвичайних подій більшого масштабу.

Встановлено кримінальну відповідальність за поширення інформації про розташування зброї, техніки та військовослужбовців

27.03.2022 набрали чинності зміни, що передбачають запровадження кримінальної відповідальності за поширення в умовах воєнного стану інформації про направлення, переміщення зброї, озброєння та бойових припасів в Україну, у тому числі про їх переміщення територією України, та поширення інформації про переміщення, рух або розташування Збройних Сил України чи інших утворених відповідно до законів України військових формувань, за можливості їх ідентифікації на місцевості.

Виключенням є поширення інформації, що вже розміщена у відкритому доступі Генеральним штабом Збройних Сил України чи Міністерством оборони України або в офіційних джерелах відповідних відомств країн-партнерів.

В залежності від інформації, що була поширена, покарання може сягати від 3 до 8 років позбавлення волі. Якщо поширення інформації було вчинено за попередньою змовою групою осіб або з корисливих мотивів, або з метою надання такої інформації державі, що здійснює збройну агресію проти України, чи незаконним збройним формуванням, або якщо вони спричинили тяжкі наслідки, покарання сягає від 8 до 12 років позбавлення волі.

Ігор Глушко

Ігор Глушко

Партнер, керівник практики кримінального права, адвокат

  • Визнання
  • The Legal 500 EMEA 2023
Анжеліка Моісєєва

Анжеліка Моісєєва

Партнерка, адвокатка

  • Визнання
  • The Legal 500 EMEA 2024
  • Lexology Index: Business Crime Defence 2024
Крістіна Кольчинська

Крістіна Кольчинська

Радниця, адвокатка

Д-р. Валентин Гвоздій

Д-р. Валентин Гвоздій

Керуючий партнер, адвокат, PhD

  • Визнання
  • The Legal 500 EMEA 2023
  • Who’s Who Legal 2022
  • Lexology Index: Corporate Tax 2024

Практики | Сектори

15879

Статті на тему

Листопадовий дайджест новин

10 Грудня 2024 Публікації

Листопадовий дайджест новин

Читати
Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують стабільність та прибуток

03 Грудня 2024 Energy Alert

Інвестиції у відновлювану енергетику України: як корпоративні PPA забезпечують с...

Читати
CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

27 Листопада 2024 Публікації

CRS: яка інформація стає доступною податковому органу?

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну