TAX ALERT 22.12.2022 | Дайджест головних податкових новин

Зміст

  1. Прийнято закони щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України
  2. Зміни до Угоди між Урядом України та Урядом Держави Катар про уникнення подвійного оподаткування 
  3. Кабінетом Міністрів визначено форму переліку територій, де ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані російською федерацією 
  4. Інформаційний лист щодо провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами
  5. Роз’яснення ДПС щодо визначення першого фінансового року для подання Звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній 

Прийнято закони щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України

Верховна Рада України 13 грудня 2022 року прийняла у другому читанні Законопроекти № 8196(внесення змін до Податкового кодексу) та № 8197(внесення змін до Митного кодексу) щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України.

У першому читанні текстом Законопроектів пропонувалось звільнити від мита та ПДВ допомогу від донорів у вигляді товарів, що надаються безоплатно, та ввозяться на територію України суб’єктами господарювання, що провадять окремі види господарської діяльності на ринку електричної енергії для цілей відновлення інфраструктури. 

Також планувалось звільнити від мита та ПДВ товари, що ввозяться на територію України суб’єктами господарювання, що провадять діяльність із виробництва електрогенераторних установок на території України. Детальніше про це ми писали тут.

Однак, редакції Законопроектів, прийняті Верховною Радою України, містять ряд доповнень та передбачають наступне:

  1. Змінено перелік товарів, ввезення яких звільняється від оподаткування ПДВ та ввізним митом (деякі товари було виключено і додано інші, наприклад, електроізоляційні масла, центрифуги для фільтрування або очищення води, частини, призначені для двигунів та електрогенераторних установок, навігаційні прилади та інструменти тощо) тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, але не довше ніж до 1 травня 2023 року.

Визначений перелік товарів буде звільнятися від оподаткування ввізним митом та ПДВ не тільки при ввезенні, а і при переміщенні (пересиланні) у міжнародних поштових та експрес-відправленнях на митну територію України у митному режимі імпорту товарів.

  1. Тимчасово, на період дії воєнного стану на території України, але не довше ніж до 1 травня 2023 року, звільнено від оподаткування ПДВ та ввізним митом операції із ввезення на територію України визначеного переліку товарів, що безоплатно надаються Енергетичним співтовариством як допомога на користь суб’єктів господарювання, що мають ліцензії на окремі види господарської діяльності на ринку електричної енергії (виробництво, передача та розподіл електричної енергії), та ввозяться такими суб’єктами на митну територію України для цілей відновлення та ремонту інфраструктури таких підприємств за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику в паливно-енергетичному комплексі.
  2. На період дії воєнного стану на території України та протягом 30 днів з дня його припинення або скасування:
  • електрогенераторні установки, що класифікуються за кодом 8502 УКТ ЗЕД, не вважатимуться стаціонарними джерелами забруднення. Тобто, обсяги забруднюючих речовин від таких електрогенераторних установок не будуть об’єктом оподаткування екологічним податком;
  • приміщення, де буде зберігатись пальне, яке використовується для заправлення електрогенераторної установки, в обсязі до 2000 літрів не буде вважатись акцизним складом.
  1. На період до припинення або скасування воєнного стану на території України звільнено від оподаткування ввізним митом та ПДВ операції з ввезення на митну територію України товарів громадськими об’єднаннями та благодійними організаціями для їх подальшої безоплатної передачі Збройним Силам України, добровольчим формуванням територіальних громад, Національній гвардії України та іншим військовим формуванням. 
  2. Внесено зміни щодо звільнення від відповідальності платників податків, які мають можливість вчасно виконувати обов’язки, передбачені Податковим кодексом. Такі платники податків звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання своїх обов’язків щодо:
  • реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
  • реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року;
  • подання звітності за звітні (податкові) періоди – 2021 рік (для звітності, що подається за річний звітний період), граничний термін подання якої припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, І квартал 2022 року (для звітності, що подається за квартальний звітний період) та звітності за лютий – травень 2022 року (для звітності, що подається за місячний звітний період), за умови подання такої звітності до контролюючого органу не пізніше 20 липня 2022 року;
  • строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди – 2021 рік (для річного звітного періоду), І квартал 2022 року (для квартального звітного періоду), січень – травень 2022 року (для місячного звітного періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору – не пізніше 31 грудня 2022 року);
  • строків сплати грошових зобов’язань, визначених контролюючими органами, граничний строк сплати яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до 1 червня 2022 року, за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року.

У разі звільнення платника податків від відповідальності, зазначеної вище (окрім сплати податку на доходи фізичних осіб або військового збору), податкові повідомлення – рішення вважатимуться скасованими (відкликаними) з дня набрання чинності законом.

  1. Також передбачається, що перебіг строків подання та розгляду скарг на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних не зупиняється. Додатково, встановлено, що на період дії воєнного стану в Україні, розгляд таких скарг здійснюється протягом 10 робочих днів (раніше було 10 календарних днів) з дня отримання такої скарги податковим органом.

Зміни до Угоди між Урядом України та Урядом Держави Катар про уникнення подвійного оподаткування 

На сайті Верховної Ради України опубліковано Законопроект «Про ратифікацію Протоколу між Урядом України та Урядом Держави Катар про внесення змін до Угоди між Урядом України та Урядом Держави Катар про уникнення подвійного оподаткування та запобігання податковим ухиленням стосовно податків на доходи».

Метою даного Законопроекту є завершення внутрішньодержавних процедур для набрання чинності відповідним протоколом, який вносить зміни до Угоди про уникнення подвійного оподаткування.

Так, протоколом в Угоду вносяться наступні зміни:

  • преамбулу приведено у відповідність з Модельною конвенцією Організації економічного співробітництва та розвитку щодо податків на доходи та капітал;
  • статтю 25 Угоди «Процедура взаємного узгодження» доповнено положенням відповідно до якого будь-яка домовленість, досягнута компетентними органами Договірних Держав в рамках процедури взаємного узгодження, має виконуватись незалежно від будь-яких обмежень в часі, передбачених національним законодавством Договірних Держав;
  • статтю 26 Угоди «Обмін інформацією» доповнено положенням, яким передбачається можливість Договірної Держави використовувати інформацію, отриману внаслідок податкового обміну, для додаткових цілей, якщо така інформація може використовуватися для таких інших цілей відповідно до законодавств обох Держав, і якщо компетентний орган Держави, яка надає інформацію, дав дозвіл на таке використання;
  • викладено у новій редакції статтю 28 Угоди «Право на отримання вигід», яка обмежує застосування вигод Угоди, якщо отримання таких вигод було однією з головних цілей будь-якої угоди чи операції. Разом з тим, текстом статті передбачається, що застосування вигод, передбачених Угодою, можливе, якщо буде встановлено, що надання такої вигоди за таких обставин узгоджується з метою та цілями відповідних положень Угоди.

Кабінетом Міністрів визначено форму переліку територій, де ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані російською федерацією 

6 грудня 2022 року Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 1364 «Деякі питання формування переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією». Цим документом визначено форму та вимоги до переліку територій, де ведуться (велися) бойові дії або які тимчасово окуповані російською федерацією.

Вказано, що перелік таких територій затверджується Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій за погодженням з Міністерством оборони на підставі пропозицій відповідних обласних, Київської міської військових адміністрацій.

Перелік буде оновлюватися у разі потреби, але не рідше ніж двічі на місяць.

Міністерство з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій може надавати роз’яснення з питань формування та застосування переліку.

Після затвердження такого переліку Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій, платники податку зможуть визначити території, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окуповані території з метою застосування відповідної податкової пільги.

Інформаційний лист щодо провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами

Державною податковою службою України опубліковано Інформаційний лист № 8/2022 «Особливості провадження волонтерської діяльності платниками податків – фізичними особами у період здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації».

Листом надаються роз’яснення щодо оподаткування податком на доходи фізичних осіб і військовим збором коштів, які надходять на розрахунковий рахунок волонтера, витрат та їх документального підтвердження, подання звітності тощо.

У Листі, серед іншого, вказується про:

  • обов’язок фізичної особи, у тому числі, тієї яка є військовослужбовцем, реєструватися у Реєстрі волонтерів антитерористичної операції та/або здійснення заходів із забезпечення національної безпеки та оборони, відсічі та стримування збройної агресії російської федерації («Реєстр»), якщо на її розрахунковий рахунок надходять кошти як благодійні внески й направляються іншим військовослужбовцям – учасникам бойових дій для придбання ними спеціальних засобів індивідуального захисту;
  • відсутність обов’язку військовослужбовця, який є учасником бойових дій, реєструватися у Реєстрі, якщо на його розрахунковий рахунок надходять кошти як благодійні внески для придбання для себе спеціальних засобів індивідуального захисту або технічних засобів спостереження;
  • необхідність оподаткування податком на доходи фізичних осіб коштів, які надходять на розрахунковий рахунок фізичної особи як благодійні внески, якщо така особа не зареєстрована у Реєстрі;
  • необхідність подавати річну декларацію про майновий стан і доходи 1) учаснику бойових дій – військовослужбовцю у разі отримання благодійної допомоги від благодійника – фізичної особи, внесеного до Реєстру та 2) фізичній особі – благодійнику, яка зареєстрована у Реєстрі та отримує благодійні внески від фізичних осіб – резидентів/нерезидентів. Розмір отриманої благодійної допомоги має вказуватися в рядку 11.3 розділу III «Доходи, які не включаються до загального річного оподатковуваного доходу» податкової декларації;
  • зобов’язання благодійника – фізичної особи, який внесений до Реєстру, отримувати та зберігати документи, які підтверджують надання благодійної допомоги на користь учасників бойових дій, фізичних осіб, які мешкають (мешкали) на територіях, на яких проводиться (проводилася) антитерористична операція тощо;
  • пільги з податку на доходи фізичних осіб для фізичних осіб – волонтерів у вигляді невключення до загального місячного (річного) оподатковуваного доходу такого волонтера коштів або вартості майна (послуг), що надаються волонтеру на проведення медичного огляду та вакцинації, інших лікувально-профілактичних заходів, а також відшкодування неприбутковою організацією документально підтверджених витрат, пов’язаних з наданням волонтерської допомоги. Зазначені пільги надаються фізичній особі – волонтеру, яка має укладений договір з відповідною неприбутковою організацією.

Роз’яснення ДПС щодо визначення першого фінансового року для подання Звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній 

Раніше ми вже повідомляли про приєднання України до Багатосторонньої угоди компетентних органів про автоматичний обмін звітами в розрізі країн (Multilateral Competent Authority Agreement on the Exchange of Country-by-Country Reports) («Багатостороння угода CbC»). Детальніше тут.

Податковим кодексом встановлено, що зобов’язання щодо подання платниками податків Звіту у розрізі країн міжнародної групи компаній («Звіт») застосовується щодо фінансового року, який закінчується у 2021 році, але не раніше ніж у рік, в якому компетентними органами укладено багатосторонню угоду про автоматичний обмін міждержавними звітами.

На вебсайті Загальнодоступного інформаційно-довідкового ресурсу ДПС України розміщено роз’яснення, де вказується, що дата укладання (підписання) Багатосторонньої угоди CbC не є автоматичною датою набуття нею чинності. Багатостороння угода CbC набирає чинності не раніше дати, коли Компетентний орган надішле Секретаріату координаційного органу повідомлення, зокрема, щодо підтвердження наявності необхідної правової бази та інфраструктури для забезпечення належної конфіденційності та стандартів запобіжних заходів захисту даних (при цьому додається заповнений опитувальник щодо конфіденційності та захисту даних).

ДПС України повідомляє, що наразі на виконання рекомендацій Організації економічного співробітництва та розвитку щодо автоматичного обміну Звітами проводяться зустрічі з експертами Міністерства фінансів України, зокрема, щодо визначення першого фінансового року для подання платниками податків Звіту. 

Вікторія Бубліченко

Вікторія Бубліченко

Партнерка, керівниця практики податкового права, реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокатка

Тетяна Федоренко

Тетяна Федоренко

Старша юристка, адвокатка

Практики | Сектори

884

Статті на тему

Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників

01 Травня 2024 Публікації

Розкриття інформації про кінцевих бенефіціарних власників

Читати
Заходи впливу НБУ: як фінустановам не натрапити на штрафи

01 Травня 2024 Публікації

Заходи впливу НБУ: як фінустановам не натрапити на штрафи

Читати
Квітневий дайджест новин

01 Травня 2024 Публікації

Квітневий дайджест новин

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну