Податкові зміни та пільги на час воєнного стану в Україні

Зміст

  1. Подання звітності
  2. Податкові перевірки
  3. Відповідальність платників податків
  4. Зупинення строків
  5. Єдиний податок
  6. Податок на додану вартість
  7. Бюджетне відшкодування ПДВ
  8. ЄСВ
  9. Плата за землю, екологічний податок, податок на нерухомість

24 лютого 2022 року Указом Президента на всій території України було введено воєнний стан, який наразі продовжено до 24 квітня 2022 року включно.

У зв’язку з введенням воєнного стану, Законами України № 2118-ІХ, № 2120-ІХ та 2142-ІХ внесено ряд змін до податкового законодавства з метою надання пільг для бізнесу та врегулювання окремих питань.

Крім того, на підписі у Президента України перебуває ще один закон (Законопроект № 7234), який має внести додаткові зміни до Податкового кодексу. Вірогідно цей закон теж невдовзі має набути чинності.

Пропонуємо розглянути більш детально основні податкові зміни, з урахуванням усіх останніх законодавчих актів.

Подання звітності

Тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, строки подання будь-якої звітності, крім податкової, подання якої вимагається відповідно до норм чинного законодавства, зупиняються.

Іншими словами, строки подання податкової звітності не зупиняються, а отже така звітність має подаватись у строки, визначені Податковим кодексом.

Разом з цим, згідно з Перехідними положеннями Податкового кодексу у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, платники податків звільняються від відповідальності, передбаченої Податковим кодексом, з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Податкові перевірки

До припинення або скасування воєнного стану на території України податкові перевірки не розпочинаються, а розпочаті перевірки зупиняються, крім:

  • камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або митних декларацій, за виключенням наступних товарів (продукції):
    • спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво;
    • тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;
    • сигарети та цигарки, сигарили;
    • рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.

  • камеральних перевірок податкових декларацій платників єдиного податку четвертої групи;

Законопроектом № 7234 додатково передбачається, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення камеральних перевірок оформлюється акт перевірки, який направляється контролюючим органом шляхом надіслання документа в електронний кабінет платника податків. При цьому, зупиняється перебіг строків подання та розгляду заперечень, додаткових документів та пояснень, прийняття, надсилання та оскарження податкового повідомлення-рішення.

  • усіх фактичних перевірок.

При цьому, фактичні перевірки також можуть бути проведені з питань забезпечення можливості проведення розрахунків за товари (послуги) з використанням електронних платіжних засобів.

У разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення фактичних перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з податковим законодавством. Важливо зауважити, що у такому випадку не застосовуються вимоги законодавства, які встановлюють:

  • мораторій (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19);
  • звільнення від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень у зв’язку з вчиненням діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору).

Разом з цим, на період дії воєнного, надзвичайного стану, зупиняється дія мораторію на проведення окремих податкових перевірок, що був введений у зв’язку з встановленням карантину.

Нагадаємо, що такий мораторій діяв з 18 березня 2020 року та має завершитись в останній календарний день місяця (включно), в якому завершиться дія карантину, встановленого Урядом на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19). Наразі карантин продовжено до 31 травня 2022 року. При цьому, у разі відновлення дії цього мораторію, з урахуванням останніх податкових змін, його дія більше не буде розповсюджуватись на всі фактичні перевірки.

Крім того, встановлено мораторій на проведення документальних перевірок правильності нарахування, обчислення та сплати ЄСВ на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану.

Документальні перевірки правильності нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску, розпочаті до 24 лютого 2022 року та не завершені, зупиняються по останній календарний день третього місяця з дня припинення (скасування) воєнного, надзвичайного стану.

Відповідальність платників податків

У випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов’язок, зокрема, щодо дотримання термінів:

  • сплати податків та зборів,
  • подання звітності,
  • реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування,
  • подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо,

платники податків звільняються від передбаченої Податковим кодексом відповідальності з обов’язковим виконанням таких обов’язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Також, пеня не нараховується, а нарахована пеня підлягає анулюванню у випадку вчинення діяння (дії або бездіяльності) особою внаслідок введення воєнного, надзвичайного стану.

Крім того, обставиною, що звільняє від фінансової відповідальності за вчинення податкових правопорушень, є вчинення діяння (дії або бездіяльності) внаслідок обставин непереборної сили (форс-мажору). Про що також зазначала ДПС України у своїх повідомленнях від 27 лютого 2022 року та від 01 березня 2022 року.

Нагадаємо, що листом від 28 лютого 2022 року Торгово-Промислова Палата України засвідчила як форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили): військову агресію російської федерації проти України, що стало підставою введення воєнного стану. Враховуючи це, ТПП України підтвердила, що зазначені обставини з 24 лютого 2022 року до їх офіційного закінчення є надзвичайними, невідворотними та об’єктивними обставинами для суб’єктів господарської діяльності та/або фізичних осіб по договору, окремим податковим та/чи іншим зобов’язанням/обов’язком, виконання яких(-го) настало згідно з умовами договору, контракту, угоди, законодавчих чи інших нормативних актів і виконання відповідно яких(-го) стало неможливим у встановлений термін внаслідок настання таких форс-мажорних обставин (обставин непереборної сили).

Варто також зазначити, що додатково залишаються в силі положення Податкового кодексу, які встановлюють, що за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Урядом на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім випадків, визначених Податковим кодексом. Наразі карантин продовжено до 31 травня 2022 року.

Крім того, щодо обчислення, нарахування та сплати ЄСВ, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану та протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану:

  • штрафні санкції, визначені частиною 11 статті 25 Закону про ЄСВ, не застосовуються;
  • не нараховується пеня, а нарахована пеня за ці періоди підлягає списанню.

Додатково, тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, санкції за порушення вимог Закону про РРО не застосовуються, крім санкцій за порушення порядку здійснення розрахункових операцій при продажу підакцизних товарів.

Зупинення строків

На період до припинення або скасування воєнного стану на території України для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

З урахуванням цього, ДПС України на своєму сайті повідомляло про:

  • призупинення надання відповідей на звернення підприємств, установ та організацій, звернення громадян, звернення платників податків про надання індивідуальних податкових консультацій, запити на інформацію, що не стосуються правового режиму воєнного стану, військової діяльності, надання медичної допомоги, евакуації населення тощо;
  • зупинення перебігу строків щодо оскарження рішень контролюючих органів, та/або щодо скарг платників податків, які не розглянуті станом на 24 лютого 2022 року. Таке зупинення не породжує будь-яких наслідків, передбачених статтею 56 Податкового кодексу.

Аналогічно на період дії правового режиму воєнного та надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених Податковим кодексом, іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Єдиний податок

  • Пільги для ФОП – платників єдиного податку 1-ої та 2-ої групи

Тимчасово, з 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, фізичні особи – підприємці – платники єдиного податку першої та другої групи мають право не сплачувати єдиний податок.

При цьому такими особами декларація платника єдиного податку – фізичної особи – підприємця не заповнюється за період, в якому єдиний податок не сплачувався.

  • Спеціальна третя група платників єдиного податку

З 1 квітня 2022 року до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України фізичні особи – підприємці та юридичні особи будь-якої організаційно-правової форми, можуть обрати особливі умови сплати єдиного податку – спеціальна третя група за ставкою 2 %.

Наразі платниками такого спеціального єдиного податку можуть бути фізичні особи-підприємці та юридичні особи, у яких протягом календарного року обсяг доходу не перевищує 10 мільярдів гривень, при цьому, кількість осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах, не обмежена.

Разом з цим, Законопроектом № 7234 дане обмеження має бути знято, і, на відміну від вимог до інших платників єдиного податку за загальними правилами, до таких осіб не застосовуватиметься обмеження щодо обсягу доходу та кількості осіб, які перебувають з ними у трудових відносинах.

Платниками такого єдиного податку НЕ можуть бути:

  • суб’єкти господарювання, які здійснюють:
    • діяльність з організації, проведення азартних ігор, лотерей (крім розповсюдження лотерей), парі (букмекерське парі, парі тоталізатора);
    • обмін іноземної валюти;
    • виробництво, експорт, імпорт, продаж підакцизних товарів (крім роздрібного продажу паливно-мастильних матеріалів в ємностях до 20 літрів, імпорту автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів та діяльності фізичних осіб, пов’язаної з роздрібним продажем пива, сидру, пері (без додання спирту) та столових вин);
    • видобуток, реалізацію корисних копалин;
  • страхові (перестрахові) брокери, банки, кредитні спілки, ломбарди, лізингові компанії, довірчі товариства, страхові компанії, установи накопичувального пенсійного забезпечення, інвестиційні фонди і компанії, інші фінансові установи, визначені законом; реєстратори цінних паперів;
  • представництва, філії, відділення та інші відокремлені підрозділи юридичної особи, яка не є платником єдиного податку;
  • фізичні та юридичні особи – нерезиденти.

Відсоткова ставка єдиного податку для платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені на період воєнного стану – 2 відсотки доходу. Дохід визначатиметься відповідно до ст. 292 Податкового кодексу, яка передбачає порядок визначення доходів та їх склад для платників єдиного податку першої – третьої груп.

Податковий (звітний) період – календарний місяць. Платники такої спеціальної третьої групи мають подавати декларацію платника єдиного податку у строки, встановлені для місячного податкового (звітного) періоду – протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем звітного (податкового) місяця. Деякі особливості подання звітності встановлені для фізичних осіб, що використовують спеціальну третю групу, а також тих платників податків, що зобов’язані визначити загальне мінімальне податкове зобов’язання платників єдиного податку.

Платники єдиного податку спеціальної третьої групи сплачують його протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку на подання податкової декларації.

Платниками такої спеціальної третьої групи також можуть бути платники ПДВ. При цьому, у разі обрання такої спеціальної спрощеної системи оподаткування, платники ПДВ мають враховувати наступне:

  • такі платники звільняються від обов’язку нарахування, сплати ПДВ за операціями з постачання товарів, робіт та послуг на митній території України та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з ПДВ.

Операції таких платників податку не є об’єктом оподаткування ПДВ.

Водночас, вказане звільнення не застосовуватиметься до операцій з імпорту в Україну та постачання на митній території України товарів, які мають походження з країни, визнаної державою окупантом згідно із законом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом;

  • на час перебування на такій спрощеній системі оподаткування дія реєстрації платником ПДВ призупиняється, а не анулюється. Тобто, на період використання спеціальної третьої групи призупиняються права та обов’язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу XX Податкового кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту).

При цьому, з першого дня місяця, наступного за місяцем припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, платники єдиного податку спеціальної третьої групи, втрачають право на використання особливостей оподаткування, передбачених цим пунктом, і автоматично вважаються такими, що застосовують систему оподаткування, на якій такі платники податку перебували до обрання особливостей оподаткування, передбачених на період воєнного стану;

  • платник податку повинен нарахувати «компенсуючі» податкові зобов’язання не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому здійснено відновлення його реєстрації платником ПДВ, на вартість товарів, послуг, необоротних активів, що були придбані чи виготовлені з ПДВ до початку застосування спеціальної третьої групи та використані (поставлені, реалізовані) в період її застосування в операціях, що не є об’єктом оподаткування. При цьому, база оподаткування при нарахуванні податкових зобов’язань визначається:
    • за товарами/послугами – виходячи з вартості придбання таких товарів, послуг;
    • по необоротних активах – виходячи з балансової (залишкової) вартості, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції.

Відповідно, платник зобов’язаний забезпечити складання не пізніше останнього дня звітного періоду, в якому відновлено його реєстрацію платником ПДВ, і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зведену податкову накладну за такими товарами/послугами, необоротними активами.

Аналогічне роз’яснення було також раніше надано ДПС України;

  • згідно з роз’ясненнями ДПС України після завершення воєнного стану у платника ПДВ зберігається право на використання сум ПДВ, включених (що підлягали включенню) до складу податкового кредиту на підставі зареєстрованих в ЄРПН податкових накладних на дату переходу на спрощену систему оподаткування за ставкою 2%, за товарами/послугами не реалізованими у період дії воєнного стану, при обчисленні податкових зобов’язань з ПДВ у податковій звітності за перший звітний період після завершення дії воєнного, надзвичайного станів та подальші звітні періоди.

Платники податку на прибуток підприємств (у тому числі ті, у яких річний дохід від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків) не перевищує 40 мільйонів гривень), які прийняли рішення про перехід на спеціальну третю групу спрощеної системи оподаткування або відмовились від її використання, подають податкову декларацію з податку на прибуток підприємств за ті (той) періоди протягом календарного року, в яких платник був платником податку на прибуток підприємств.

При цьому, Законопроектом № 7234 для платників податку на прибуток підприємств додатково передбачається наступне:

  • надміру сплачена сума грошових зобов’язань з податку на прибуток підприємств, що існує на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2%, може бути зарахована у погашення грошових зобов’язань з цього податку, що виникатимуть після відновлення сплати податку на прибуток підприємств;
  • авансові внески з податку на прибуток підприємств при виплаті дивідендів, що залишились неврахованими у зменшення нарахованої суми податкового зобов’язання з цього податку на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2%, можуть бути враховані у зменшення такої суми після відновлення сплати податку на прибуток підприємств;
  • від’ємне значення об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств, що існувало на дату переходу на сплату спеціального єдиного податку, може бути зараховане у зменшення об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств, що виникатиме після відновлення сплати цього податку;
  • проценти, які перевищують суму обмеження, визначеного пунктом 140.2 статті 140 Податкового кодексу, які збільшили фінансовий результат до оподаткування, що залишилися не врахованими у зменшення фінансового результату до оподаткування на дату переходу на сплату єдиного податку за ставкою 2%, зменшують фінансовий результат до оподаткування з урахуванням встановлених обмежень після відновлення сплати податку на прибуток підприємств;
  • у разі якщо платник, який протягом календарного року перейшов на сплату єдиного податку за ставкою 2%, у цьому ж році відновлює сплату податку на прибуток підприємств, то такий платник складає та подає податкову декларацію з податку на прибуток підприємств наростаючим підсумком з початку такого календарного року. При цьому результати діяльності за періоди перебування на сплаті єдиного податку за ставкою 2% не враховуються при визначенні об’єкту оподаткування податком на прибуток підприємств;
  • обсяг річного доходу від будь-якої діяльності (за вирахуванням непрямих податків) платника податку на прибуток підприємств для цілей визначення контрольованих операцій, розміру оподатковуваного прибутку та можливості застосування річного податкового (звітного) періоду обчислюється за весь звітний рік, в тому числі з урахуванням доходів, отриманих за періоди такого року в яких такий платник податку перебував на сплаті єдиного податку за ставкою 2%.

Для обрання або переходу на спеціальну спрощену систему оподаткування суб’єкт господарювання подає до контролюючого органу відповідну заяву.

Суб’єкт господарювання вважається платником єдиного податку третьої групи з особливостями, встановленими цим пунктом:

  • з 01 квітня 2022 року – у разі подання заяви до 01 квітня 2022 року;
  • з наступного робочого дня після подання такої заяви – у разі подання заяви починаючи з 01 квітня 2022 року.

Варто зауважити, що платники єдиного податку третьої групи за загальною ставкою 3% або 5%, також мають подати відповідну заяву (заяву про зміну ставки) для переходу на спеціальну третю групу єдиного податку за ставкою 2%.

Новостворені суб’єкти господарювання, які протягом 10 днів з дня державної реєстрації подали заяву про обрання особливої спрощеної системи оподаткування, вважаються платниками єдиного податку третьої групи за ставкою 2% з дня їх державної реєстрації.

Платник податку має право самостійно відмовитися від використання таких особливостей оподаткування з першого дня місяця, наступного за місяцем, у якому прийнято таке рішення.

Додаткові роз’яснення щодо застосування такої спеціальної спрощеної системи оподаткування також надавались ДПС України у повідомленнях:

  • від 22 березня 2022 року щодо єдиного податку третьої групи з урахуванням особливостей оподаткування;
  • від 06 квітня 2022 року щодо зміни строків обрання суб’єктами господарювання єдиного податку третьої групи за ставкою 2% доходу;
  • від 07 квітня 2022 року: питання – відповіді щодо особливостей переходу платників на спрощену систему оподаткування.

Податок на додану вартість

  • Деякі пільги з ПДВ

Тимчасово, протягом дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, не вважаються використаними платником податку в неоподатковуваних податком на додану вартість операціях або операціях, що не є господарською діяльністю платника податку, товари:

  • придбані в оподатковуваних ПДВ операціях, знищені (втрачені) внаслідок дії обставин непереборної сили у період дії воєнного, надзвичайного стану;
  • придбані в оподатковуваних ПДВ операціях та передані в державну чи комунальну власність, у тому числі на користь добровольчих формувань територіальних громад, а також надані на користь інших осіб для потреб забезпечення оборони України у період дії воєнного, надзвичайного стану.

До наведених операцій норми пункту 198.5 статті 198 Податкового кодексу не застосовуються, відповідно, нараховувати «компенсуючі» податкові зобов’язання не потрібно та податковий кредит не коригується.

Також, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану, операції з постачання на митній території України та ввезення на митну територію України:

  • бензинів моторних, важких дистилятів та скрапленого газу, що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД, визначеними підпунктом 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 Податкового кодексу, на які згідно Перехідних положень Податкового кодексу встановлено ставку акцизного податку у розмірі 0,00 євро за 1000 літрів,
  • нафти або нафтопродуктів сирих, одержаних з бітумінозних порід (мінералів), що класифікуються за кодами УКТ ЗЕД 2709 00 10 00 та 2709 00 90 00,

оподатковуються за ставкою ПДВ у розмірі 7 відсотків.

Крім того, тимчасово, з 1 квітня 2022 року на період дії воєнного стану на території України, передбачено звільнення від ПДВ для:

  • імпорту товарів в Україну суб’єктами господарювання, які зареєстровані платниками єдиного податку першої, другої та третьої групи за загальними правилами (крім фізичних та юридичних осіб, які обрали ставку 3 % третьої групи єдиного податку);
  • ввезення фізичними особами на митну територію України автомобілів легкових, кузовів до них, причепів та напівпричепів, мотоциклів, транспортних засобів, призначених для перевезення 10 осіб i більше, транспортних засобів для перевезення вантажів у митному режимі імпорту (аналогічне звільнення передбачено і щодо акцизного податку).

Однак, таке звільнення від ПДВ не застосовується до імпорту в Україну товарів, які мають походження з країни, визнаної державою-окупантом згідно із законом та/або визнаною державою-агресором щодо України згідно із законодавством, або ввозяться з території держави-окупанта (агресора) та/або з окупованої території України, визначеної такою згідно із законом.

  • Реєстрація податкових накладних

З урахуванням того, що платники ПДВ не мають можливості реєструвати в ЄРПН податкові накладні та розрахунки коригування до них, тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, платники податку за операціями з придбання товарів/послуг, за якими в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальниками не зареєстровано податкові накладні та/або розрахунки коригування до них, включають до складу податкового кредиту звітного періоду суми ПДВ, сплачені (нараховані) у складі вартості придбаних товарів/послуг, на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, складених (отриманих) платником податку за операціями з придбання товарів/послуг відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні».

Протягом шести місяців після припинення або скасування дії воєнного стану платники зобов’язані:

  • забезпечити реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних всіх податкових накладних та розрахунків коригування, реєстрація яких відстрочена на період дії воєнного стану,
  • уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками під час дії воєнного стану на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та розрахунків коригування, зареєстрованих у Єдиному реєстрі податкових накладних.

Додаткові роз’яснення щодо пільг з ПДВ та реєстрації податкових накладних надані ДПС України в повідомленнях:

Бюджетне відшкодування ПДВ

На період до припинення або скасування воєнного стану на території України зупинено дію окремих положень Податкового кодексу (пунктів 200.10-200.12 статті 200), які визначали порядок узгодження контролюючим органом суми бюджетного відшкодування, крім окремих випадків узгодження контролюючим органом заявленої суми бюджетного відшкодування за результатами камеральної перевірки.

Так, під час воєнного стану можливе лише проведення камеральних перевірок декларацій або уточнюючих розрахунків (у разі їх подання), до яких подано заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, показники яких сформовані на підставі:

  • податкових накладних та/або розрахунків коригування, складених та зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних, та/або
  • митних декларацій, за виключенням наступних товарів (продукції):
    • спирт етиловий та інші спиртові дистиляти, алкогольні напої, пиво;
    • тютюнові вироби, тютюн та промислові замінники тютюну;
    • сигарети та цигарки, сигарили;
    • рідини, що використовуються в електронних сигаретах.

Така камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена протягом 90 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, – за днем їх фактичного подання.

Таким чином, отримати бюджетне відшкодування з ПДВ під час воєнного стану можливо лише, якщо його сума була узгоджена за результатами проведення зазначеної камеральної перевірки.

Крім того, не підлягає бюджетному відшкодуванню сума від’ємного значення з ПДВ, до розрахунку якої включено суми податкового зобов’язання за окремими операціями, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану оподатковуються за ставкою 7%. Суми такого від’ємного значення зараховуються до складу податкового кредиту наступного звітного (податковий) періоду.

Відповідні роз’яснення також були надані ДПС України у повідомленнях від 18 березня 2022 року та від 22 березня 2022 року.

ЄСВ

Тимчасово, з 1 березня 2022 року до припинення або скасування воєнного стану в Україні та протягом дванадцяти місяців після припинення або скасування воєнного стану, мають право не нараховувати, не обчислювати та не сплачувати єдиний внесок за себе:

  • фізичні особи – підприємці, в тому числі ті, які обрали спрощену систему оподаткування;
  • особи, які провадять незалежну професійну діяльність, а саме наукову, літературну, артистичну, художню, освітню або викладацьку, а також медичну, юридичну практику, в тому числі адвокатську, нотаріальну діяльність, або особи, які провадять релігійну (місіонерську) діяльність, іншу подібну діяльність та отримують дохід від цієї діяльності;
  • члени фермерського господарства, якщо вони не належать до осіб, які підлягають страхуванню на інших підставах.

При цьому такими особами розрахунок єдиного внеску у складі податкової декларації не заповнюється за період, в якому єдиний внесок не нараховувався, не обчислювався та не сплачувався.

Також, під час періоду мобілізації, роботодавці – платники єдиного податку, які обрали спрощену систему оподаткування – фізичні особи – підприємці, які належать до другої та третьої груп платників єдиного податку, а також юридичні особи, які належать до третьої групи платників єдиного податку, мають право за власним рішенням не сплачувати єдиний внесок за найманих працівників, призваних під час мобілізації на військову службу до Збройних Сил України.

Суми єдиного внеску, нараховані та не сплачені роботодавцями, сплачуються за рахунок державного бюджету, крім періодів, у яких такі наймані працівники, отримували доходи у вигляді грошового забезпечення, з яких було сплачено єдиний внесок за рахунок державного бюджету.

Плата за землю, екологічний податок, податок на нерухомість

Тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, наступного за роком, у якому припинено або скасовано воєнний, надзвичайний стан, не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних або юридичних осіб, а також за земельні ділянки (земельні частки (паї), визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Також, тимчасово, за 2022 та 2023 податкові (звітні) роки, не нараховується та не сплачується загальне мінімальне податкове зобов’язання за земельні ділянки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та/або за земельні ділянки, визначені обласними військовими адміністраціями як засмічені вибухонебезпечними предметами та/або на яких наявні фортифікаційні споруди.

Крім того, тимчасово, з 1 січня 2022 року по 31 грудня року, у якому припинено або скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується екологічний податок платниками цього податку, зареєстрованими (взятими на облік) за місцем розміщення стаціонарних джерел забруднення, за утворення радіоактивних відходів та тимчасове зберігання радіоактивних відходів, на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.

Також, тимчасово, за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, справлятиметься з урахуванням таких особливостей:

  • за 2021 та 2022 податкові (звітні) роки не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності фізичних осіб, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об’єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
  • за період з 1 березня 2022 року по 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти житлової нерухомості, у тому числі їх частки, які перебувають у власності юридичних осіб, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, та за об’єкти житлової нерухомості, що стала непридатною для проживання у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України;
  • тимчасово, на період з 1 березня 2022 року по 31 грудня року, в якому припинено або скасовано воєнний стан, не нараховується та не сплачується податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за об’єкти нежитлової нерухомості, у тому числі їх частки, що розташовані на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, або на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації. При цьому платники податку – юридичні особи протягом шести календарних місяців після місяця, в якому припинено чи скасовано воєнний стан, мають право подати уточнюючу податкову декларацію, в якій відображаються зміни розміру податкового зобов’язання з податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, за відповідний податковий період. Для платників податку – фізичних осіб контролюючий орган самостійно обчислює податкове зобов’язання за період з 1 січня по 1 березня 2022 року.

Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації, а також Порядок визнання об’єктів житлової нерухомості, як такими, що непридатні для проживання у зв’язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, визначаються Кабінетом Міністрів України.

Окрім вищевикладеного, Законопроектом № 7234, серед іншого, передбачається внесення наступних додаткових змін:

  • тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного, надзвичайного стану на території України, надати податковим органам повноваження здійснювати державний контроль (нагляд) та спостереження у сфері ціноутворення, проводити фактичні перевірки підприємств у разі отримання відомостей про порушення ними законодавства про ціни та ціноутворення;
  • встановити особливості підтвердження даних, визначених у податковій звітності, для тих підприємств, які провадили діяльність на території населених пунктів, де проводяться (проводилися) бойові дії, і не можуть пред’явити первинні документи, на підставі яких здійснюється облік доходів, витрат та інших показників, пов’язаних з визначенням об’єктів оподаткування та/або податкових зобов’язань.

Вікторія Бубліченко

Вікторія Бубліченко

Партнерка, керівниця практики податкового права, реструктуризації та врегулювання проблемної заборгованості, адвокатка

Практики | Сектори

20477

Статті на тему

Майбутнє енергетичного сектору України: EUETH провів дискусію щодо викликів українського ринку енергетики та шляхів їх подолання

12 Червня 2024 Energy Alert

Майбутнє енергетичного сектору України: EUETH провів дискусію щодо викликів укра...

Читати
Робота GOLAW у сфері енергетики та природних ресурсів

11 Червня 2024 Energy Alert

Робота GOLAW у сфері енергетики та природних ресурсів

Читати
В чому різниця між лобіюванням та GR

10 Червня 2024 Публікації

В чому різниця між лобіюванням та GR

Читати
Усі публікації

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду.
Політика cookies Налаштування cookie

Будь ласка, уважно ознайомтеся з умовами політики конфіденційності та обробки персональних даних. Політика cookies.

Я даю згоду на обробку персональних даних відповідно до політики конфіденційності та обробки персональних даних

Я хочу отримувати розсилку

Ми використовуємо файли cookies для вдосконалення роботи сайту та покращення Вашого користувацького досвіду. Політика cookies Сховати налаштування

Дякуємо за довіру!

Ми отримали ваш запит на отримання консультації. Найближчим часом наші спеціалісти зв'яжуться з вами!

На головну
Дякуємо, що підписалися на нашу розсилку!

Відтепер ви завжди будете в курсі найважливіших законодавчих змін, актуальних експертних публікацій та анонсів подій!

На головну